Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skuldsanering och borgenär

Kunnig medlem
Poäng: 112
Meddelanden
118
Mottagna reaktioner
23
Poäng
112
Hej!

Jag har en pågående skuldsanering. Ett av lånen i saneringen är ett lån som en anhörig till mig har gått i borgen för. Min anhörig funderar nu på att lösa ut lånet genom att ta ett eget lån för att förhandla ner kostnaderna.

Mina frågor är följande. Går det att göra? Om det går vad innebär det för min pågående skuldsanering? Min tanke var först att höra med Kronofogden och fråga vilka konsekvenserna blir.

Varför skulle det inte gå? Det viktigaste för borgenären är väl att de får sina pengar. Om en utomstående löser ut lånet så är det väl upp till KF att göra en omprövning och fördela resterande av den summa jag betalar in månadsvis till andra borgenärer?

Varför skulle det inte gå? Det viktigaste för borgenären är väl att de får sina pengar. Om en utomstående löser ut lånet så är det väl upp till KF att göra en omprövning och fördela resterande av den summa jag betalar in månadsvis till andra borgenärer?
Hade jag gått i dina skor, så hade jag ringt till KF för ett korrekt svar.

Det blir gynnande av borgenär och det kan leda till att dina övriga borgenärer begär att din skuldsanering i värsta fall upphävs. Det är ju ett lån du har med i din sanering så vem som löser det är nog helt ointressant. Dina övriga borgenärer kan ju då tycka att du kan lösa deras skulder oxå med hjälp av din anhörige.
Men för att få ett korrekt svar och inte riskera nått så kontakta KFM.

Det är olagligt och räknas som gynnande av borgenär. Vad du än gör så låt ingen betala bort det lånet. Stor chans att du blir av med skuldsaneringen och tappar den chansen i många år framöver till ny skuldsanering, eftersom det är ett brott.
Tror till och med det kan bli rättsprocesser från andra banker mot er om det är större belopp som det handlar om.

Det står givetvis anhörige fritt att lösa de skulder den vill lösa.
Du gör ju inget fel, du gör ju ingenting och hur det ska kunna bli brottsligt för dig förstår jag inte.

Det står givetvis anhörige fritt att lösa de skulder den vill lösa.
Du gör ju inget fel, du gör ju ingenting och hur det ska kunna bli brottsligt för dig förstår jag inte.
Jag skulle sitta på bänken men visst är det väl så att han får betala på den i sin skuldsanering och sen får medlåntagaren en utbetalning en gång om året även om medlåntagaren betalat av lånet ?

Jag skulle sitta på bänken men visst är det väl så att han får betala på den i sin skuldsanering och sen får medlåntagaren en utbetalning en gång om året även om medlåntagaren betalat av lånet ?
Medlånetagaren får väl ändå inga betalningar. Det är borgenärerna som får betalt i en skuldsanering.

Det blir gynnande av borgenär och det kan leda till att dina övriga borgenärer begär att din skuldsanering i värsta fall upphävs. Det är ju ett lån du har med i din sanering så vem som löser det är nog helt ointressant. Dina övriga borgenärer kan ju då tycka att du kan lösa deras skulder oxå med hjälp av din anhörige.
Gynnande av borgenär hade jag förstått om jag hade undanhållit pengar och betalat åt en enskild borgenär vid löneutmätning. I detta fallet handlar det om en pågående skuldsanering. Om en medlåntagare (borgensman) betalar av hela lånet så förstår jag inte hur jag kan bli av med min skuldsanering? Hur tänkte du nu?

Gynnande av borgenär hade jag förstått om jag hade undanhållit pengar och betalat åt en enskild borgenär vid löneutmätning. I detta fallet handlar det om en pågående skuldsanering. Om en medlåntagare (borgensman) betalar av hela lånet så förstår jag inte hur jag kan bli av med min skuldsanering? Hur tänkte du nu?
Gynnande av borgenär gäller oxå vid skuldsanering.
Hittade detta:
"En borgenär kan begära att en skuldsanering omprövas och hävs om gäldenären gjort sig skyldig till illojalt beteende mot borgenären, exempelvis medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller undanhållit uppgifter eller i hemlighet gynnat en viss borgenär. Inte bara skuldsaneringslagens regler kan då vara tillämpliga, utan även straffrättsliga bestämmelser, såsom oredlighet mot borgenär."

Innan ni gör nått så ta kontakt med KFM/Skusan så du får klara besked. Även fast det inte är du som betalar bort detta lån utan den som gått i borgen och det är inte ens säkert övriga borgenärer får kännedom är det väl bättre ta det säkra före det osäkra o kontakta myndigheten.

Klart att den personen får lösa det lånet om den har möjlighet utan att det påverkar dig! Sen ifall den skulden förvinner från saneringen eller om privat person istället får utbetalat från kronofogden vet jag inte men den personen har ju inte gjort ngt fel så har möjlighet att lösa hela och slippa betala ränta så klart det är okej

Gynnande av borgenär gäller oxå vid skuldsanering.
Hittade detta:
"En borgenär kan begära att en skuldsanering omprövas och hävs om gäldenären gjort sig skyldig till illojalt beteende mot borgenären, exempelvis medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller undanhållit uppgifter eller i hemlighet gynnat en viss borgenär. Inte bara skuldsaneringslagens regler kan då vara tillämpliga, utan även straffrättsliga bestämmelser, såsom oredlighet mot borgenär."

Innan ni gör nått så ta kontakt med KFM/Skusan så du får klara besked. Även fast det inte är du som betalar bort detta lån utan den som gått i borgen och det är inte ens säkert övriga borgenärer får kännedom är det väl bättre ta det säkra före det osäkra o kontakta myndigheten.
Är ju inte gäldenären som löser ngt lån i detta fall. Är inte den person som gynnar någon annan.

Ja ett korrekt svar vore bättre.

Min särbo tog ett lån åt mig i sitt namn, hon har fått utbetalningar från KFM varje år. Sen hur mycket hon själv betalar av på det lånet är ju upp till henne.

Nu är jag klar med min sanering och hon får den sista utbetalningen från KFM i januari sedan är resten som är kvar av skulden hennes.

En medlåntagare drabbas ju ekonomiskt om den som huvudsakligen tagit lånet inte kan betala, den personen har ju all rätt att lösa sina uppkomna skulder.

Senast ändrad:
Jag funderar lite.

När någon gått i borgen för ett lån, då räknas väl inte detta lån in i skuldsanering eftersom denne personen då är skyldig att betala?

Är de inte därför man har en borgenär?

Jag funderar lite.

När någon gått i borgen för ett lån, då räknas väl inte detta lån in i skuldsanering eftersom denne personen då är skyldig att betala?

Är de inte därför man har en borgenär?
Borgensman är det du menar.

Lånet ingår, du betalar den procent det blir, borgensmannen får hosta upp resten

Många felaktiga svar här…

Att en medlåntagare/borgensman löser ett lån är inte något gynnande, tvärtom så krävs de ofta på betalning av hela månadsbeloppet om man får beviljad skuldsanering. Betalplanen ändras inte, så även om lånet blir löst så går en del av det som kronofogden betalar ut till detta lån.

Den som får tillbaka pengar är den som har skuldsanering när kronofogden gör en utbetalning till ett lån som inte finns längre…

Borgenären kommer att kontakta dig när de får en utbetalning och betala ut pengarna till dig.

Antar att man bör göra en omprövning om det är en stor summa.

Har nu fått svar från KF. Eftersom det råder olika synsätt på detta delar jag med mig av svaret jag fick från KF. Bra att veta i sammanhanget är att lånet som avses är det enda lånet jag hade med medlåntagare och i klassen ca 200 tkr. Min fråga är om medlåntagaren kan betala av resterande belopp till borgenären som ställt kravet och om det påberkar min pågående skuldsanering eller inte och om jag behöver göra en omprövning. Om man är i en likande sits och har ex. löneutmätning däremot tänker jag att det är en helt annan fråga. Såhär var svaret:

"Du behöver inte skicka in någon omprövning. Den borgenär som får sin fordran fullt betalt ska själv anmäla detta till oss. Borgensmannen har en så kallad regressrätt gentemot dig. En borgensman som betalar hela skulden har därmed rätt att träda in i borgenärens ställe och få betalt genom skuldsaneringen.

Borgensmannen får då anmäla ett borgenärsbyte till Kronofogden och uppge konto så att han eller hon får ta del av pengarna som betalas in genom din betalplan."

Har nu fått svar från KF. Eftersom det råder olika synsätt på detta delar jag med mig av svaret jag fick från KF. Bra att veta i sammanhanget är att lånet som avses är det enda lånet jag hade med medlåntagare och i klassen ca 200 tkr. Min fråga är om medlåntagaren kan betala av resterande belopp till borgenären som ställt kravet och om det påberkar min pågående skuldsanering eller inte och om jag behöver göra en omprövning. Om man är i en likande sits och har ex. löneutmätning däremot tänker jag att det är en helt annan fråga. Såhär var svaret:

"Du behöver inte skicka in någon omprövning. Den borgenär som får sin fordran fullt betalt ska själv anmäla detta till oss. Borgensmannen har en så kallad regressrätt gentemot dig. En borgensman som betalar hela skulden har därmed rätt att träda in i borgenärens ställe och få betalt genom skuldsaneringen.

Borgensmannen får då anmäla ett borgenärsbyte till Kronofogden och uppge konto så att han eller hon får ta del av pengarna som betalas in genom din betalplan."

En bra bit från de som tvärsäkert informerade dig om att det var olagligt och brottsligt.

En bra bit från de som tvärsäkert informerade dig om att det var olagligt och brottsligt.
Dock kanske det kan bli så att om en borgensman betalar av skulder som finns medräknade i skuldsaneringen, då kanske inte personen med skuldsanering är insolvens längre?

Dock kanske det kan bli så att om en borgensman betalar av skulder som finns medräknade i skuldsaneringen, då kanske inte personen med skuldsanering är insolvens längre?
Skulden försvinner inte. Den går bara från en borgenärer till en borgensman.

Det är inte brottsligt eller olagligt att inte vara insolvent

Hoppas din borgenär tänker igenom detta och räknar ordentligt på vilket förfarande som ger mest pengar tillbaka.

Hoppas din borgenär tänker igenom detta och räknar ordentligt på vilket förfarande som ger mest pengar tillbaka.
Är ju inte mycket huvudvärk. Den tar ett mer förmånligt lån och löser ut det till en lägre effektiv årsränta. Den får också utbetalt varje augusti med en klumpsumma som annars skulle gått till det nuvarande lånet istället.

Är ju inte mycket huvudvärk. Den tar ett mer förmånligt lån och löser ut det till en lägre effektiv årsränta. Den får också utbetalt varje augusti med en klumpsumma som annars skulle gått till det nuvarande lånet istället.
Orkade inte tänka klart hur skuldsanering, samtidig avbetalning av lån med en viss ränta, utbetalning av pengar från skuldsaneringen, ränteavdrag etc jämför sig med ett nytt lån på hela summan skulle kunna te sig. Men du har säkert rätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp