Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

SKULDSANERING och frågor från KF som ger ångest!!!!

Hej!

Verkar som teamet börjar att ladda upp för att försöka driva ut mig från beviljandet av en skuldsanering. Ansökte i januari 2016 och nu kommer det tydligen frågor som ploppar upp som jag måste veta hur jag ska svara på på bästa sätt!!

Behöver er hjälp, vissa av er kanske kommer ihåg en del av vad jag berättat om hur jag lever och vad jag gör.
Har sjukpension , long story, sysslar med konsthantverk, long story, och det är ju en bransch som inte går på högvarv precis.
Eftersom jag deklararerat förlust sedan tydligen 2011 så har någon nitisk teamworker suttit o grubblat på detta o kommer nu med frågan till mig

Varför fortsätter du att driva en firma som går med förlust?

vet inte om jag ska skratta eller gråta åt frågan, men har absolut inget klart svar!!

Följdfrågan från the worker KF är:

Hur finansierar du underskottet i verksamheten???

Hjälp verkligen, hur sjutton ska jag svara! Det uttrycks som att jag sitter o driver nån jäkla närbutik o stoppar pengar i egen ficka, när jag i själva verket har en liten firma på hobbybasis som är inom konsthantverk som jag då o då har försäljning med ligger på ca 15000 om året. Ibland har jag längre perioder med depressioner och då orkar jag inte arbeta med detta eller ha med folk att göra i min ateljebutik.

Tips vad jag ska svara, annars riskerar jag att få avslag på ansökan om skuldsanering!!!

Svåra frågor. Den första handlar väl om att det är detta du brinner för, och vad de vill höra är väl att du kalkylerat med att börja gå med vinst framöver. Jag vet inte hur länge du hållit på, men det är inte ovanligt att företag går med förlust i början. Den andra kan bara du svara på. Vad lever du av när inkomsten från företaget inte räcker till? Är det lån? I så fall hänger det ju ihop med första frågan, du räknade med/hoppades på att börja gå med vinst, så under tiden tog du lån för att överleva, och sedan gick det en dag inte längre = anledningen till skuldsaneringsansökan.

Ja, självklart håller jag på med något som är ett stort intresse, jag kan liksom inte förklara varför jag sysslar med det trots att det går med förlust så att det ska låta vettigt för någon som troligtvis inte förstår vad det innebär att ha konst som sysselsätting. Men nu har jag ju sedan många år sjukpension, sjukbidrag som det heter numera, och jag har detta som hobbyverksamhet i liten skala, det är inte tänkt att det ska vara något som jag kan leva på, utan jag tjänar ca 15000 om året där det finns ett tak på ca 45000 att tjäna utan att det påverkar pensionen.

Vad jag lever av är pensionen och så har jag haft ca 1000 - 1500 i mån genom verksamheten extra. Jag har deklarerat underskott, fått tillbaka på momsen ca 10.000 om året, fått skatteåterbäring och de pengarna har jag använt större delen till verksamheten o köpt in material osv.

successivt när jag haft perioder jag inte orkat jobba ens de timmarna i veckan som annars med verksamheten pga återkommande depressioner, har jag varit tvungen att låna pengar för att överleva , dvs till mat osv, sen har skulderna växt sig snabbare över min betalningsförmåga eftersom jag varit tvungen att ta sms lån då jag haft för låg inkomst för att ta vanliga inblanco lån och att jag inte heller haft någon som kunnat vara medlåntagare, eller gått i borgen för mig.

Och som du avslutar, sen gick det inte längre och det blev då anledning att söka skuldsanering.

Svårt verkligen. Vi hade också en firma med förlust, men för oss var skuldsanering viktigare så vi valde att avsluta firman och säga upp f-skatten, därefter var det inga problem. Kanske du skulle göra detsamma och du kan ju alltid återuppta den igen efter skuldsaneringen. Tror det handlar lite om att KF inte kommer kunna bedöma om nya skulder kommer tillkomma eller på andra hållet om du börjar gå med vinst, och därmed inte kan göra en betalplan. Risken är att detta gör så du inte kan få skuldsanering. Vi hade inte fått det om min man inte avslutat sin.

Det låter helt otroligt att man inte kan få ha kvar ngn verksamhet. Mitt läge är ju att jag har en sysselsättning på hobbybasis, det är ingen firma i den bemärkelsen, och jag har en sjukpension som huvudinkomst, så det blir ju en annan situation än er. Någon betalplan kommer jag heller inte kunna göra eftersom jag inte har något betalningsutrymme då jag har exakt existensminimum att leva på.

Alla jag frågat idag, som bekanta, och ringt skuldrådgivare säger att jag ska betona att det är en sysselsättning som jag har för rehab typ.
Jag vet inget längre, funderar på att dra tillbaka ansökan och lägga in den igen till hösten så jag kan komma med under de nya reglerna från november för detta känns som de ska hasta på något bara för att få bort folk i kön.
Ringde KF idag och var omöjligt att komma fram, 55 i kö!!

Känner mig hotad av dessa frågor och om jag tänker på att "avsluta firman" så finns inte en sådan möjlighet för mig. Hur avslutar man en konstnärlig verksamhet för att sedan återta den? Har material sedan 25 år tillbaka, skulle jag sälja av det då, och de verktyg som jag behöver för mitt utövande? finns inte på kartan!!

Om det inte försvårar det för dig skulle jag dra tillbaka ansökan och ansöka på nytt i november för det låter som att allt blir enklare från och med 1:a November https://www.kronofogden.se/51471.html och då framhålla att din huvudsakliga det inkomst är din sjukersättning. Lever själv med sjukersättning sedan 2005 så jag vet hur det påverkar ekonomin och att det inte finns utrymme till något extra.

Tack, jag kollade på länken och där står en del bra info men ska kolla vidare hur det blir när man inte kan betala.
Vid skuldsanering för företagare står att man inte kan få det utan att man ska betala. "Du kan inte få skuldsanering utan att betala någonting."
Men jag har ju existensminimum och inget betalningsutrymme så det blir ju knepigt.
Men du menade att jag ska ansöka som vanligt antar jag.
Tror det kan vara ett alternativ som jag ska undersöka lite till. Tror inte det försvårar något för min del eftersom jag ändå inte kan betala någonting, och de skulder som jag har de har jag och de förräntar sig visserligen, men det gör de ju i vilket fall.
Men om jag drar tillbaka ansökan nu, påverkar det inte sen när jag då söker igen?

Och hur drar man tillbaka ansökan?!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp