- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Bra fråga. Har planer på att byta till mindre själv så undrar också.Vad händer om man har skuldsanering och flyttar till ett billigare boende? Ska man anmäla det, blir det då automatiskt en omprövning eller beror det på hur mycket billigare det är?
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Om du har 4000 mer över varje månad så bör du ompröva. Om det sker pga kostnadsminskning eller löneökning spelar ingen roll.
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Är det så? Lägenheten jag funderar på är 1500kr billigare än den jag har nu. Då menar du att man inte behöver ompröva?Om du har 4000 mer över varje månad så bör du ompröva. Om det sker pga kostnadsminskning eller löneökning spelar ingen roll.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
För enbart dem 1500 nej. Men det kan ju finnas inkomstökningar i kombination med billigare boende. Eller billigare resande till/från jobb som gör att din nettovinst är större än 4000 i månaden och då bör du ompröva.Är det så? Lägenheten jag funderar på är 1500kr billigare än den jag har nu. Då menar du att man inte behöver ompröva?
- Meddelanden
- 232
- Mottagna reaktioner
- 45
- Poäng
- 157
Innan eller efter skatt?antar du syftar på efter skatt om drt avser ökad lön, Är med skatt 6000 brutto?Om du har 4000 mer över varje månad så bör du ompröva. Om det sker pga kostnadsminskning eller löneökning spelar ingen roll.
- Meddelanden
- 363
- Mottagna reaktioner
- 193
- Poäng
- 367
Om du är osäker är det väl säkrast att ompröva?Innan eller efter skatt?antar du syftar på efter skatt om drt avser ökad lön, Är med skatt 6000 brutto?
Jag har själv fått beviljad omprövning på lägre belopp än så. I det läget är det ju skönt att det är ens egen begäran och inte en borgenärs.
- Meddelanden
- 4 565
- Mottagna reaktioner
- 4 558
- Poäng
- 2 947
Om man totalt har ca 4000+kr mer i månaden efter skatt ska det skickas en omprövning. Men har man tur blir omprövningen nekad och man får ändå behålla pengarna. Men någonstans kring 4000-5000kr mer netto i månaden brukar dom ta ställning till om dom ska godkänna omprövning och uppdatera betalplanen.Innan eller efter skatt?antar du syftar på efter skatt om drt avser ökad lön, Är med skatt 6000 brutto?
- Meddelanden
- 232
- Mottagna reaktioner
- 45
- Poäng
- 157
Handlar det om en bestående ökning eller om man byter jobb och får exempelvis en engång summs för innestående semester? Finns det nåt liknande intervaller för engång belopp?Om man totalt har ca 4000+kr mer i månaden efter skatt ska det skickas en omprövning. Men har man tur blir omprövningen nekad och man får ändå behålla pengarna. Men någonstans kring 4000-5000kr mer netto i månaden brukar dom ta ställning till om dom ska godkänna omprövning och uppdatera betalplanen.

- Meddelanden
- 4 565
- Mottagna reaktioner
- 4 558
- Poäng
- 2 947
Vissa borgenärer tar kreditupplysning varje år. Då ser dom vad du tjänat på året. Så om du går upp i lön 2500 (30.000 per år) och får en en slutlön och semesterlön på 60000 bruttoHandlar det om en bestående ökning eller om man byter jobb och får exempelvis en engång summs för innestående semester? Finns det nåt liknande intervaller för engång belopp?![]()
Det borgenärerna ser i kreditupplysningen är att du tjänat 90.000 kr mer på året brutto än du angett i ansökan. Slår man ut 90000/12 = 7500kr mer i månaden brutto är allt dom ser om dom inte kontaktar skatteverket för lönespec per månad.
Det kan resultera mycket väl resultera i en omprövning från flera borgenärer.
Så om du tjänar 100.000 kr mer 1 månad och som du ska alla andra månader. Slår du ut 100.000 kr på 12 så är det 8333kr mer i månaden än du angett när borgenärerna kollar. även om det är korrekt 11 månader.
Det bästa är alltid att göra omprövning själv före borgenärerna. Det finns säkert något undantagsfall men om du omprövar själv så tappar man inte skuldsaneringen, man får inte förlängd betalplan och man får inte avbruten skuldsanering. Antingen får man godkänd omprövning och uppdaterad betalplan, ibland betala in engångsbelopp. Ibland får man nekad omprövning då behåller man bara pengarna.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Har svårt att se att skv lämnar ut denna infon till banker på deras begäran.Det borgenärerna ser i kreditupplysningen är att du tjänat 90.000 kr mer på året brutto än du angett i ansökan. Slår man ut 90000/12 = 7500kr mer i månaden brutto är allt dom ser om dom inte kontaktar skatteverket för lönespec per månad.
- Meddelanden
- 4 565
- Mottagna reaktioner
- 4 558
- Poäng
- 2 947
https://www.skatteverket.se/privat/...komstuppgifter.4.35c34f651660af3747c4df0.htmlHar svårt att se att skv lämnar ut denna infon till banker på deras begäran.
- Här kan man logga in och runt 12e på månaden så uppdateras sidan från föregående månad med senaste lönen.
Nu är det en myndighet men jag vet att min handläggare på KF kunde se mina bruttolöner hos skatteverket för dom senaste månaderna direkt (Som du själv ser månad för månad om du trycker utbetalare istället för år)
Arbetsgivardeklarationen uppdaterades från att vara årlig för ett par år sedan till att den ska lämnas in varje månad sen 2019.
https://skatteverket.se/foretag/arb...vardeklaration.4.41f1c61d16193087d7fcaeb.html
"Du som är registrerad som arbetsgivare ska redovisa utbetalda ersättningar, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter i en arbetsgivardeklaration för varje redovisningsperiod (månad för löneutbetalning)."
Jag kanske har fel: Men jag undrar om arbetsgivardeklarationen/inkomstuppgifterna per månad inte är offentliga uppgifter. Lite rörigt: Jag vet att reglerna ha ändrats lite senaste åren runt detta med hos Skatteverket och vad som ska vara offentliga uppgifter kring inkomst. Att KF kan se dessa uppgifter vid exempelvis omprövning vet jag dock
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Månadsuppgifter är inte offentliga.https://www.skatteverket.se/privat/...komstuppgifter.4.35c34f651660af3747c4df0.html
- Här kan man logga in och runt 12e på månaden så uppdateras sidan från föregående månad med senaste lönen.
Nu är det en myndighet men jag vet att min handläggare på KF kunde se mina bruttolöner hos skatteverket för dom senaste månaderna direkt (Som du själv ser månad för månad om du trycker utbetalare istället för år)
Arbetsgivardeklarationen uppdaterades från att vara årlig för ett par år sedan till att den ska lämnas in varje månad sen 2019.
https://skatteverket.se/foretag/arb...vardeklaration.4.41f1c61d16193087d7fcaeb.html
"Du som är registrerad som arbetsgivare ska redovisa utbetalda ersättningar, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter i en arbetsgivardeklaration för varje redovisningsperiod (månad för löneutbetalning)."
Jag kanske har fel: Men jag undrar om arbetsgivardeklarationen/inkomstuppgifterna per månad inte är offentliga uppgifter. Lite rörigt: Jag vet att reglerna ha ändrats lite senaste åren runt detta med hos Skatteverket och vad som ska vara offentliga uppgifter kring inkomst. Att KF kan se dessa uppgifter vid exempelvis omprövning vet jag dock
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Nu är det ju som sagt skillnad på KFM och en bank. Vilket var vad det handlade om.https://www.skatteverket.se/privat/...komstuppgifter.4.35c34f651660af3747c4df0.html
- Meddelanden
- 232
- Mottagna reaktioner
- 45
- Poäng
- 157
Jag vill ju heller inte ta krf resurser i onödan, jag fick nekad omprövning för brutto 3500 mer i mån som var bestående = 42000 i ökning per helår som är bestående.
jag hade alltså inte ökning 60 000 + 42000 per år utan endast brutto 60 000 i totalt för året 2023 innan bestående löneökningen mars 2024.
så 60 000 * 0,225 (snitt skattesats för sthlm) = 13500
46500 i netto / 12 = 3875 kr i månaden som ej är bestående. Har läst ngnstans 4000-5000 mer per månad ska man ompröva om den är bestående.
min lön för 2024 kommer alltså vara lägre än 2023. Men är väl lika bra stt skicka in en ny omprövning för 2023. Har ju endå skickat in en omprövning som blev nekad för ökad lön så tycker ändå jag visar att jag vill göra rätt för mig.
jag hade alltså inte ökning 60 000 + 42000 per år utan endast brutto 60 000 i totalt för året 2023 innan bestående löneökningen mars 2024.
så 60 000 * 0,225 (snitt skattesats för sthlm) = 13500
46500 i netto / 12 = 3875 kr i månaden som ej är bestående. Har läst ngnstans 4000-5000 mer per månad ska man ompröva om den är bestående.
min lön för 2024 kommer alltså vara lägre än 2023. Men är väl lika bra stt skicka in en ny omprövning för 2023. Har ju endå skickat in en omprövning som blev nekad för ökad lön så tycker ändå jag visar att jag vill göra rätt för mig.
Hej. Har själv nu haft skuldsanering i drygt 1 år och ska byta till en lägenhet med mkt billigare hyra. Skrev och berättade det för min handläggare hos fogden. Svaret jag fick var att det inte görs en ändring då beslutet redan är gjort. Jag kan om jag vill göra en ny prövning. Jag valde att inte göra det då man inte vet hur det går och hur lång tid det tar och eftersom min handläggare svarat så har jag i alla fall gjort mitt.Innan eller efter skatt?antar du syftar på efter skatt om drt avser ökad lön, Är med skatt 6000 brutto?
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Ska du flytta till hyresrätt? Tänk på att alla hyresvärdar inte godkänner att det finns en betalningsanmärkning. Kolla det först så du inte blir besviken . Lycka till !Vad händer om man har skuldsanering och flyttar till ett billigare boende? Ska man anmäla det, blir det då automatiskt en omprövning eller beror det på hur mycket billigare det är?
Ja hyresrätt. Fått godkänt. TackSka du flytta till hyresrätt? Tänk på att alla hyresvärdar inte godkänner att det finns en betalningsanmärkning. Kolla det först så du inte blir besviken . Lycka till !
Handlar det om en bestående ökning eller om man byter jobb och får exempelvis en engång summs för innestående semester? Finns det nåt liknande intervaller för engång belopp?![]()
- Meddelanden
- 207
- Mottagna reaktioner
- 229
- Poäng
- 397
Ehmmm, helt korrekt av din fd handläggare att svara så. Beslutet är taget och hen går inte in och ändrar saker utan en omprövning.Hej. Har själv nu haft skuldsanering i drygt 1 år och ska byta till en lägenhet med mkt billigare hyra. Skrev och berättade det för min handläggare hos fogden. Svaret jag fick var att det inte görs en ändring då beslutet redan är gjort. Jag kan om jag vill göra en ny prövning. Jag valde att inte göra det då man inte vet hur det går och hur lång tid det tar och eftersom min handläggare svarat så har jag i alla fall gjort mitt.
Dvs det är DITT ansvar i DIN rehabilitering att ansöka om en omprövning baserat på att du har en möjlighet att betala MER per månad.
Att resonera så som du gör är att dels inte förstå vad skuldsanering innebär samt att lägga ansvaret utanför dig själv.
Ökar du ditt utrymme med 4000 kr och uppåt så söker du en omprövning. För du skulle ju rätt säkert söka omprövning om det ekonomi försämrades. Eller?
- Meddelanden
- 207
- Mottagna reaktioner
- 229
- Poäng
- 397
En omprövning sker aldrig per automatik. Utan det är en aktiv handling från antigen dig eller de du är skyldig pengar.Vad händer om man har skuldsanering och flyttar till ett billigare boende? Ska man anmäla det, blir det då automatiskt en omprövning eller beror det på hur mycket billigare det är?
Min uppfattning är att detta med att du själv ska ansöka om omprövning vid förbättrad ekonomi (inte bara försänrad) ser jag som en del i ens rehabilitering. Dvs man tar ansvar för att ha koll på hela sin ekonomi så pass mycket att man ser att:
Nu har jag så mkt mer kronor och ören över den sumnan jag ska ha enligt beslutet så nu ska jag göra rätt för mig och ansöka om att betala mer.
Den lägre gränsen när man har haft sanering i alla fall ett år är 4000 kr (till 5000 kr) efter skatt. Men jag själv har gått på 3000 kr.
Så vad blir ditt ökade betalutrymme? Det är det som du behöver ha koll på.
Det är ditt ansvar som har skuldsanering att ompröva om din ekonomi blir väsentligt bättre eller sämre. Det görs ingenting per automatik, utan det är du som själv får ompröva om det är en väsentlig ändring. Risken som finns om du inte gör det är att en borgenär gör det.Hej. Har själv nu haft skuldsanering i drygt 1 år och ska byta till en lägenhet med mkt billigare hyra. Skrev och berättade det för min handläggare hos fogden. Svaret jag fick var att det inte görs en ändring då beslutet redan är gjort. Jag kan om jag vill göra en ny prövning. Jag valde att inte göra det då man inte vet hur det går och hur lång tid det tar och eftersom min handläggare svarat så har jag i alla fall gjort mitt.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.