Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skuldsanering och skatteåterbäring

Vet att jag kanske fått svar på denna frågan tidigare men betalar skatteverket ut pengarna direkt till ens bankkonto vid inledande eller vänder dom hos kronofogden först ? eftersom man fortfarande har ett skuldsaldo hos kronofogden, vet att inget utmätts under inledande men tänkte bara fall dom betalas dit sen betalar kronofogden till mitt konto

Vet att jag kanske fått svar på denna frågan tidigare men betalar skatteverket ut pengarna direkt till ens bankkonto vid inledande eller vänder dom hos kronofogden först ? eftersom man fortfarande har ett skuldsaldo hos kronofogden
Du har ingen utmätning under inledande, så det betalas ut till dig.
Skuldsaldo verkar för många försvinna under inledande med, då aktörerna inte vill betala en avgift för att ha det liggandes där i onödan.

Du har ingen utmätning under inledande, så det betalas ut till dig.
Skuldsaldo verkar för många försvinna under inledande med, då aktörerna inte vill betala en avgift för att ha det liggandes där i onödan.
Jag förstår att jag inte har någon utmättning under inledande , men innan när jag inte hade löneutmättning och fick tillbaka så gick dom ändå direkt till kronofogden för jag hade skuldsaldo och inte till mitt bankkonto direkt från skatteverket ..

Jag förstår att jag inte har någon utmättning under inledande , men innan när jag inte hade löneutmättning och fick tillbaka så gick dom ändå direkt till kronofogden för jag hade skuldsaldo och inte till mitt bankkonto direkt från skatteverket ..
Du får pengarna utbetalda till ditt konto.

Och fortfarande är det så att ingenting utmäts då du har inledande. Skuldsaldot försvinner då saneringen vunnit laga kraft.

Grattis, du blev utmätt :-) Löneutmätning är inte den enda utmätningen som finns. Här utmätte man din återbäring. Detta kan inte ske under inledande eller pågående skuldsanering om du inte har fått nya skulder.

Så fort man får ett utslag så går skatteåterbäringen direkt till kf , eftersom man då har skulder där . Rätta mej om jag har fel eller har jag lärt mej nåt ?

Så fort man får ett utslag så går skatteåterbäringen direkt till kf , eftersom man då har skulder där . Rätta mej om jag har fel eller har jag lärt mej nåt ?

Exempel: Om du får utslag nu på måndag den 24/2 för att din mobilräkning på 780 kr har gått till KF och du betalar den så får du behålla återbäringen. Annars tar KF 780 kr från din återbäring och betalar den skulden.

Lock skrev det ovanför: så länge du inte har skuldsaldo hos KF så får du behålla återbäringen.

Exempel: Om du får utslag nu på måndag den 24/2 för att din mobilräkning på 780 kr har gått till KF och du betalar den så får du behålla återbäringen. Annars tar KF 780 kr från din återbäring och betalar den skulden.

Lock skrev det ovanför: så länge du inte har skuldsaldo hos KF så får du behålla återbäringen.
Ja just så !

blev tillfrågad om jag kunde ta ett extra pass i morgon på jobb,, hur funkar det med de? jag har inledande som sagt och det handlar om cirka 2500 efter skatt

blev tillfrågad om jag kunde ta ett extra pass i morgon på jobb,, hur funkar det med de? jag har inledande som sagt och det handlar om cirka 2500 efter skatt
Bra betalt för ett extrapass om du får ut 2500 :)
Men, om det inte är något återkommande är det bara att köra :-)

Har följt denna tråd senaste tiden då jag och min fru har gått och väntat på beslutet om våran skuldsanering. Vi fick efter lång väntan båda beslut om skuldsanering för några dagar sen!
Då till funderingen om skatteåterbäringen... saneringen kommer hinna vinna laga kraft innan återbäringen kommer, vi båda kommer få ca. 25k+ tillbaka vilket även utmättes av KFM förra året.
Har dubbelkollat med våran handläggare då inget om skatteåterbäring nämndes i våra beslut och även skickat mail till KFM:s kundservice under skuldsanering och har fått svaret av båda att vi ej behöver göra något dvs. behålla den.

Hur kan det komma sig att det finns så många olika svar på denna situation, även från KFM:s sida verkar det ju som??

Har följt denna tråd senaste tiden då jag och min fru har gått och väntat på beslutet om våran skuldsanering. Vi fick efter lång väntan båda beslut om skuldsanering för några dagar sen!
Då till funderingen om skatteåterbäringen... saneringen kommer hinna vinna laga kraft innan återbäringen kommer, vi båda kommer få ca. 25k+ tillbaka vilket även utmättes av KFM förra året.
Har dubbelkollat med våran handläggare då inget om skatteåterbäring nämndes i våra beslut och även skickat mail till KFM:s kundservice under skuldsanering och har fått svaret av båda att vi ej behöver göra något dvs. behålla den.

Hur kan det komma sig att det finns så många olika svar på denna situation, även från KFM:s sida verkar det ju som??

Är i exakt samma situtaion. Har också över 25k+. Min handläggare nämnde något om att gränsen går vid 28 000. Jag fattar inte alls vad som gäller. Någon som kan ge ett vettigt svar på detta? Vore ju skönt att få tillbaka pengarna men vill inte riskera skuldsaneringen.

Är i exakt samma situtaion. Har också över 25k+. Min handläggare nämnde något om att gränsen går vid 28 000. Jag fattar inte alls vad som gäller. Någon som kan ge ett vettigt svar på detta? Vore ju skönt att få tillbaka pengarna men vill inte riskera skuldsaneringen.
När min sambo hade inledande fick hon betala in 17k !

Återbäring

Bilagor

• Screenshot_20250304_113421_Chrome.webp
    Screenshot_20250304_113421_Chrome.webp
    42.5 KB · Visningar: 35
Jag fick tillbaka 11000 och fick betala in hela summan då jag fick beslut om sanering.

Hur långt tid efter fick du betala in den? efter beslutet då..
Den var med på första inbetalningen jag gjorde efter att jag fått beslut om skuldsanering. Fick beslut i slutet av september o betalde in i oktober.

Den var med på första inbetalningen jag gjorde efter att jag fått beslut om skuldsanering. Fick beslut i slutet av september o betalde in i oktober.
ok så du hade fått din återbäring ett par månader innan du fick betala in den

Men jag måste eventuellt begära omprövning? Frågan är ju vart den gränsen går?
Ja det är ju just det som är så förvirrande, så mycket olika typer av svar även från Kronofogdens sida... Finns det en gräns? Och på vilken nivå är den?

& vad är det värsta som kan hända om man inte omprövar? Att man bara får pröjsa tillbaka sin skatt eller att man även kan få förlängd betalplan?

Jag fick beslut i december om skusan, får tillbaka 34k på skatten. Skrev till min handläggare (som jag hade under ansökan) och fick svar att jag inte behöver ompröva under 50.000.

Detta är så jävla sjukt att frågar man 50 handläggare kommer man att få 50 olika svar på en så enkel fråga.

Vad är d som blir förvirrande? Har den vunnit laga kraft får du behålla pengarna?
Det är inte en självklarhet. Får du beskedet nu så hade jag meddelat handläggaren om det.
Jag gjorde det och fick betala in min skatteåterbäring två månader efter laga kraft.

Detta är så jävla sjukt att frågar man 50 handläggare kommer man att få 50 olika svar på en så enkel fråga.
Kan det ha att göra med hur stor skillnad det skulle göra på hela skulden eller på hur mycket man betalar betalar varje månad? I mitt fall är 34.000 inte ens 2% av hela skulden och jag betalar 22.000kr/månaden enligt min betalplan. Spekulerar vilt just nu.

Lite märkligt…
Min skuldsanering var klar i mars 2024. Nu i fredags fick jag hem ett års besked om inbetald ränta från Marginalen Bank, dvs redovisad ränta till Skatteverket (ca 25tkr).
Detta har jag aldrig fått under mina 5 år med skuldsanering från denna bank. När jag går igenom Kronofogdens årliga utbetalningar till banken, så stämmer beloppen. Allt har dom tydligen lagt mot ränta, inte mot kapitalbeloppet jag var skyldig dom.
Är det dock inte märkligt att nu ett år efter avslutad sanering, så rapporterar banken alla 5 års inbetalningar på en och samma gång, eller är det vanligt förekommande?
De absolut flesta blankolånen fungerar såhär. Det gör nämligen att skulden aldrig minskar och du kan betala ränta tills du dör och de kan tjäna pengar i all evighet om man inte som du då fått skuldsanering. Då kommer du istället få skatteåterbäring på den betalade räntan efter skuldsaneringen när banken redovisar vad du inbetalt. Så tji fick dem i slutändan ändå :)

@Kimsan72 jag fick också inrapporterade räntor från bolag som ingick i min skuldsanering trots att den var över 2023.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp