Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering med aktivt aktiebolag – någon som fått igenom ansökan?

Okej då bör man kvalificera med att försökt ansöka olika slags bidrag. Det låter ju som huvudorsaken till avslaget inte är att öka inkomst av tjänst, även om det kan till viss del göra det hela mer positivt med ökad arbetsinkomst. Men i detta fall hade jag sökt alla bidrag som är möjligt så hade de inte tala stark emot ett avslag. Så förstår jag det.
Jag har lärt mig att inte försöka tolka avslag på skuldsanering... Det är inte helt lätt alltid haha.

Tack för alla inputs hittills! Vad tror ni om att komplettera inkomst med en deltids-/timanställning, t.ex. som matbud via F**dora, för att få en mer stabil totalinkomst? Målet är att landa på ca 20–25 000 kr i månaden – fördelat mellan företagsinkomst och timlön.

Tror vi det räcker för att klara ett inledande tills handläggaren hör av sig om några månader, eller är det sannolikt att återbetalning på lån eller liknande ändå kommer vara väga tyngre? Hur länge brukar man behöva visa att man betalat in på skulderna för att de ska ge någon effekt?

Fråga efter ha läst tråden:

Är det för att personen driver ett AB som skuldsanering är mer osannolik eller för att lönen från AB är såpass låg och om den varit högre så hade det varit lika god chans som vid vanlig anställning?

Låter helt fruktansvärt om det ses negativt att ha ett AB om det är på det sättet som man kan tjäna sina pengar och inte har möjlighet att ta ett vanligt jobb som skulle ge samma lön eller ens få ett jobb överhuvudtaget.

Också intressant att det skrivs att 18k brutto anses för lite för skuldsanering men samtidigt har jag läst här från folk som jobbar på Kronofogden att skuldsanering kan t.o.m. ges när det inte ens finns någon inkomst?

18000 som heltidslön från eget bolag är för lite, nästan oavsett vad man gör så får man mer än 18000 i heltidslön om man väljer att inte ta via eget bolag.

18000 som heltidslön från eget bolag är för lite, nästan oavsett vad man gör så får man mer än 18000 i heltidslön om man väljer att inte ta via eget bolag.

Men om vi förutsätter att man betalar ut en rimlig marknadsnormal lön via Aktiebolaget till sig själv - ses det som något negativt att det inte är en vanlig anställning hos någon annans företag när man ansöker om skuldsanering?

Men om vi förutsätter att man betalar ut en rimlig marknadsnormal lön via Aktiebolaget till sig själv - ses det som något negativt att det inte är en vanlig anställning hos någon annans företag när man ansöker om skuldsanering?
Borde inte göra, det är en anställning som vanligt. Enda skillnaden är att du är din egen arbetsgivare.

Borde inte göra, det är en anställning som vanligt. Enda skillnaden är att du är din egen arbetsgivare.

Undrar också över hur det blir med följande scenarion:

* Tar ut allt i lön för att betala så mycket skuld som möjligt.
- Företaget går då ej med vinst och dom kan säga att det inte är en hållbar verksamhet och vill inte ge skuldsanering pga det.

* Jag börjar då ta ut mindre i lön och sparar pengar i företaget för att se till så det går med vinst.
- Nu tycker dom att jag undanhåller pengar och inte betalar så mycket som jag kan.

:facejoy:

Undrar också över hur det blir med följande scenarion:

* Tar ut allt i lön för att betala så mycket skuld som möjligt.
- Företaget går då ej med vinst och dom kan säga att det inte är en hållbar verksamhet och vill inte ge skuldsanering pga det.

* Jag börjar då ta ut mindre i lön och sparar pengar i företaget för att se till så det går med vinst.
- Nu tycker dom att jag undanhåller pengar och inte betalar så mycket som jag kan.

:facejoy:
Ta ut lön till brytpunkt för statlig skatt. Spara resten i bolaget :axelryck:

Det är åtminstone min plan.

Bolagets ekonomi är inte din ekonomi. Så dem bör inte kunna ha åsikter om det.

I mitt fall så är företaget så pass nytt att det inte kommer finnas några publika uppgifter om det när min ansökan hanteras.
Sen är jag inte säker på att jag får sanering denna gången iheller...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp