• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering, fast inkomst o den andra oregelbunden

Mommorazzi68

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej vi är ett gift par som har hamnat i ekonomisk kris. Vi har dragit på oss stora skulder. Läst lite om skuldsanering samt löneutmätning. Det står att om man har oregelbunden inkomst så kan man få betala en viss summan o har man fast inkomst dras en fast summa av KF. Nu till min fråga , om en har fast inkomst o den andra oregelbunden. Hur gör dom då? Och får man behålla semesterbonus etc.?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Hej vi är ett gift par som har hamnat i ekonomisk kris. Vi har dragit på oss stora skulder. Läst lite om skuldsanering samt löneutmätning. Det står att om man har oregelbunden inkomst så kan man få betala en viss summan o har man fast inkomst dras en fast summa av KF. Nu till min fråga , om en har fast inkomst o den andra oregelbunden. Hur gör dom då? Och får man behålla semesterbonus etc.?

Utmätning och skuldsanering är ju ingenting man får gemensamt. Gemensam egendom om man är gift antar jag att man kan utmäta för att betala på skulder.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Utmätning och skuldsanering är ju ingenting man får gemensamt. Gemensam egendom om man är gift antar jag att man kan utmäta för att betala på skulder.

Partnerns inkomst påverkar ju betalningsutrymmet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Utmätning och skuldsanering är ju ingenting man får gemensamt. Gemensam egendom om man är gift antar jag att man kan utmäta för att betala på skulder.

Behöver inte vara gift för det.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej vi är ett gift par som har hamnat i ekonomisk kris. Vi har dragit på oss stora skulder. Läst lite om skuldsanering samt löneutmätning. Det står att om man har oregelbunden inkomst så kan man få betala en viss summan o har man fast inkomst dras en fast summa av KF. Nu till min fråga , om en har fast inkomst o den andra oregelbunden. Hur gör dom då? Och får man behålla semesterbonus etc.?

skuldsannering och löneutmätning är två olika saker.
Skuldsannering är svårt att få.

löneutämtning är på individ nivå.
Du får inte behålla bonusar m.m dom räknar ut vad du behöver för att överleva. Förbehållsbeloppet och det är det du får behålla och inget mer.
Du kan göra kalkyl på KFMs hemsida
 

Mommorazzi68

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ja jag vet att det är svårt att få skuldsanering . Dom flesta ansöker om det efter ett par år med löneutmätning . Är man ett par är förbehållsbeloppet 8720kr +hyran det är det man får behålla. O det ska tydligen vara olika hur dom får sina pengar på KF antingen får man betala själv eller så dras ett fast belopp. Hur som havet har du skuldsanering är det väl 5 år som gäller o under den tiden så får man leva på underhållsbeloppet. O det är ju detsamma som under löneutmätning vad jag förstår eller ???
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Ja jag vet att det är svårt att få skuldsanering . Dom flesta ansöker om det efter ett par år med löneutmätning . Är man ett par är förbehållsbeloppet 8720kr +hyran det är det man får behålla. O det ska tydligen vara olika hur dom får sina pengar på KF antingen får man betala själv eller så dras ett fast belopp. Hur som havet har du skuldsanering är det väl 5 år som gäller o under den tiden så får man leva på underhållsbeloppet. O det är ju detsamma som under löneutmätning vad jag förstår eller ???

Utmätning = Beloppet dras från lönen
Skuldsanering = Du betalar själv in beloppet varje månad som vilken annan räkning som helst

När du har skuldsanering så har du två betalningsfria månader per år. Det har man INTE under utmätning. Skuldsaneringen varar i fem år, löneutmätningen pågår tills alla skulder är betalda, vilket i värsta fall kan pågå hela livet beroende på hur skuldsatt du är.

Man får också en buffertpeng när man har skuldsanering för att spara inför kommande oförutsägbara utgifter.

Skuldsanering och löneutmätning är två helt olika saker och man kan läsa om vad det innebär på kronofogdens hemsida, det låter inte som att du har läst så grundligt där.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Du får inte behålla bonusar m.m dom räknar ut vad du behöver för att överleva. Förbehållsbeloppet och det är det du får behålla och inget mer
Fast det där har du ju bara hittat på.

(I verkligheten så kan det fungera så som Snurre beskriver, men vanligtvis så gör det inte det, utan det dras oftast samma summa varje månad. Har man en bra månad med bonus eller övertid så får man behålla lite mer av lönen.)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
skuldsannering och löneutmätning är två olika saker.
Skuldsannering är svårt att få.

löneutämtning är på individ nivå.
Du får inte behålla bonusar m.m dom räknar ut vad du behöver för att överleva. Förbehållsbeloppet och det är det du får behålla och inget mer.
Du kan göra kalkyl på KFMs hemsida
Beror ju helt klart på vilket beslut du får ! Jag får ju tex behålla bonusen varje år ! Allt från 14k till 22k ! Plus semster ersättningen på 17k
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp