Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skuldsanering, sen betalning

Jo det var pga ränta som bokförts (jag har koll på min deklaration..)
Jo jag förstår att folk har koll på sin deklaration. Men det är långt ifrån alla som har koll på allt som har med deklaration, skatt, skatteåterbäring osv att göra. Jag har som sagt ingen borgenär som bokför mot ränta, men jag fick tillbaka skatt ifjol ändå. Många vet inte att det är just PRELIMINÄR SKATT som dras från lön tex, alltså att den justeras senare vid deklaration.

Jo jag förstår att folk har koll på sin deklaration. Men det är långt ifrån alla som har koll på allt som har med deklaration, skatt, skatteåterbäring osv att göra. Jag har som sagt ingen borgenär som bokför mot ränta, men jag fick tillbaka skatt ifjol ändå. Många vet inte att det är just PRELIMINÄR SKATT som dras från lön tex, alltså att den justeras senare vid deklaration.

Grundprincipen är att det ska gå +-0. Sen kan man ju dock ha reseavdrag etc. Lite differens kan ju finnas men bör inte vara speciellt mycket ur synvinkeln av lön om man själv inte valt att betala mer eller jämkar

Nu kom de två norska skulderna till Sverige och till Intrum som frugan och jag står på. Totalt 546 000 kronor. Båda skulderna ligger under min sanering.

Hur gör vi nu? Får frugan ringa till Intrum och göra en avbetalningsplan med dom eller hur gör man?

Nu kom de två norska skulderna till Sverige och till Intrum som frugan och jag står på. Totalt 546 000 kronor. Båda skulderna ligger under min sanering.

Hur gör vi nu? Får frugan ringa till Intrum och göra en avbetalningsplan med dom eller hur gör man?
Ja det bör hon nog göra annars åker de ju till fogden med och hon får löneutmätning tillslut

Måste vara väldigt tufft att dela skuld med sin partner:( får man väl skuldsanering så blir man ändå inte fri utan måste ju fixa det lånet efter med (beroende på storleken såklart)

Ja det bör hon nog göra annars åker de ju till fogden med och hon får löneutmätning tillslut

Hur ska en löneutmätning gå till när jag har skuldsanering och vi redan lever på existensminimum? Det är omöjligt.

Den är på 224 tusen och den andra är på 365 tusen.

Jag måste ringa till kfm på måndag också och prata med dom om vad som händer nu och ändra konto som de betalar in till på min sanering på dessa två skulder. Nu betalar kfm till ett norskt konto och nu måste de börja betala till intrum Sverige eftersom de har skulderna hos sig.

Senast ändrad:
Måste vara väldigt tufft att dela skuld med sin partner:( får man väl skuldsanering så blir man ändå inte fri utan måste ju fixa det lånet efter med (beroende på storleken såklart)

Det jag funderar på är om man kan frysa räntan på dessa skulder och börja betala av dom när min sanering är slut i april 2026.

Hur ska en löneutmätning gå till när jag har skuldsanering och vi redan lever på existensminimum? Det är omöjligt.

Den är på 224 tusen och den andra är på 365 tusen.

Jag måste ringa till kfm på måndag också och prata med dom om vad som händer nu och ändra konto som de betalar in till på min sanering på dessa två skulder. Nu betalar kfm till ett norskt konto och nu måste de börja betala till intrum Sverige eftersom de har skulderna hos dig.
Ja den blir ju tuff så klart så bara att hoppas att de är snäll och ger en låg avbetalnings plan men är nog mkt att hoppas på med de beloppen :(

Tror dem meddelar fogden om det? Jag har fått på min sanering när ngt annat inkasso tagit över en skuld iallafall.
Det jag funderar på är om man kan frysa räntan på dessa skulder och börja betala av dom när min sanering är slut i april 2026.
Fryst ränta kanske om man har tur men väldigt svårt att se att dem fryser betalningen helt (bortsett från din sanering) men förlorar ju inget på att försöka

Ja den blir ju tuff så klart så bara att hoppas att de är snäll och ger en låg avbetalnings plan men är nog mkt att hoppas på med de beloppen :(

Tror dem meddelar fogden om det? Jag har fått på min sanering när ngt annat inkasso tagit över en skuld iallafall.

Fryst ränta kanske om man har tur men väldigt svårt att se att dem fryser betalningen helt (bortsett från din sanering) men förlorar ju inget på att försöka

En snäll avbetalning kommer de inte erbjuda. Räknar kallt med att det kommer landa på mellan 10-12 tusen i månaden och det går inte. Det är som sagt omöjligt.

Frugan får ringa Intrum på måndag och prata med dom. Höra hur vi ska göra egentligen. Annars sa frugan alldeles nyss att hon släpper den till kronofogden för någon löneutmätning kan inte tillämpas eftersom jag har skuldsanering och vi lever som sagt på existensminimum.

En snäll avbetalning kommer de inte erbjuda. Räknar kallt med att det kommer landa på mellan 10-12 tusen i månaden och det går inte. Det är som sagt omöjligt.

Frugan får ringa Intrum på måndag och prata med dom. Höra hur vi ska göra egentligen. Annars sa frugan alldeles nyss att hon släpper den till kronofogden för någon löneutmätning kan inte tillämpas eftersom jag har skuldsanering och vi lever som sagt på existensminimum.
Förstår situationen och finns inget alternativ så gör det ju inte tyvärr men med räntor så går det snabbt mot miljonen om inga betalningar alls kommer in. Förutsätter lite att din inbetalning inte täcker räntorna dock

Förstår situationen och finns inget alternativ så gör det ju inte tyvärr men med räntor så går det snabbt mot miljonen om inga betalningar alls kommer in. Förutsätter lite att din inbetalning inte täcker räntorna dock

Den skulden som är på 224 betalar kfm in 16 tusen varje år. Skulden som är på 365 betalar kfm in 30 tusen varje år.

Min man hade skuldsanering och jag löneutmätning, inga problem!

Min man hade skuldsanering och jag löneutmätning, inga problem!

Då lever ni under existensminimum?

Ska dom ha löneutmätning på min fru då kan inte jag ta mig till jobbet och då kan vi inte betala. Vi har 8000 kr kvar idag och då går 4500-5000 kr till mig för att tanka och ta mig fram och tillbaka till jobbet. Var ska dom hitta mellanrummet till att dra på min frus lön? Ska jag säga upp mig då har kf tänkt?

Senast ändrad:
Då lever ni under existensminimum?

Ska dom ha löneutmätning på min fru då kan inte jag ta mig till jobbet och då kan vi inte betala. Vi har 8000 kr kvar idag och då går 4500-5000 kr till mig för att tanka och ta mig fram och tillbaka till jobbet. Var ska dom hitta mellanrummet till att dra på min frus lön? Ska jag säga upp mig då har kf tänkt?
Nej nej du tänker helt fel… ni räknas ju ihop så ni får det som makar ska ha som existensminimum.

Det har vi redan eftersom jag har skuldsanering. Vi kan inte ha existensminimum på existensminimum.
Fast nu har du skuldsanering uträknad på att du betalar procentuellt på hyra osv i förhållande till era löner. Lever ni på existensminimum nu verkar konstigt.
Jag tror inte @Kimsan72 med sambo lever på existensminimum bara för hon har skuldsanering…

Din fru får väl behålla hela sin lön nu?

Den bakas in i förbehållsbeloppet som vi lever på. Drar dom på hennes lön då har vi ännu mindre att röra oss med och då har vi under under förbehållsbeloppet. Då kan inte jag ta mig till jobbet och följa min betalplan som jag har med kf.

Nu har vi 8264 kr kvar att röra oss med eftersom jag inte har skickat in någon omprövning så lever vi på förbehållsbeloppet från 2021. Ska dom då utmäta hennes lön, då har vi ännu mindre att klara oss med, knappt ingenting. Av de 8264 kr så går hälften till mina resor till och från jobbet.

Senast ändrad:
Den bakas in i förbehållsbeloppet som vi lever på. Drar dom på hennes lön då har vi ännu mindre att röra oss med och då har vi under under förbehållsbeloppet. Då kan inte jag ta mig till jobbet och följa min betalplan som jag har med kf.
Alltså löneutmätning/skuldsanering beräknas på inkomster/hyra osv. Hur mycket var och en betalar procentuellt räknas ut beroende på era inkomster. Därefter dras det som kan dras till kfm. Kan inget dras på hennes lön ja då göra det ju inte det. Har dock väldigt svårt att tro att det är så.
@Insatt @Lasseman kan ni förklara bättre? :)

Nu har vi 8264 kr kvar att röra oss med eftersom jag inte har skickat in någon omprövning så lever vi på förbehållsbeloppet från 2021. Ska dom då utmäta hennes lön, då har vi ännu mindre att klara oss med, knappt ingenting. Av de 8264 kr så går hälften till mina resor till och från jobbet.
Jag hänger inte med. Din fru har väl en egen inkomst? Både jag och maken har haft löneutmätning samtidigt och sen skuldsanering samtidigt och vi hade det bra ekonomiskt mot innan.
Alltså, din Fru behåller ju eget existensminimum (förbehållsbelopp) på sin lön och du har ditt pga sanering. Sen får ni pengar till hyra m resor t o fr jobb, ev medicinkostnader.

Jag hänger inte med. Din fru har väl en egen inkomst? Både jag och maken har haft löneutmätning samtidigt och sen skuldsanering samtidigt och vi hade det bra ekonomiskt mot innan.
Alltså, din Fru behåller ju eget existensminimum (förbehållsbelopp) på sin lön och du har ditt pga sanering. Sen får ni pengar till hyra m resor t o fr jobb, ev medicinkostnader.

Hon har en väldigt oregelbunden inkomst. Det kan pendla allt mellan 8 000 och 19 000 i månaden efter skatt.

Hon har en väldigt oregelbunden inkomst. Det kan pendla allt mellan 8 000 och 19 000 i månaden efter skatt.
Då drar dem ju ett snitt så de månaderna med 19 kommer ju bli bättre det med 8 kan de förmodligen inte dra ngt från henne

Då kommer det räknas ut ett snitt för de senaste 12 månader. Ni kan aldrig få mindre än existensminimum per person.

Fast nu har du skuldsanering uträknad på att du betalar procentuellt på hyra osv i förhållande till era löner. Lever ni på existensminimum nu verkar konstigt.
Jag tror inte @Kimsan72 med sambo lever på existensminimum bara för hon har skuldsanering…
Stämmer exakt. Jag personligen får bara behålla i enlighet med existensminimum såklart, men min sambo får såklart behålla hela sin lön. Han är höginkomsttagare så han delar med sig… :facejoy: :folded: Eller rättare sagt, han betalar lite mer av kostnader som vi egentligen borde dela på…

Ringde Intrum igår och fick prata med en supertrevlig kille, verkligen. Han hade aldrig sett något ärende som liknande detta. I vanliga fall när man är medlåntagare så kommer det krav på betalning i bådas namn till Intrum men nu skickade de från Norska Intrum till Svenska Intrum i min fru´s namn och inte i mitt namn. Samma dag, alltså igår, skickar dom Intrum Norge en e-faktura till min norska bank på samma belopp som de kräver min fru på.

Han ska ringa oss imorgon vid lunch så ska vi prata mer. Han skickade mig till norska Intrum för att stämma av med dom. Han tyckte det lät väldigt märkligt att dom skickar ärendet till Svenska Intrum i min frus namn men mitt ärende låter de kvar i Norge, de skickar de inte till Sverige, nej nej.

Jag berättade för honom på Intrum att när jag sökte skuldsanering hösten 2020 så var Intrum Norge den enda fordringsägaren som motsatte sig sanering med motivering - skuldsanering är inte giltig i Norge pga att Norge inte är med EU och dom ville att min skuldsanering skulle vara i sju år istället för fem år. Kronofogden sa - kaffesump har sin huvudsakliga syssel och bosättning i Sverige. De godkände min skuldsanering. Intrum i Norge gillar väl inte det misstänker jag. Jag har två andra lån i Norge som ligger under min skuldsanering och dom motsatte sig aldrig. Det var liksom inga problem överhuvudtaget.

Intrum vill ha 19.000 kr i månaden på ena skulden på 12 månader. Den större skulden 30.000 kr i månaden på 12 månader.

Vi ska idag ansöka om skuldsanering för min fru.

Intrum vill ha 19.000 kr i månaden på ena skulden på 12 månader. Den större skulden 30.000 kr i månaden på 12 månader.

Schyssta avbetalningsplaner dom erbjuder ! Helt sjukt ! Dom kan ju knappast tro på det själva !

Nästan bättre att som inte erbjuder avbetalning i dessa lägen, blir ju patetiskt i mina ögon. Hade man klarar av att betala dom summorna så hade man ju inte hamnat i situationen.

Intrum...jösses! Det är ju tragiskt men samtidigt skrattretande...Om man har såna summor att betala av sina skulder med hade man ju inte haft nån skuld från början. Håller tummarna att hon får sanering hon oxå!

Fick till slut en okej avbetalningsplan. 2900 kr i månaden på vardera skuld. 1700 kr i ränta och 1200 i amortering.

Men, det ska tilläggas också att kf betalar in i maj varje år på båda skulderna genom min sanering, 16000 kr på ena och 30000 kr på andra.

När min sanering är avslutad så tar jag nog ett blancolån och löser in dessa två hos Intrum.

Fick till slut en okej avbetalningsplan. 2900 kr i månaden på vardera skuld. 1700 kr i ränta och 1200 i amortering.

Men, det ska tilläggas också att kf betalar in i maj varje år på båda skulderna genom min sanering, 16000 kr på ena och 30000 kr på andra.

När min sanering är avslutad så tar jag nog ett blancolån och löser in dessa två hos Intrum.
Skönt var ju minst sagt lite bättre än första erbjudandet

Du vinner ju 100-150K i månaden på spel, borde vara småpotatis att betala av på ett bräde.

Du vinner ju 100-150K i månaden på spel, borde vara småpotatis att betala av på ett bräde.

Jag satte in 100k på varje skuld och då sträckte sig Intrum till 2900 kr i månaden. Har inte 600k så jag kan släcka båda rätt upp och ned.

Jag ligger efter med 2.5 mån på min skuldsanering. Har som mål att betala in extra utöver betalplanen. Kan kronofogden upphäva min skuldsanering nu?

Jag ligger efter med 2.5 mån på min skuldsanering. Har som mål att betala in extra utöver betalplanen. Kan kronofogden upphäva min skuldsanering nu?
Aldrig bra att ligga så mycket efter . Bolagen kan ompröva att din skuldsanering kan upphävas . Tycker det är väldigt luddigt i deras egen text det står efter 3 missade betalaningar kan den upphävas . Frågan är om det är 3 missade betalningar eller man ligger efter med 3 betalningar

Inne på KF:s hemsida så står det fog för upphävning om man har missat fler än tre betalningar. Infon är riktad till borgenärerna om när en omprövning är befogad pga bristande betalning…

Aldrig bra att ligga så mycket efter . Bolagen kan ompröva att din skuldsanering kan upphävas . Tycker det är väldigt luddigt i deras egen text det står efter 3 missade betalaningar kan den upphävas . Frågan är om det är 3 missade betalningar eller man ligger efter med 3 betalningar
Okej. Måste ringa in till kronofogden och höra.

När brukar påminnelsen komma för försenad betalning skuldsanering ?

Det är "ligger efter" som gäller. Men sedan tror jag att det är extra viktigt att vara i fas månaden borgenärerna ska få utbetalningen från KFM!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp