Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering par, ansöka tillsmmans

Någon som har erfarenhet gällande gift par som tillsammans söker skuldsanering men där man bara ger den ena inledande och inte den andre? Hur är det möjligt att i det läget sära på inkomster och skulder när man inte gör det annars? Och hur kommer det fungera vid eventuellt beslut om skuldsanering, med att den andre får fortsatt löneutmätning?

Är det typ lån som ni står på bägge vill jag minnas att den som inte fick skuldsanering får betala allt som blir kvar efter skuldsaneringen är avslutad på den som fick det. Avtalet för den löper vidare och man har ju skrivit på betalningsansvar solidariskt.. Får jag tid kan jag kolla upp det mer noga men är 98 säker på att det är så.

Inkomsterna räknas på samma sätt som vid utmätning förutom ett buffertbelopp som brukar variera.

Är det typ lån som ni står på bägge vill jag minnas att den som inte fick skuldsanering får betala allt som blir kvar efter skuldsaneringen är avslutad på den som fick det. Avtalet för den löper vidare och man har ju skrivit på betalningsansvar solidariskt.. Får jag tid kan jag kolla upp det mer noga men är 98 säker på att det är så.

Inkomsterna räknas på samma sätt som vid utmätning förutom ett buffertbelopp som brukar variera.[/QUOTE

Så om jag har förstått det hela rätt kan man säga att man i detta läget inte räknar ihop skulderna utan ser till var och en? Och gör inte en gemensam bedömning?

Så om jag har förstått det hela rätt kan man säga att man i detta läget inte räknar ihop skulderna utan ser till var och en? Och gör inte en gemensam bedömning? Verkar inte funka att citera utan att det hamnar i samma ruta :p

Så om jag har förstått det hela rätt kan man säga att man i detta läget inte räknar ihop skulderna utan ser till var och en? Och gör inte en gemensam bedömning? Verkar inte funka att citera utan att det hamnar i samma ruta :p

Jag kanske missuppfattade din fråga.. min förklaring var nog framförallt hur det blir för den som står tillsammans med dig på lånet.. Säg att du och din sambo har ett helt färskt blancolån på 300000tillsammans. Du får skuldsanering, sambo får det inte. kf kommer fram till att du kan betala 100 kr i månaden på det lånet under skuldsaneringen, då kommer du ha betalat 6000 kr när skuldsaneringen är slut. Då åker din sambo på att betala 294000 av det lånet, då du befrias från betalningsskyldigheten när saneringen är slut.

Du undrar mer hur dom beräknar din totala skuldbörda, jag antar man ser till var och en med att ett solidariskt blancolån på 300k tas upp som 300 på varje person, då man är fullt betalningsskyldig själv också.. men jag är typ 75% säker bara.

Jag kanske missuppfattade din fråga.. min förklaring var nog framförallt hur det blir för den som står tillsammans med dig på lånet.. Säg att du och din sambo har ett helt färskt blancolån på 300000tillsammans. Du får skuldsanering, sambo får det inte. kf kommer fram till att du kan betala 100 kr i månaden på det lånet under skuldsaneringen, då kommer du ha betalat 6000 kr när skuldsaneringen är slut. Då åker din sambo på att betala 294000 av det lånet, då du befrias från betalningsskyldigheten när saneringen är slut.

Du undrar mer hur dom beräknar din totala skuldbörda, jag antar man ser till var och en med att ett solidariskt blancolån på 300k tas upp som 300 på varje person, då man är fullt betalningsskyldig själv också.. men jag är typ 75% säker bara.

Alltså jag menar om man inte har några solidariska skulder alls...jag kan nog inte riktigt förklara hur jag menar.

Alltså jag menar om man inte har några solidariska skulder alls...jag kan nog inte riktigt förklara hur jag menar.

Alltså du har 150000 som du står helt solo på, och din sambo har 150000 som hon står helt solo på också, och inte en spänn är gemensamt?
Då är det ju inte ens något att klura på, får du skuldsanering så kommer den omfatta dina 150, allt som inte är betalt skrivs bort i slutet av saneringen, din sambos skulder påverkas inte överhuvudtaget av att du fått skuldsanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp