- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 777
- Poäng
- 677
BrevHur får man reda på om man får inledande ? Är det under telefonsamtalet eller kommer det något brev efter ?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
KivraHur får man reda på om man får inledande ? Är det under telefonsamtalet eller kommer det något brev efter ?
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Fick svar dagen efter. Beviljad inledande.Hur långt tid har det tagit för er ? Han sa inom en vecka
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Tog 2v för mig att få avslag.Hur långt tid har det tagit för er ? Han sa inom en vecka
- Meddelanden
- 728
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 317
Men du fick inledande ?Tog 2v för mig att få avslag.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Nej min ansökan avslogs.Men du fick inledande ?
- Meddelanden
- 162
- Mottagna reaktioner
- 134
- Poäng
- 317
Jag fick besked dagen efter samtal och jag fick inledande.Hur långt tid har det tagit för er ? Han sa inom en vecka
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Fick besked 10min efter i KivraHur långt tid har det tagit för er ? Han sa inom en vecka
- Meddelanden
- 728
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 317
Tack vi får se vad som händer , fick frågor ang uppgifter jag lämnat som Adress inkomst samt uppkomsten till skulder som är spelmissbruk , senast spelat 2022/början 2023 och gått i möte efter det och sista lån 2022 , fick inte mycket mer frågor efter det mer än fall transportmedel till jobb och hyra stämde.. hoppas verkligen hade underlättat mycket att kunna få börja om .
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Grattis, vet inte det finns någon statistik på hur många som inte går hela vägen efter inledande, men det ska mycket till för att det inte ska gå vidare.Liten uppdatering , fick beslut om inledande idag , hoppas de håller hela vägen![]()
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Grattis, vet inte det finns någon statistik på hur många som inte går hela vägen efter inledande, men det ska mycket till för att det inte ska gå vidare.
Det har funnits dessa siffror men utav någon anledning har KFM tagit bort den här statistiken.
Jag har för mig att det var mellan 80% och 85%.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
måste vara 80-85% som faktiskt får en fullfjädrad skuldsanering och inte 80-85% som får avslagDet har funnits dessa siffror men utav någon anledning har KFM tagit bort den här statistiken.
Jag har för mig att det var mellan 80% och 85%.

- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
måste vara 80-85% som faktiskt får en fullfjädrad skuldsanering och inte 80-85% som får avslag![]()
Hahaha!
Exakt så kompis!
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
måste vara 80-85% som faktiskt får en fullfjädrad skuldsanering och inte 80-85% som får avslag![]()
Finns ett excel-ark på korrekt statistik om någon vill gotta ned sig i det. Där går man ned i kommuner och i ålder på antal godkända.
Jag gjorde det i somras och skrev i detta forum hur många som blev godkända i Sverige x år. Nu har jag inte tid att göra det, klockan är för mycket.
- Meddelanden
- 728
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 317
En liten fråga , fick brev från intrum där dom skriver att jag har ärende hos dom som just nu handläggs av Kronofogden , och fall jag vill undvika att fler skulder skickas dit går de bra att göra en avbetalning med intrum , fick ju inledande skusan i fredags..ska jag göra något ?
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Nej du ska inte göra nånting. Möjligen isf att kontakta dom o säga att du har inledande sanering och att du fr o m nu inte får betala någon extra då det blir gynnande av borgenär. Minns när jag fick inledande att helt plötsligt hörde flera bolag av sej o ville göra upp avbetalningsplaner. Nått de inte gått med på före..En liten fråga , fick brev från intrum där dom skriver att jag har ärende hos dom som just nu handläggs av Kronofogden , och fall jag vill undvika att fler skulder skickas dit går de bra att göra en avbetalning med intrum , fick ju inledande skusan i fredags..ska jag göra något ?
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 564
- Poäng
- 2 947
Dina skulder hos Intrum ingår i skuldsaneringen. Dom får du absolut inte betala på efter inledande. Några anledningar och punkt 1 är den viktigaste:En liten fråga , fick brev från intrum där dom skriver att jag har ärende hos dom som just nu handläggs av Kronofogden , och fall jag vill undvika att fler skulder skickas dit går de bra att göra en avbetalning med intrum , fick ju inledande skusan i fredags..ska jag göra något ?
1. För att det är olagligt att betala skulder på sidan av sin skuldsanering och kallas "otillbörligt gynnande av borgenär" som kan riskera ditt inledande
2. En annan bra anledningen att inte betala Intrum är för att skulden ingår i skuldsaneringen. Om du inte är allergisk mot pengar så finns det ingen anledning att betala den då den ingår.
3. Skulderna från KFM försvinner igen om några månader förutsatt din skuldsanering vinner laga kraft. Så även om den kommer dit så förvsvinner den mest troligt lika snabbt.
- Meddelanden
- 728
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 317
Tack för svar ! Då vet jagNej du ska inte göra nånting. Möjligen isf att kontakta dom o säga att du har inledande sanering och att du fr o m nu inte får betala någon extra då det blir gynnande av borgenär. Minns när jag fick inledande att helt plötsligt hörde flera bolag av sej o ville göra upp avbetalningsplaner. Nått de inte gått med på före..

- Meddelanden
- 728
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 317
Ok tackDina skulder hos Intrum ingår i skuldsaneringen. Dom får du absolut inte betala på efter inledande. Några anledningar och punkt 1 är den viktigaste:
1. För att det är olagligt att betala skulder på sidan av sin skuldsanering och kallas "otillbörligt gynnande av borgenär" som kan riskera ditt inledande
2. En annan bra anledningen att inte betala Intrum är för att skulden ingår i skuldsaneringen. Om du inte är allergisk mot pengar så finns det ingen anledning att betala den då den ingår.
3. Skulderna från KFM försvinner igen om några månader förutsatt din skuldsanering vinner laga kraft. Så även om den kommer dit så förvsvinner den mest troligt lika snabbt.

- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 777
- Poäng
- 677
Den blir troligen snarlik. Räknas på samma grunder.Jag ska betala ca 6000 kr nu först i februari , hur funkar det om man nu får sanering , kan betalplanen bli en lägre summa ?
- Meddelanden
- 728
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 317
en fråga som kanske någon kan besvara, hur funkar det om man betalat en räkning för tex Max eller något sen legat efter oktober november och inte fortsätter betalar nu.. dock inga stora summor utan ett par hundralappar, kan det påverka eventuell skuldsanering om det nu framkommer som att jag inte gjort allt jag kunnat för att betala, har ju dock haft så jag kunnat betala den räkningen..
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.