• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering avslagen pga för hög inkomst.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 786
Mottagna reaktioner
2 638
Poäng
1 857
Nej inte vanliga ränta plus dröjsmålsränta.
Ränta tex 10%
Dröjsmålsränta 20%
Då betalr man 20% när det är hos inkasso eller kfm. Inte 30%

Johan hade tydligen ett lån där det var lägre, lät konstigt men
Ja mobillån är mycket lägre bland annat ! 2800 kr vanligt och 36 dröjsmål blir det 1200 ! Jag frågade dom också och dom sa då att så är det .. dock så får du anmärkning ! Men ändå mer än halva räntan !!
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Ja mobillån är mycket lägre bland annat ! 2800 kr vanligt och 36 dröjsmål blir det 1200 ! Jag frågade dom också och dom sa då att så är det .. dock så får du anmärkning ! Men ändå mer än halva räntan !!

Tror jag har det lånet, dock inte riktigt koll på mer än initiala räntan.
Eftersom det är underligt om dom lägger den lägre så avviker dom till och med från standardiserade kreditavtalet.Vilket de flesta använder.

Vanligtvis så är det vanliga räntan plus dröjsmålsräntan som blir 20+8.

Även om man kallar det dröjsmålsränta sammanlagt..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 786
Mottagna reaktioner
2 638
Poäng
1 857
Tror jag har det lånet, dock inte riktigt koll på mer än initiala räntan.
Eftersom det är underligt om dom lägger den lägre så avviker dom till och med från standardiserade kreditavtalet.Vilket de flesta använder.

Vanligtvis så är det vanliga räntan plus dröjsmålsräntan som blir 20+8.

Även om man kallar det dröjsmålsränta sammanlagt..
Jag betalar varje månad 2800 och allt det går till ränta bara !! Men dröjsmålsräntan är på 36% och summar blir 1200kr ... det är sjukt ! Jag tror dom försöker trycka ut så mycket dom kan för dom vet folk är rädda hamna jos fogden ... medan sen när man hamnat hos fogden nöjer dom sig med kapitalet tillbaka ! Och det är ju positivt för oss !
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 786
Mottagna reaktioner
2 638
Poäng
1 857
Tror jag har det lånet, dock inte riktigt koll på mer än initiala räntan.
Eftersom det är underligt om dom lägger den lägre så avviker dom till och med från standardiserade kreditavtalet.Vilket de flesta använder.

Vanligtvis så är det vanliga räntan plus dröjsmålsräntan som blir 20+8.

Även om man kallar det dröjsmålsränta sammanlagt..
Vissa gör som du säger , tex credway fick jag dubbel ränta hos inkasso .. men sen gör vissa tvärtom :)
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Vissa gör som du säger , tex credway fick jag dubbel ränta hos inkasso .. men sen gör vissa tvärtom :)

Har inget minne att jag fått mindre, men inte gjort jämförelse emot räntorna från början.

Kanske så att den frångår från att vara ett annuitets lån till rak amortering hos KF skulle förklara det
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 786
Mottagna reaktioner
2 638
Poäng
1 857
Har inget minne att jag fått mindre, men inte gjort jämförelse emot räntorna från början.

Kanske så att den frångår från att vara ett annuitets lån till rak amortering hos KF skulle förklara det
Alla räntorna jag har räknat på är dom som ligger hos inkasso .. förhoppningsvis blir det bra en dag :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 983
Poäng
9 787
Tror jag har det lånet, dock inte riktigt koll på mer än initiala räntan.
Eftersom det är underligt om dom lägger den lägre så avviker dom till och med från standardiserade kreditavtalet.Vilket de flesta använder.

Vanligtvis så är det vanliga räntan plus dröjsmålsräntan som blir 20+8.

Även om man kallar det dröjsmålsränta sammanlagt..

Då är det uttryckt just att dröjsmålsränta är i förhållande till normalräntan. Det är dock bara dröjsmålet man betalar.
En del dröjsmål är riktig låga, sett neråt 6-7%, då måste det varit bestömt som normalräntan plus någon%
Vanligast är nog mer dröjsmålsränta 28% punkt
 

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Fast jag kan tycka att 650.000kr är inte nån ”enorm” summa. Jag har betalt nästan 350.000 med löneutmätning under 2 år och då borde det gå att betala 650.000 också....? Är löneutmätningen beräknad på 40k eller 30k i månaden?
Tyvärr går det inte att säga så. Vad man subjektivt "tycker" är en sak som naturligtvis skiljer sig från en individ till en annan. Vad som är rimligt för dig är inte det för någon annan.
Vad som är lite eller mycket i sammanhanget beror förstå även på var du bor. Bor du på en liten ort där levnadskostnader och boendekostnader i allmänhet är betydligt lägre och bostäder kostar en tredjedel av vad de gör i storstan, är det självklart att du kommer ha större betalningsutrymme och upplever skuldbörden som mindre.
Barn och ev. är underhållsskyldig för dessa, samt är singel och får stå för alla boende- och matkostnader m.m. på en lön, påverkar det förstås också.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Tyvärr går det inte att säga så. Vad man subjektivt "tycker" är en sak som naturligtvis skiljer sig från en individ till en annan. Vad som är rimligt för dig är inte det för någon annan.
Vad som är lite eller mycket i sammanhanget beror förstå även på var du bor. Bor du på en liten ort där levnadskostnader och boendekostnader i allmänhet är betydligt lägre och bostäder kostar en tredjedel av vad de gör i storstan, är det självklart att du kommer ha större betalningsutrymme och upplever skuldbörden som mindre.
Barn och ev. är underhållsskyldig för dessa, samt är singel och får stå för alla boende- och matkostnader m.m. på en lön, påverkar det förstås också.
Mig veterligen har man samma förbehållsbelopp oavsett var man bor. Jag har ingen wow lön inom vården men jag hade 2 jobb och jobbade röven av mig för att bli skuldfri!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp