• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering: Frågerformulär till alla som skickat in en ansökan

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
928
Mottagna reaktioner
398
Poäng
497
Jag önskar dig framgång och kontinuitet , hur var det innan do ansöker om sanering, hur mycket var din skuld ? Är du blir accepterad från första försöket?
Ursäkta mig, jag kanske frågar om personliga angelägenheter , Men jag är vilsen och jag vet inte hur det går
Jag levde dag för dag på ständigt se till att pengarna kom in från spel. Men allt tärde på kroppen att hela tiden sitta uppdaterad framför datorerna. Hade 3st som jag använde när det var som mest.
Sen gifte jag mig och lämnade allt. Då blev allt väldigt mycket svårare att få ihop inkomsten. Mycket helgjobb istället, 2 st jobb. Var inte heller värt. Så ja släppte allt som hänt under perioden och det visar sig nu att det landar på 3,5milijoner. Sökte och blev godkänd för inledande. Det är bara en liten del av processen. Men en start iaf. Jag kommer bara fortsätta söka tills det blir godkänt fullt ut, mår 100% bättre när jag tog steget. Kroppen anpassar sig efter sitsen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Många här som undrar en del över sina förutsättningar och om vad chanserna är att få igenom en skuldsanering.
Tänkte göra en anonym samlingstråd med ett antal frågor till alla som sökt skuldsanering som ni får svara kort på (eller långt) om ni vill och har tid, det hade uppskattats.

Detta enbart för att hjälpa andra användare på forumet att bättre räkna ut sina chanser till skuldsanering, detta då tiderna blir tuffare för oss skuldsatta när räntan går upp, inflationen gör att allt blir dyrare och intresset ökar för många att ta denna väg ut.

Kopiera gärna nedan formulär och svara i höger spalt:

FRÅGOR:............................................................................. SVAR.................................................................................................................................
1. Hur gammal var du när du sökte skuldsanering? 18-25 år, 25-30år, 30-35 år, 35-40 år, 40+1.
2. Var det som privatperson eller företagare som du gjorde ansökna om skuldsanering2.
3. Hur mycket skulder hade du totalt? avrunda till närmaste 50.000, eller 100.000 om du är osäker3.
4. Hur många lån/kreditgivare hade du skulder till vid ansökan?4.
5. Hade du barn när du gjorde ansökan?5.
6. Ansökta du skuldsanering på nätet eller gick via kommunens skuldrådgivare?6.
7. Hur gammalt var ditt senaste lån vid ansökan?7.
8. Släppte du alla skulder till kronofogden före du gjorde en ansökan om skuldsanering eller sökte direkt?8.
9. Förutsatt du inte släppte skulder innan ansökan? Slutade du använda uttag av krediter innan?9.
10. Hade du skulder till Skattevekert vid ansökan? I så fall, ungerfärligt belopp:10.
11. Om din skuldsanering kommer från spelskulder, hur länge efter du slutade spela gjorde du en ansökan?11.
12. Blev du beviljad inledande skuldsanering?12.
13. Om du blev beviljad inledande skuldsanering, gick det igenom hela vägen?13.
14. Om du blev beviljad inledande, men nekad i senare skede, vad var anledningen?14.
15. Om du blev nekad inledande skuldsanering, vad var anledningen?15.
16. Om du blev nekad inledande, gjorde du en överklagan och fick igenom det?16.

Berätta också gärna om ni har övriga saker som kan vara viktigt att tänka på, eller tips och trips inför en skuldsanering.
1. 30-40 år
2. privatperson
3. cirka 1 800 000 kr
4. 20 krediter fördelat på 12 Borgenärer/inkasson
5. 1 barn som var drygt 10 månader gammal
6. ANsökte utan skuldrådgivare
7. Nyaste lånet vid ansökan var cirka 8 månader gammalt och därmed cirka 1 år gammalt vid samtalet
8. Släppte alla skulder cirka 6 månader innan ansökan
Övrigt info: Fick beviljad sanering på min andra ansökan (April 2024). Fick avslag första gången (dec 2022) pga att jag ägde hus med sambo som hade övervärde + ett för färskt lån, det var 2-3 månader gammalt bara.
Väntade drygt 6 månader till nästa ansökan för att lite tid skulle gå och jag sålde min del av huset till sambon så hon äger 100%. Min del av vinsten lät jag vara på kontot och redovisade detta för handläggaren, ingen idé att hålla på gömma pengarna eller betala enskild borgenär. Tyckte det var bättre att vara transparent och på så sätt visa att jag gjorde allt jag kunde. Eftersom jag gjorde vinst på försäljningen åkte jag på reavinstskatt i årets deklaration, dock var det ok för handläggaren även om praxis enligt henne var att man får avslag vid en kommande skuld till skatteverket.
Jag fick även behålla årets skatteåterbäring, mina ränteutgifter översteg reavinstskatten så jag får tillbaka pengar.
Vid försäljningen tog jag in mäklare som gjorde en korrekt värdering så det inte skulle bli några diskussioner om det.
Fick 3-årig betalplan pga barn.
Skuldsättningen beror delvis på tidigare förlustaffär vid bostadsförsäljning som jag var tvungen att göra pga separation från exsambo och delvis pga finansiering av tungt missbruk under åren 2018-2022.
Har lön på 53 000 kr brutto och förmånsbil. Förmånsbilen var inga problem då jag behöver den i tjänst, dock tas ingen hänsyn till den vid uträkningen av betalplan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp