Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, hur går det till?

Kunnig medlem
Poäng: 62
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Har nu hamnat i en sån jävla sits att jag funderar på att ansköka om skuldsanering.
Men vad innebär det?
Ni som fått igenom det, hur såg det ut för er med skulder osv?
Mina skulder går upp till ca 750000 med blandade lån, krediter och privatskulder.
Gjorde en sån där preliminär bedömning och gick vidare, men hur pass mycket kan man lita på den?
Och när man väl ansöker, vad händer under tiden tills man får godkänt eller avslag.
Ge mig all info ni har!

Har nu hamnat i en sån jävla sits att jag funderar på att ansköka om skuldsanering.
Men vad innebär det?
Ni som fått igenom det, hur såg det ut för er med skulder osv?
Mina skulder går upp till ca 750000 med blandade lån, krediter och privatskulder.
Gjorde en sån där preliminär bedömning och gick vidare, men hur pass mycket kan man lita på den?
Och när man väl ansöker, vad händer under tiden tills man får godkänt eller avslag.
Ge mig all info ni har!
Gå in under rubriken "Hjälp! (KFM)" där du kommer att finna mängder med trådar som besvarar dina frågor.
T ex https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/inför-ansökan-om-skuldsanering-tips.20628/

Hjälp! Jag har skuldsanering som inleddes för snart ett år sedan och jag betalar in varje månad. I går fick jag brev från ett inkassobolag att de sitter på ytterligare fyra skulder på totalt ca 50000 kr som de inte skickat till fogden. Även dessa skulder är flera år gamla och inget nytillkommet. Hur fan gör man när skuldsanering redan är klappad och klar? Kan fogden lägga till dessa i skuldsaneringen? För jag har ingen möjlighet att lösa dessa vid sidan om på egen hand

Tack, hittade massa bra info. Men hittar inte så mycket om det personliga brevet man ska skriva. Vad är bra att ha med och vad ska man kanske inte ha med?
Du måste inte ha med ngt alls.
Dem ringer upp och då pratar ni igenom allt.
Men om du vill skriva ett ändå så berätta lite kortfattat om hur skulderna uppkom, din familjesituation och vad du gjort för att försöka lösa situationen

Hjälp! Jag har skuldsanering som inleddes för snart ett år sedan och jag betalar in varje månad. I går fick jag brev från ett inkassobolag att de sitter på ytterligare fyra skulder på totalt ca 50000 kr som de inte skickat till fogden. Även dessa skulder är flera år gamla och inget nytillkommet. Hur fan gör man när skuldsanering redan är klappad och klar? Kan fogden lägga till dessa i skuldsaneringen? För jag har ingen möjlighet att lösa dessa vid sidan om på egen hand
Uppkom dem innan skuldsanering så är det inget du ska betala. Då missade dem att rapportera in detta så dem får skylla sig själva.
Så skriv till dem att du har skuldsanering från och med datum och att de inte rapporterade in skulden

Tack, hittade massa bra info. Men hittar inte så mycket om det personliga brevet man ska skriva. Vad är bra att ha med och vad ska man kanske inte ha med?
Det personliga brevet är numera bortplockat från ansökan. Du kan dock komplettera med ett via mejl när du skickat in din ansökan och erhållit en bekräftelse på att de tagit emot din ansökan, i det mejlet finner du ett diarienummer som du använder i ditt mejl.

Uppkom dem innan skuldsanering så är det inget du ska betala. Då missade dem att rapportera in detta så dem får skylla sig själva.
Så skriv till dem att du har skuldsanering från och med datum och att de inte rapporterade in skulden
De vet uppenbarligen att jag har skuldsanering. De skrev att de gjort registerkontroll som visat att de inte kan skicka skulden till fogden och att räntan fortlöper och förslag på avbetalningsplan. Vilket jag inte har möjlighet till. Blir så ledsen när jag har börjat vara glad för skuldsaneringen och ser en framtid. Också kommer detta.

De vet uppenbarligen att jag har skuldsanering. De skrev att de gjort registerkontroll som visat att de inte kan skicka skulden till fogden och att räntan fortlöper och förslag på avbetalningsplan. Vilket jag inte har möjlighet till. Blir så ledsen när jag har börjat vara glad för skuldsaneringen och ser en framtid. Också kommer detta.
Kontakta kfm Kontakta kfm och berätta. Dessa skulder ingår i din sanering om de uppstod innan inledande.
Det är deras ansvar att kolla i poit när du fick inledande.

Du kommer inte behöva betala det! Som sagt missade dem att rapportera får dem skylla sig själva

Deras ansvar. Att det inte är skickat till KFM har ingen betydelse.
Förstår din rädsla men dom har inget att komma med om skulderna uppkom innan datum för beslut om inledande.

Deras ansvar. Att det inte är skickat till KFM har ingen betydelse.
Förstår din rädsla men dom har inget att komma med om skulderna uppkom innan datum för beslut om inledande.
De hotar med att det kan skickas in för utmätning när skuldsaneringen är avslutad. Klarar inte det. När man är klar om fem år, ska man direkt då få nya ärenden hos fogden?!

De hotar med att det kan skickas in för utmätning när skuldsaneringen är avslutad. Klarar inte det. När man är klar om fem år, ska man direkt då få nya ärenden hos fogden?!
Det är de vanliga hoten som inkasso kommer med, oavsett vart i processen man är upplevde jag. Dom har inget på fötterna.
Du kommer vara klar fem år efter datum för inledande, det är jag helt övertygad om.
Vad du gör, betala inte, oavsett hur stressad du känner dig!

Lyssna på vad vi säger!

Ring och prata med KFM. Skickar de skulden till KFM efter saneringen så bestrider du bara skulden.

I och med att de uppkom innan skuldsaneringen förlorar de rätten att driva in skulderna. Se till att du sparar all denna konversation så att du kan visa att så är fallet. Känns ju som ett bolag som kan tänkas förvanska datum för när skulderna uppstod när du sedan är klar med saneringen. Så skickar de det till kf då så bestrider du och har bevis.

Gå in under rubriken "Hjälp! (KFM)" där du kommer att finna mängder med trådar som besvarar dina frågor.
T ex https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/inför-ansökan-om-skuldsanering-tips.20628/
Finns det någon möjlighet att tänka sig om man får skuldsanering eller inte? Finns liksom några gyllene regler man ska pricka in? Jag har flera skulder som tilllsammans blivit en väldigt stor skuld, jag har 2 barn, jag är ensamstående. Dock är lånen ganska nya, verkar som det kan vara något dom säger nej till.

Finns det någon möjlighet att tänka sig om man får skuldsanering eller inte? Finns liksom några gyllene regler man ska pricka in? Jag har flera skulder som tilllsammans blivit en väldigt stor skuld, jag har 2 barn, jag är ensamstående. Dock är lånen ganska nya, verkar som det kan vara något dom säger nej till.
Jättesvårt att spekulera i men nya skulder är oftast inte till din fördel.
Vidare tittar man ju på om du är kvalificerat insolvent och det brukar innebära att man bedöms inte kan betala sina skulder på 10-15 år.
Förutom det tittar man på skälighet, hur har skulderna uppkommit (spel, konsumtion eller annat), vad har man gjort för att kunna lösa sina skulder?
Har man varit i kontakt med långivare/inkasso om betalningsplaner etc etc. Kan man se en tydlig brytpunkt för när man slutade låna?
Det finns väldigt många parametrar som du märker.

Sök i trådarna under "Hjälp! (KFM)". Alla dina frågor är ställda flera gånger av oss om varit där :)

Ska ha gjort vad man kan för att lösa situationen och ändrat beteende från det som satte dig där du är.
Samt inte kunna betala tillbaka på 10-15 är väl de 3 största.
Ja ju äldre skulderna är ju bättre annars är det det där med att inte ändrat beteende. Har du många nya skulder blir det ofta svårt

Okej.
Vad tror ni är mitt bästa alternativ.
Antingen söker jag skuldsanering. Det ända som talar emot att jag får det är väl att mina skulder är ganska färska. Från förra året. Även krediter som jag använt detta år. Även om dom är tagna förra året eller tidigare.
Har 3 större lån

SEB 276000
Svea 129000
ICA 63000
Och sen massa småkrediter som går upp till 145000
9 olika.
Sen en privat skuld på ca 60000
Min mamma som är en ängel funderar på att hjälpa mig att lösa alla krediter med ett lån som hon tar.
Tanken med det är att när alla utom en förfrågning hos uc försvinner efter jul så tar jag ett lån själv och betalar av min mamma.
Då är alla krediter borta och jag skulle kanske kunna söka lån och baka in det från Ica.
skulle jag ens få ett sånt lån?
Det värsta med det är att hon inte vet om att jag har lånen hos Ica och Svea. Känns hemskt att inte vara helt ärlig.
Därför vill jag hellre söka skuldsanering.
Känns extremt hemsk om hon hjälper mig och sen kan jag inte betala henne efter årskiftet.
Eller ska jag bara ge upp och släppa allt till of och söka skuldsanering om ett år typ?
Skulle det göra skillnad i ansökan?
Ja, ni ser, allt är en jävla soppa och just nu vill jag bara lägga mig ner och ge upp.

Okej.
Vad tror ni är mitt bästa alternativ.
Antingen söker jag skuldsanering. Det ända som talar emot att jag får det är väl att mina skulder är ganska färska. Från förra året. Även krediter som jag använt detta år. Även om dom är tagna förra året eller tidigare.
Har 3 större lån

SEB 276000
Svea 129000
ICA 63000
Och sen massa småkrediter som går upp till 145000
9 olika.
Sen en privat skuld på ca 60000
Min mamma som är en ängel funderar på att hjälpa mig att lösa alla krediter med ett lån som hon tar.
Tanken med det är att när alla utom en förfrågning hos uc försvinner efter jul så tar jag ett lån själv och betalar av min mamma.
Då är alla krediter borta och jag skulle kanske kunna söka lån och baka in det från Ica.
skulle jag ens få ett sånt lån?
Det värsta med det är att hon inte vet om att jag har lånen hos Ica och Svea. Känns hemskt att inte vara helt ärlig.
Därför vill jag hellre söka skuldsanering.
Känns extremt hemsk om hon hjälper mig och sen kan jag inte betala henne efter årskiftet.
Eller ska jag bara ge upp och släppa allt till of och söka skuldsanering om ett år typ?
Skulle det göra skillnad i ansökan?
Ja, ni ser, allt är en jävla soppa och just nu vill jag bara lägga mig ner och ge upp.
Svarade dej i din nya tråd men kopierar in:
"Tyvärr är nog din skuldsättning för ny för en skuldsanering i dagsläget. Alltså det faller på skäligheten. Du måste dessutom ha gjort allt du kan själv innan för att komma tillrätta med din ekonomi. Dit räknas EJ att ta man tar nya lån för att lösa gamla..Då bara fortsätter skuldsättningen.
Du måste vara ärlig med din mamma. Du kommer bara må ännu sämre annars om hon hjälper dej o sen kan du inte betala henne.
Hur ser din inkomst ut? Boendeform, kostnad?"

Du får helt enkelt inte betala denna skulden eftersom du då gynnar en enskild borgenär, vilket är så allvarligt att Kronofogden kan avsluta din skuldsanering.
När din skuldsanering avslutas så avskrivs alla dina skulder som du hade tidigare, även denna som inkassobolaget nu försöker göra en fuling på. Det är bara att kasta pappret och ignorera dom.

Vilket inkassobolag är det förresten?

Du får helt enkelt inte betala denna skulden eftersom du då gynnar en enskild borgenär, vilket är så allvarligt att Kronofogden kan avsluta din skuldsanering.
När din skuldsanering avslutas så avskrivs alla dina skulder som du hade tidigare, även denna som inkassobolaget nu försöker göra en fuling på. Det är bara att kasta pappret och ignorera dom.

Vilket inkassobolag är det förresten?
Det är Gothia Inkasso. Talade med fogden som sa att inkassobolaget bör inkomma med skulderna så de kan ingå i saneringen. Skickat detta vidare till Gothia men har ej fått återkoppling än.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp