• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej,

Börjar med att be om ursäkt för ett långt inlägg men vill gärna få med hela bilden.
Såhär ser nuvarande skuldberg ut:

StartdatumLångivarePer månadTotalt
nov-22​
Norwegian Bank
6800​
596861​
jun-22​
Ica Banken
6750​
459298​
maj-23​
Komplett Bank
1300​
151650​
feb-23​
Remember
1210​
80395​
okt-22​
Fairlo
689​
30000​
feb-23​
Ferratum
900​
21225​
Klarna 1
700​
5800​
Klarna 2
710​
40400​
okt-23​
Happy Cash
500​
5000​
okt-23​
Brixo
800​
15000​
okt-23​
Northmill
700​
20000​
21059
1425629

Med högre räntor påväg så är detta inte hållbart någonstans längre, de senaste lånen har varit för att täcka utgifterna för man går inte runt längre. På lönen efter skatt får man ut ca 29k.
De 3 översta större lånen är samlingslån och skulden började som för många andra genom spelmissbruk under 2021.

Helt spelfri sedan 1,5 år tillbaka och avstängd från spel genom spelpause sedan dess.
Fru och 4 barn och ingen vet om denna situation alls...
Lånet från Komplett är ett lån taget med medlåntagare.
Inget av värde direkt hemma, bor i radhus men värdet är ungefär detsamma som när vi köpte det för 5 år sedan.
Äger ingen bil men har en leasingbil som kommer behövas för att ta mig till arbete och köra barnen.
Denna månad kommer jag inte klara betala alla skulder, kommer därför behöva "strunta" i de två dyraste från Ica och norwegian..

Nu till min fråga/frågor kring skuldsaneringen:

1. Väntetiden är ca 7 månader på att få ett beslut för skuldsanering, men om jag ansöker ex. idag, ska jag då sluta betala för de lån jag skriver med i skuldsaneringsansökan? Enligt vissa sidor som jag har läst så står det att man direkt efter en ansökan ska sluta betala allt man har rapporterat in. Men vad är rätt/fel ? Vill ju fortsätta försöka betala in så mycket man kan under tiden innan något beslut är taget för om man skulle bli nekad sanering, då har man ju åkt på en massa extra ränta och kostnader för inkasso etc. samt att jag vill ju inte ha någon utmätning i hemmet direkt (finns väl knappast något mer skamset än det)..

2. Jag förstår att lånet jag har med en medlåntagare troligen går över till han iochmed detta, men lite samma fråga där, den vill man ju inte sluta betala i 7 månader för då åker ju han på en massa extra avgifter? Behöver man ta med den skulden vid ansökan? Eller kan man ha kvar den eller kanske rentav kontakta långivaren och se om dom kan direkt skriva över lånet på han utan att KF behöver bli inblandade?

3. Om jag nu ansöker om skuldsanering, ska jag samma dag kontakta långivarna och informera dom om detta? Tänker då slipper dom jaga mig om betalning när dom vet att en skuldsaneringsansökan är gjord, läst att vissa långivare då direkt gått till KF med detta istället för att gå via mail/post/samtal till mig samt skippa inkasso-delen. Eller ska man behöva bli jagad ett par månader kring betalningarna?

4. Jag vet att ni kommer svara "berätta för din fru" men jag vill helst av allt undvika detta, jag vet ju hennes inkomst osv så det kan jag få med i ansökan men lite rädd för att dom kommer skicka massa brev hem som hon kan se eller kommer allt via kivra nuförtiden? Min fru har för övrigt inga lån men lägre lön än mig.

5. Om jag slutar betala de dyraste utgifterna så kan man kanske släcka några av de lägre lånen, är det värt att göra så under tiden man väntar på beslut från KF ?

6. Skulden på Klarna är 2 avbetalningar och resten är köp på kreditkortet som man har typ 2mån på sig att betala (skjutit upp betalningar hela tiden), kan man få Klarna att samla allt detta till en skuld som dom sedan tar med KF eller ska man få påminnelser om alla dessa småköp fram till beslut?

Detta är de frågor jag kommer på nu som man vill ha svar på innan man skickar in ansökan om skuldsanering, är orolig för avslag då lånen är samlade/nya under 2022/2023. Har pratat med kommunens rådgivning men dom vill inte svara på mina frågor via mail och jag har svårt att besöka dom under dagtid då man är på jobbet. Därför vill jag se om någon här vill svara.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Hej,

Börjar med att be om ursäkt för ett långt inlägg men vill gärna få med hela bilden.
Såhär ser nuvarande skuldberg ut:

StartdatumLångivarePer månadTotalt
nov-22​
Norwegian Bank
6800​
596861​
jun-22​
Ica Banken
6750​
459298​
maj-23​
Komplett Bank
1300​
151650​
feb-23​
Remember
1210​
80395​
okt-22​
Fairlo
689​
30000​
feb-23​
Ferratum
900​
21225​
Klarna 1
700​
5800​
Klarna 2
710​
40400​
okt-23​
Happy Cash
500​
5000​
okt-23​
Brixo
800​
15000​
okt-23​
Northmill
700​
20000​
21059
1425629

Med högre räntor påväg så är detta inte hållbart någonstans längre, de senaste lånen har varit för att täcka utgifterna för man går inte runt längre. På lönen efter skatt får man ut ca 29k.
De 3 översta större lånen är samlingslån och skulden började som för många andra genom spelmissbruk under 2021.

Helt spelfri sedan 1,5 år tillbaka och avstängd från spel genom spelpause sedan dess.
Fru och 4 barn och ingen vet om denna situation alls...
Lånet från Komplett är ett lån taget med medlåntagare.
Inget av värde direkt hemma, bor i radhus men värdet är ungefär detsamma som när vi köpte det för 5 år sedan.
Äger ingen bil men har en leasingbil som kommer behövas för att ta mig till arbete och köra barnen.
Denna månad kommer jag inte klara betala alla skulder, kommer därför behöva "strunta" i de två dyraste från Ica och norwegian..

Nu till min fråga/frågor kring skuldsaneringen:

1. Väntetiden är ca 7 månader på att få ett beslut för skuldsanering, men om jag ansöker ex. idag, ska jag då sluta betala för de lån jag skriver med i skuldsaneringsansökan? Enligt vissa sidor som jag har läst så står det att man direkt efter en ansökan ska sluta betala allt man har rapporterat in. Men vad är rätt/fel ? Vill ju fortsätta försöka betala in så mycket man kan under tiden innan något beslut är taget för om man skulle bli nekad sanering, då har man ju åkt på en massa extra ränta och kostnader för inkasso etc. samt att jag vill ju inte ha någon utmätning i hemmet direkt (finns väl knappast något mer skamset än det)..

2. Jag förstår att lånet jag har med en medlåntagare troligen går över till han iochmed detta, men lite samma fråga där, den vill man ju inte sluta betala i 7 månader för då åker ju han på en massa extra avgifter? Behöver man ta med den skulden vid ansökan? Eller kan man ha kvar den eller kanske rentav kontakta långivaren och se om dom kan direkt skriva över lånet på han utan att KF behöver bli inblandade?

3. Om jag nu ansöker om skuldsanering, ska jag samma dag kontakta långivarna och informera dom om detta? Tänker då slipper dom jaga mig om betalning när dom vet att en skuldsaneringsansökan är gjord, läst att vissa långivare då direkt gått till KF med detta istället för att gå via mail/post/samtal till mig samt skippa inkasso-delen. Eller ska man behöva bli jagad ett par månader kring betalningarna?

4. Jag vet att ni kommer svara "berätta för din fru" men jag vill helst av allt undvika detta, jag vet ju hennes inkomst osv så det kan jag få med i ansökan men lite rädd för att dom kommer skicka massa brev hem som hon kan se eller kommer allt via kivra nuförtiden? Min fru har för övrigt inga lån men lägre lön än mig.

5. Om jag slutar betala de dyraste utgifterna så kan man kanske släcka några av de lägre lånen, är det värt att göra så under tiden man väntar på beslut från KF ?

6. Skulden på Klarna är 2 avbetalningar och resten är köp på kreditkortet som man har typ 2mån på sig att betala (skjutit upp betalningar hela tiden), kan man få Klarna att samla allt detta till en skuld som dom sedan tar med KF eller ska man få påminnelser om alla dessa småköp fram till beslut?

Detta är de frågor jag kommer på nu som man vill ha svar på innan man skickar in ansökan om skuldsanering, är orolig för avslag då lånen är samlade/nya under 2022/2023. Har pratat med kommunens rådgivning men dom vill inte svara på mina frågor via mail och jag har svårt att besöka dom under dagtid då man är på jobbet. Därför vill jag se om någon här vill svara.
Hej,
Svar på ett par av frågorna iaf.

Du skall inte sluta betala i samband med att du ansöker om skuldsanering.
Om och när man blir beviljad inledande skuldsanering slutar man betala i syfte att inte gynna enskild borgenär.

Alla skulder som uppkommit innan beslut för inledande skuldsanering omfattas, även privata.

Du behöver inte meddela långivarna om att du sökt skuldsanering. Om och när du får inledande skuldsanering kommer ditt namn att finnas i Post- och Inrikes tidningar (POIT) där långivarna ser ditt namn och personnummer.

Fråga: när du skriver "startdatum", är det då du tog lånen? För om det är det så tror jag att en skuldsanering är ganska orealistisk just nu med så stor skuldsättning nära inpå ansökan.
 
Senast ändrad:

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej,
Svar på ett par av frågorna iaf.

Du skall inte sluta betala i samband med att du ansöker om skuldsanering.
Om och när man blir beviljad inledande skuldsanering slutar man betala i syfte att inte gynna enskild borgenär.

Alla skulder som uppkommit innan beslut för inledande skuldsanering omfattas, även privata.

Du behöver inte meddela långivarna om att du sökt skuldsanering. Om och när du får inledande skuldsanering kommer ditt namn att finnas i Post- och Inrikes tidningar (POIT) där långivarna ser ditt namn och personnummer.

Fråga: när du skriver "startdatum", är det då du tog lånen? För om det är det så tror jag att en skuldsanering är ganska orealistisk just nu med så stor skuldsättning nära inpå ansökan.
Ja det stämmer att det är startdatum för dessa lån, började ju 2022 att lägga ihop samlingslån istället för att få ner månadskostnaden så därför ser det ju ut som att man tagit alla lån under kort tid, förstår att det ser illa ut men samtidigt om man talar om att det är just samlingslån för att man försökte förbättra ekonomin så kanske det går ändå? Som det är nu så finns det ingen möjlighet att ens betala av dessa under 10-15år med dagens räntor
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Hej,

Börjar med att be om ursäkt för ett långt inlägg men vill gärna få med hela bilden.
Såhär ser nuvarande skuldberg ut:

StartdatumLångivarePer månadTotalt
nov-22​
Norwegian Bank
6800​
596861​
jun-22​
Ica Banken
6750​
459298​
maj-23​
Komplett Bank
1300​
151650​
feb-23​
Remember
1210​
80395​
okt-22​
Fairlo
689​
30000​
feb-23​
Ferratum
900​
21225​
Klarna 1
700​
5800​
Klarna 2
710​
40400​
okt-23​
Happy Cash
500​
5000​
okt-23​
Brixo
800​
15000​
okt-23​
Northmill
700​
20000​
21059
1425629

Med högre räntor påväg så är detta inte hållbart någonstans längre, de senaste lånen har varit för att täcka utgifterna för man går inte runt längre. På lönen efter skatt får man ut ca 29k.
De 3 översta större lånen är samlingslån och skulden började som för många andra genom spelmissbruk under 2021.

Helt spelfri sedan 1,5 år tillbaka och avstängd från spel genom spelpause sedan dess.
Fru och 4 barn och ingen vet om denna situation alls...
Lånet från Komplett är ett lån taget med medlåntagare.
Inget av värde direkt hemma, bor i radhus men värdet är ungefär detsamma som när vi köpte det för 5 år sedan.
Äger ingen bil men har en leasingbil som kommer behövas för att ta mig till arbete och köra barnen.
Denna månad kommer jag inte klara betala alla skulder, kommer därför behöva "strunta" i de två dyraste från Ica och norwegian..

Nu till min fråga/frågor kring skuldsaneringen:

1. Väntetiden är ca 7 månader på att få ett beslut för skuldsanering, men om jag ansöker ex. idag, ska jag då sluta betala för de lån jag skriver med i skuldsaneringsansökan? Enligt vissa sidor som jag har läst så står det att man direkt efter en ansökan ska sluta betala allt man har rapporterat in. Men vad är rätt/fel ? Vill ju fortsätta försöka betala in så mycket man kan under tiden innan något beslut är taget för om man skulle bli nekad sanering, då har man ju åkt på en massa extra ränta och kostnader för inkasso etc. samt att jag vill ju inte ha någon utmätning i hemmet direkt (finns väl knappast något mer skamset än det)..

2. Jag förstår att lånet jag har med en medlåntagare troligen går över till han iochmed detta, men lite samma fråga där, den vill man ju inte sluta betala i 7 månader för då åker ju han på en massa extra avgifter? Behöver man ta med den skulden vid ansökan? Eller kan man ha kvar den eller kanske rentav kontakta långivaren och se om dom kan direkt skriva över lånet på han utan att KF behöver bli inblandade?

3. Om jag nu ansöker om skuldsanering, ska jag samma dag kontakta långivarna och informera dom om detta? Tänker då slipper dom jaga mig om betalning när dom vet att en skuldsaneringsansökan är gjord, läst att vissa långivare då direkt gått till KF med detta istället för att gå via mail/post/samtal till mig samt skippa inkasso-delen. Eller ska man behöva bli jagad ett par månader kring betalningarna?

4. Jag vet att ni kommer svara "berätta för din fru" men jag vill helst av allt undvika detta, jag vet ju hennes inkomst osv så det kan jag få med i ansökan men lite rädd för att dom kommer skicka massa brev hem som hon kan se eller kommer allt via kivra nuförtiden? Min fru har för övrigt inga lån men lägre lön än mig.

5. Om jag slutar betala de dyraste utgifterna så kan man kanske släcka några av de lägre lånen, är det värt att göra så under tiden man väntar på beslut från KF ?

6. Skulden på Klarna är 2 avbetalningar och resten är köp på kreditkortet som man har typ 2mån på sig att betala (skjutit upp betalningar hela tiden), kan man få Klarna att samla allt detta till en skuld som dom sedan tar med KF eller ska man få påminnelser om alla dessa småköp fram till beslut?

Detta är de frågor jag kommer på nu som man vill ha svar på innan man skickar in ansökan om skuldsanering, är orolig för avslag då lånen är samlade/nya under 2022/2023. Har pratat med kommunens rådgivning men dom vill inte svara på mina frågor via mail och jag har svårt att besöka dom under dagtid då man är på jobbet. Därför vill jag se om någon här vill svara.
Om du ändå tänker söka skuldsanering så ha i åtanke att det kanske kommer att landa i en löneutmätning först. Är du redo för det så släpp allt nu och bygg upp en buffert.
Din fru kommer att bli inblandad på ett eller annat sätt då hennes inkomst kommer att räknas med och utifrån det beräknas hur mycket du ska stå för och hon ska stå för.
Huset kan komma att värderas för att se ett eventuellt övervärde.
Lånet där du har en medlåntagare kommer att landa på den personen att betala fullt ut även om det ingår i din skuldsanering dvs ni båda betalar på det parallellt tills det är fullbetalt. Efter saneringen avskrivs du från det men medlåntagaren får betala på det om skulden inte är reglerad.

Beträffande din fru så sviker du henne något enormt och jag hoppas att du tar ditt förnuft till fånga då du riskerar att förlora henne långt mer än om du är ärlig.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Ja det stämmer att det är startdatum för dessa lån, började ju 2022 att lägga ihop samlingslån istället för att få ner månadskostnaden så därför ser det ju ut som att man tagit alla lån under kort tid, förstår att det ser illa ut men samtidigt om man talar om att det är just samlingslån för att man försökte förbättra ekonomin så kanske det går ändå? Som det är nu så finns det ingen möjlighet att ens betala av dessa under 10-15år med dagens räntor
Tror att du får jobba lite mer för att förändra din situation innan en skuldsanering blir aktuellt men det är såklart svårt att sia om då det görs individuella bedömningar. Kortvarig och ny skuldsättning.
Insolvent
Skälighet är de två punkterna man tittar på.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Ja det stämmer att det är startdatum för dessa lån, började ju 2022 att lägga ihop samlingslån istället för att få ner månadskostnaden så därför ser det ju ut som att man tagit alla lån under kort tid, förstår att det ser illa ut men samtidigt om man talar om att det är just samlingslån för att man försökte förbättra ekonomin så kanske det går ändå? Som det är nu så finns det ingen möjlighet att ens betala av dessa under 10-15år med dagens räntor
Jag kan varken säga bu eller bä på om det går om man förklarar men jag tror att det kan bli svårt.
Detta bygger jag på vad jag under åren läst här på forumet om skuldsättning för nära inpå.

Jag tror inte att långivarna är så intresserade av det att du tagit lån på X år och sen avskrivs allt efter fem år med sanering men som sagt, det är vad jag tror.

Jag skulle rekommendera dig att söka tid hos Budget- och skuldrådgivare i kommunen och lägga fram ditt ärende.
 
Senast ändrad:

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Är precis det jag är rädd över :/ men om skuldsanering inte är ett alternativ... då är det löenutmätning istället? Man struntar alltså i de lån man inte kan betala och till slut så tar KF kontakt efter inkasso och då räknar på en utmätning av lönen? Jävla skit sits man satt sig i och att man ens kan få såhär mycket blancolån är ju rätt galet.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Är precis det jag är rädd över :/ men om skuldsanering inte är ett alternativ... då är det löenutmätning istället? Man struntar alltså i de lån man inte kan betala och till slut så tar KF kontakt efter inkasso och då räknar på en utmätning av lönen? Jävla skit sits man satt sig i och att man ens kan få såhär mycket blancolån är ju rätt galet.
Du är inte den första och inte den sista som satt dig i detta. Vi är måååånga på detta forum som gjort samma sak.

Om man beslutar sig för att släppa sina skulder så kommer det att, i de flesta fall, gå via inkasso och därefter till KFM. Så småningom sker utmätning, oftast i form av löneutmätning.

Det finns ett sätt som kallas "snöbollsmetoden". Jag kan inte så mycket om det men flera här inne är duktiga på det. Sök på snöbollsmetoden på forumet så kommer du få flera träffar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Du är inte den första och inte den sista som satt dig i detta. Vi är måååånga på detta forum som gjort samma sak.

Om man beslutar sig för att släppa sina skulder så kommer det att, i de flesta fall, gå via inkasso och därefter till KFM. Så småningom sker utmätning, oftast i form av löneutmätning.

Det finns ett sätt som kallas "snöbollsmetoden". Jag kan inte så mycket om det men flera här inne är duktiga på det. Sök på snöbollsmetoden på forumet så kommer du få flera träffar.
Och jämkning är också ett bra sätt att få ner månadskostnaden.
 

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Har skickat in angående jämkning men inte fått något beslut på det, vet ni hur lång tid det tar ? Skulle göra 2000 i månaden så det är ju alltid en start. Sen kanske något löneök i April, en del tillbaka på skatten osv så kommer man ner lite. Men nu kommer jag inte kunna betala två av lånen denna månad så man kommer ju halka efter och man vill ju undvika inkassa/kf helt om det går.

Har ni koll på det här "nstart" ? Tänker om det kan samla ihop delar av krediterna så man har 3 stora lån istället, lär ju inte få samla ihop någonannanstans med tanke på summan man har i blanco men nstart kanske ser på det hela på annat sätt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp