• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering, skatteåterbäring

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
166
Mottagna reaktioner
33
Poäng
147
Är nyfiken på vi som har beslutad skuldsanering och betalat in ett helt år minimum. Vad har ni fått i återbäring? Förstår att det kan skilja mycket beroende belopp och vad borgenärer redovisar i låst ränta osv samt andra situationer i livet.

Jag betala runt 8600 i månaden. Dvs 103k totalt på ett år. Vad kan tänkas vara ränta i det? Om man ska hoppas på någon tusing eller ingeting
Hur mkt inkomst har du i förhållande till dina 8300?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Schysst belopp att få utöver det betalningsfria . Verkar som att en hel del får tillbaka på skatten trots skuldsanering?
Det kan ju bero på avdrag för resor o inte specifikt ränteavdrag. Jag fick tillbaka runt 4000 kr varje år under min sanering. Några av min många borgenärer som valde att räkna av mot ränta.
 

Hamahati86

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
15 November 2021
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Många som sitter här borde inte ha några ränteavdrag, förutom för resor eller möjligtvis bolån (högst oklart dock när man kommit en bit in i process med sanering/annat). Hela konceptet är byggt på att man egentligen skall gå +-0 om man nu inte som sagt har resor eller liknande. Vet att jag har en i familjen som varje år får massa i restskatt men det beror på aktier och liknande trots att denna då betalat in mer skatt än vad som krävts. Detta är ju dock inget någon härinne borde ha problem med.

Att de flesta här på forumet fått mycket tillbaka på skatt beror ju på den enorma mängd ränta det betalas. Har man då kommit in och får hjälp med att bli av med sina skulder är nog inte det första man ska tänka på ifall man får något tillbaka på skatten.

Låter nog som en grinig gubb*u* men att sitta med den hjälp sanering ändå innebär och sen prata om skatteåterbäring under samma period....ja :p
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Många som sitter här borde inte ha några ränteavdrag, förutom för resor eller möjligtvis bolån (högst oklart dock när man kommit en bit in i process med sanering/annat). Hela konceptet är byggt på att man egentligen skall gå +-0 om man nu inte som sagt har resor eller liknande. Vet att jag har en i familjen som varje år får massa i restskatt men det beror på aktier och liknande trots att denna då betalat in mer skatt än vad som krävts. Detta är ju dock inget någon härinne borde ha problem med.

Att de flesta här på forumet fått mycket tillbaka på skatt beror ju på den enorma mängd ränta det betalas. Har man då kommit in och får hjälp med att bli av med sina skulder är nog inte det första man ska tänka på ifall man får något tillbaka på skatten.

Låter nog som en grinig gubb*u* men att sitta med den hjälp sanering ändå innebär och sen prata om skatteåterbäring under samma period....ja :p
Jag håller med dig.
Jag räknade aldrig med att få tillbaka något och var nöjd med att det inte blev kvarskatt :)
Jag var bara oerhört tacksam för att bli beviljad sanering och kunna se ett slut på allt elände.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp