• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering, fått förslag. När godkänt?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Ja, efter inledande så är det ju inte någon bråtska varken för KFM eller för den som fått inledande och betalplan. Antar att nya ansökningar har prio hos handläggare för tillfället och korta väntetiderna.

För mig tickar tiden på sen inledande. Dom får gärna vänta ett halvår med att skriva på delgivning.
Om mitt slutgiltiga besked blir ej beviljad så går det bara mer tid sen senaste lånet och mer tid sen senaste spelet innan nästa ansökan. Dessutom slipper jag utmätning längre tid.

Blir det förhoppningsvis ett ja med godkänd skuldsanering så räknas ändå tiden från inledande.

Nervöst att vänta såklart. Men från ett logiskt/mattematiskt perspektiv får gärna beskedet dröja flera månader om det mot all förmodan skulle vara att banker yttrar sig och det blir ett nej för mig i slutskedet. För då har det gått mer tid sen brytpunkter och mer tid från första ansökan till andra ansökan per automatik

Ingen aning vad dom prioriterar, det mäts väl på avslutade/beslutade ärenden, så rimligen borde man vilja få till avslut.
Finns nog rutiner hur delgivning ska hanteras, att lämna till delgivare, verkställighet eller ambassad kommer nog mot slutet av lista.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Risken med att ärenden ligger öppna för länge är att det skickas in mer oönskade handlingar som innebär att man måste göra om förslaget och då börjar delgivningsbestyret om igen
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 959
Mottagna reaktioner
6 151
Poäng
3 907
Hur kan du få såpass mycket i skatteåterbäring vid skuldsanering? Jag betala 8600 i månaden nu å blir då glad om jag får någon tusenlapp bara. Handlar väl om dom registrera det som ränta eller avbetalning lån eller nå liknande tycker att jag läst nånstans här
Jag betalar över 23tkr på min skuldsanering varje månad (som jag för övrigt är klar med nu i mars).
Flertalet av mina borgenärer har redovisat ränta till Skatteverket varje år, men mest var det första åren.
Mest från Bank Norwegian där jag hade ett stort lån med grotesk ränta redovisade ränta.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Risken med att ärenden ligger öppna för länge är att det skickas in mer oönskade handlingar som innebär att man måste göra om förslaget och då börjar delgivningsbestyret om igen
Tänkte faktiskt på det, godkände betalplan i slutet på december. resekortet för kollektivtraffik har höjts 2024-01-01. Stog i valet om man skulle meddela det till handläggaren för att få 50kr mer.

Slutade med att jag bara höll käft och tar kostnaden. Vill inte att en ny betalplan ska skickas ut för godkännande om dom redan godkänt 1 gång eller accepterat delgivning utan att yttra sig.
Det sista jag vill ge, är bankerna är en ny chans att yttra sig för 50kr i månaden
 
Senast ändrad:

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Jag betalar över 23tkr på min skuldsanering varje månad (som jag för övrigt är klar med nu i mars).
Flertalet av mina borgenärer har redovisat ränta till Skatteverket varje år, men mest var det första åren.
Mest från Bank Norwegian där jag hade ett stort lån med grotesk ränta redovisade ränta.
Okeej det var mycket per månad. Väldigt bra lön då antar jag. Är väldigt nyfiken om borgenärer valt / ska redovisa ränta. Har inte den blekaste vad det kan landa på. Blir drygt ett år jag haft sanering lagom till april
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 959
Mottagna reaktioner
6 151
Poäng
3 907
Okeej det var mycket per månad. Väldigt bra lön då antar jag. Är väldigt nyfiken om borgenärer valt / ska redovisa ränta. Har inte den blekaste vad det kan landa på. Blir drygt ett år jag haft sanering lagom till april
Men då har inte dina borgenärer fått någon utbetalning från KF ännu eftersom den enbart betalas ut en gång/år och då finns det inte så mycket för dina borgenärer att inrapportera heller (tänker jag) ?!
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Men då har inte dina borgenärer fått någon utbetalning från KF ännu eftersom den enbart betalas ut en gång/år och då finns det inte så mycket för dina borgenärer att inrapportera heller (tänker jag) ?!

Joo utbetalningen skedde i december 2023. Fick inledande 11 oktober 2022
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
17
Poäng
71
Hur kan du få såpass mycket i skatteåterbäring vid skuldsanering? Jag betala 8600 i månaden nu å blir då glad om jag får någon tusenlapp bara. Handlar väl om dom registrera det som ränta eller avbetalning lån eller nå liknande tycker att jag läst nånstans här
fick inledande skuldsanering i november
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
17
Poäng
71
70tkr är lite väl mycket för att inte begära omprövning för. Jag har under mina år med skuldsanering fått som högst 15tkr till lägst 8tkr i återbäring och dessa har jag aldrig begärt omprövning för.

Bonusen är ju tydligen något som verkar vara återkommande så varför tog du inte upp detta med handläggaren i samband med att du fick din sanering eller är det något som är nytt?
Summan du redovisar - är det brutto? Isåfall blir det ju inte sååå mycket ut netto och det hade jag kanske inte heller begärt omprövning för…
jag har meddelat dom att jag kan få bonus på mellan 0-10 000 kr var 4e månad , sant det är ju skatt på de på ca 36%
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp