Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsatt anhörig, hjälp!

Medlem
Poäng: 26
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej! Det har varit en tuff senaste tid där det uppdagats att en nära anhörig är grovt skuldsatt. Vi i närmsta familjen ska försöka hjälpa till ekonomiskt nu, men vill få ett helhetsgrepp om den här personens skulder innan vi lånar ut pengar. Det finns i dagsläget inget förtroende för den anhöriga och vi vill säkerställa att det inte är värre än vad som redan uppdagats.

Finns det något sätt att få uppgifter om alla lån den anhöriga har just nu? Förstår inte om jag som privatperson kan begära kreditupplysning om en annan person. Och vad skulle den i så fall visa? Några tips på vilken tjänst jag kan använda mig av?
Tack!

Nej det finns inte någon sådant sätt.
En kreditupplysning visar inte nödvändigtvis allt.
Deklarationen visar de allra flesta man betalat ränta till, men det förutsätter att man betalat också.

Hej! Det har varit en tuff senaste tid där det uppdagats att en nära anhörig är grovt skuldsatt. Vi i närmsta familjen ska försöka hjälpa till ekonomiskt nu, men vill få ett helhetsgrepp om den här personens skulder innan vi lånar ut pengar. Det finns i dagsläget inget förtroende för den anhöriga och vi vill säkerställa att det inte är värre än vad som redan uppdagats.

Finns det något sätt att få uppgifter om alla lån den anhöriga har just nu? Förstår inte om jag som privatperson kan begära kreditupplysning om en annan person. Och vad skulle den i så fall visa? Några tips på vilken tjänst jag kan använda mig av?
Tack!
Ni kan ringa till kronofogden och få information om ev skuldsaldo där om ni har hens personnummer.

Om ni ska hjälpa till så begär total insyn på konton och en UC.

Okej, tack alla för era svar! Är så orolig att den anhöriga ska undanhålla flera skulder pga skam och en övertro på att kunna lösa situationen själv. Vill ju hjälpa till med att göra en hållbar planering inför framtiden, men känns svårt när jag inte känner att jag kan lita på att det personen säger fullt ut.

Önskar att det fanns en tjänst som redovisade samtliga skulder en person har på ett överskådligt sätt.

Sätt er tillsammans och gå igenom allt. Logga in på t.ex. https://www.minuc.se/min-upplysning och köp en egen upplysning.
Många inkassobolag har även "mina sidor" där ni kan tillsammans med personen logga in och kontrollera vilka skulder som finns.
Be även om att ni får se i Kivra för en del har säkert hamnat där också om personen har aktiverat Kivra.
Gamla deklarationer samt Kronfogden kan vara bra att söka info.

Ett tips dock att inte skuld- eller skambelägga personen för då är risken att inte allt kommer fram. Han/hon vet nog allt för väl hur illa det är och salt i såren tar er inte framåt.

Deklarationen som kommer om 5 veckor tillsammans med att ringa kronofogden så bör alla skulder eller nära hittas. Finns något enstaka inkasso eller bank som inte rapporterar in till deklarationerna.

Finns det något starkt beroende (spel/shopping/droger/lyx etc)så måste detta behandlas, superviktigt - hjälper väldigt sällan att bara betala en persons skulder och gå vidare. Annars sitter personen om 1-2 år med stor sannolikhet på nya skulder och är i liknande situation igen och ni har kastat bort familjepengarna förgäves.

Du anar inte hur många trådar som öppnats på detta forum där anhörig har hjälpt en person ekonomiskt, sedan har den personen med beroende fått bättre kreditbetyg och sett chansen att dra på sig massvis av nya lån för att fortsätta spela eller vad det handlar om. Personen som fått hjälp kanske håller sig 6-18 månader och tänker jag ska aldrig mer göra om detta, men minnet är kort och återfall är jättevanligt, gamla vanor svåra att bryta utan behandling (inget att underskatta!).

Får man information om alla skulder då eller bara de som gått till kronofogden?
Sånt som haft beröring med kfm, även avslutade betalningsförelägganden. Det är nog långt från hela sanningen.

Vad fint att ni vill hjälpa er anhörig. Det ger hopp för mig som måste berätta för mina anhöriga om mina skulder och be om hjälp!

Tack tack tack!! Jättebra tips från er alla!
Deklarationen som kommer om 5 veckor tillsammans med att ringa kronofogden så bör alla skulder eller nära hittas. Finns något enstaka inkasso eller bank som inte rapporterar in till deklarationerna.

Finns det något starkt beroende (spel/shopping/droger/lyx etc)så måste detta behandlas, superviktigt - hjälper väldigt sällan att bara betala en persons skulder och gå vidare. Annars sitter personen om 1-2 år med stor sannolikhet på nya skulder och är i liknande situation igen och ni har kastat bort familjepengarna förgäves.

Du anar inte hur många trådar som öppnats på detta forum där anhörig har hjälpt en person ekonomiskt, sedan har den personen med beroende fått bättre kreditbetyg och sett chansen att dra på sig massvis av nya lån för att fortsätta spela eller vad det handlar om. Personen som fått hjälp kanske håller sig 6-18 månader och tänker jag ska aldrig mer göra om detta, men minnet är kort och återfall är jättevanligt, gamla vanor svåra att bryta utan behandling (inget att underskatta!).

Juste, att gå igenom deklarationen var ett bra tips! Tack!

Ja, just nu är det lite oklart hur det har kunnat eskalerat så mycket. Vi behöver verkligen förstå vad det är som ligger bakom beteendet innan vi lånar ut pengar. Har inte uppfattat det som att det är spel som ligger bakom, mer en oförståelse för pengars värde och en önskan om att leva ett flashigare liv än vad personen har råd med. Har en känsla av att personen tampats med dålig självkänsla och lagt ett stort värde i materielle ting. Som att det på något sätt skulle intyga att personen är lyckad. Suck.

Sätt er tillsammans och gå igenom allt. Logga in på t.ex. https://www.minuc.se/min-upplysning och köp en egen upplysning.
Många inkassobolag har även "mina sidor" där ni kan tillsammans med personen logga in och kontrollera vilka skulder som finns.
Be även om att ni får se i Kivra för en del har säkert hamnat där också om personen har aktiverat Kivra.
Gamla deklarationer samt Kronfogden kan vara bra att söka info.

Ett tips dock att inte skuld- eller skambelägga personen för då är risken att inte allt kommer fram. Han/hon vet nog allt för väl hur illa det är och salt i såren tar er inte framåt.
Tack för tips! Är nog bra att kontrollera skuldsaldot genom att be personen visa en faktura eller gå in på företagets hemsida. Det tar jag med mig!

Ja, just nu är det lite oklart hur det har kunnat eskalerat så mycket. Vi behöver verkligen förstå vad det är som ligger bakom beteendet innan vi lånar ut pengar. Har inte uppfattat det som att det är spel som ligger bakom, mer en oförståelse för pengars värde och en önskan om att leva ett flashigare liv än vad personen har råd med. Har en känsla av att personen tampats med dålig självkänsla och lagt ett stort värde i materielle ting. Som att det på något sätt skulle intyga att personen är lyckad. Suck.
Hur mycket rör det sig om? Som ni vet i dagsläget?

Vad fint att ni vill hjälpa er anhörig. Det ger hopp för mig som måste berätta för mina anhöriga om mina skulder och be om hjälp!
Förstår att det är tufft! Men uppmuntrar dig verkligen att berätta och våga ta hjälp! Önskar verkligen att personen i min närhet hade gjort det tidigare. Det hade också visat på en vilja att förändras. I vårt fall uppdagades det på annat sätt. Hade känt mycket större förtroende om personen erkänt själv och lagt alla korten på bordet.

Vanligtvis så är man ärlig som person när allt kraschar sådär, finns ingen anledning att fortsätta ljuga.

Men det kan vara så allt är så rörigt så X inte har koll själv.

Förstår att det är tufft! Men uppmuntrar dig verkligen att berätta och våga ta hjälp! Önskar verkligen att personen i min närhet hade gjort det tidigare. Det hade också visat på en vilja att förändras. I vårt fall uppdagades det på annat sätt. Hade känt mycket större förtroende om personen erkänt själv och lagt alla korten på bordet.
Ja så är det. Jag ska och måste berätta. Skäms och tänker att nu förändras deras syn på mig för alltid. På ett negativt sätt.

Ja, där i deklarationen ska i princip allt utom KFM finnas.

Det år också ett relativt vanligt problem och en stark psykologisk kraft. Att ersätta något med motsatsen. Saknar man självförtroende så vill man hävda sig - Måla upp en bild av att man har pengar, badar i lyx och världens bästa självförtroende. Det gör folk oftast genom en dyr livsstil.

Får verkligen hoppas att det inte handlar om gängkriminalitet med allt vad det innebär. En del av dessa har dyrt lyxmaterial som rolexklockor, kläder, bilar, dyraste tattueringarna och guldhalsband för att dom handlar i kontanter och tvättar pengar på det sättet. Men kommer inte pengarna in så lånar man för att hålla uppe statusen om att affärerna och allt går bra. Sen är det en ”stil” och genomgående tema att man ska vara flashig.

Senast ändrad:
Be personen om tillgång till bankid. Sätt er ner och gå igenom allt och alla sidor. Kolla personens konto vart det finns autogiron, kolla inkommande summor som sticker ut och kartlägg.
Kanske lite långsökt och ett hästjobb men värt det.

Om personen i fråga får hjälp med skulderna etc.. så är det sedan mycket viktigt att ni i omgivningen är med och ser till att nya skulder inte uppkommer. Det är extremt lätt att snabbt dra på sig nya skulder efter att man fått hjälp med gamla. För att hjälpa personen tycker jag att ni ska ha som krav att få en license till det mobila bank.id:t med möjlighet att ha lite uppsikt över den hjälpta personens lönekonto och andra konton för att "ha lite koll" så att personen inte faller tillbaka till den "onda spiralen" igen.

Skulle avråda er att låna ut pengar / sätta er själva i skuld då det sannolikt kommer påverka er relation till den nära anhöriga negativt.
Det är inte heller ett bra upplägg att under längre tid kräva insyn i en annans privatekonomi.
Är löneutmätning och e.v. skuldsanering något ni måste förhindra för den nära anhöriga?

Vi träffades och gick igenom alla skulder i helgen. Var tufft för oss alla, men av olika anledningar såklart. Verkar som att om vi löser ut några akuta lån nu så kommer den anhöriga att klara av månadskostnaderna själv (fasta utgifter inkl. avbetalning på det större lånet men som har en ok ränta). Om vi inte gör det finns det ingen chans att personen klarar av månadskostnaderna. Personen skulle då hamna hos kronofogden med löneutmätning direkt, och med ännu mindre chans att nånsin komma på fötter igen.

Är också mån om att personen inte får ta några nya lån under några som helst omständigheter. Ett krav om vi löser ut några av lånen nu är att personen behöver redovisa kontoutdrag varje månad och att vi gemensamt lägger upp en budget för månaden efter. Förstår att det inte är optimalt men vet inte hur vi ska göra annars. Personen måste kunna bevisa att det finns en vilja att ändra sitt beteende, och just nu är det genom total insyn i dennes ekonomi.

Skulle avråda er att låna ut pengar / sätta er själva i skuld då det sannolikt kommer påverka er relation till den nära anhöriga negativt.
Det är inte heller ett bra upplägg att under längre tid kräva insyn i en annans privatekonomi.
Är löneutmätning och e.v. skuldsanering något ni måste förhindra för den nära anhöriga?
Skuldsanering är nog inte ett alternativ. Några av lånen togs under 2023. Utifrån det jag läst på det här forumet så behöver lånen vara lite äldre än så. Den anhöriga och jag kom överens om att det bästa ändå är att träffa en budget- och skuldrådgivare först. Men kommunen har 3-5 månaders väntetid just nu…

Om det är någon som har tips på vad man som anhörig kan göra för att säkerställa att personen inte tar nya lån så tar jag tacksamt emot! Har läst här på forumet att det går att spärra ens personnummer på olika lånesidor, men verkar ju finnas en uppsjö av ställen att få pengar ifrån. Tror ni att det hjälper att spärra personnumret för fler lån på de sidor personen har tagit lån tidigare?

Fick intrycket att personen inte vill/kommer ta nya lån, men eftersom jag helt saknar förtroende just nu vågar jag inte helt lita på det personen säger. Därav kontrollåtgärderna.

Kreditupplysningsföretagen har en spärr som kan sättas vid misstanke om Id-kapning. Detta samarbetar UC, Bisnode och Creditsafe kring.Tror dock att ni inte kan utnyttja det hursomhelst då det förutsätter polisanmälan.
Annars är det nog att göra massutskick via E-mail till långivare vilket förmodligen inte kommer blir helt hundra.

Jag tänker att någonstans måste den nära anhöriga vilja förändras och att ni känner förtroende för denna person. De är ingen bra lösning om ni känner att ni behöver ha total insyn/kontroll.
Hur mycket är de akuta skulderna på som ni behöver lösa för att kalkylen ska gå runt? Om det är en mindre summa så kanske det är värt risken för att se om det hjälper situationen personen är i.

Det mer akuta som gör att månadskostnaderna drar iväg ligger på cirka 230 000, så är verkligen inte en liten summa.. Sen har personen lyckats samla övriga lån hos en bank. Det lånet är på 500 000 med 9% ränta. Det lånet klarar personen av att betala av själv på sikt.

Vet att det är en stor risk att gå in med pengar nu när det saknas förtroende. Men vet helt ärligt inte hur vi ska göra annars. Om vi inte hjälper till nu så klarar personen inte alls månadskostnaderna och den kommer förlora lägenhet etc. Det kommer bli en så otroligt dålig spiral och är rädd att personen kommer tappa all framtidstro. Förstår att jag låter naiv, men det här känns som det enda alternativet..

Det mer akuta som gör att månadskostnaderna drar iväg ligger på cirka 230 000, så är verkligen inte en liten summa.. Sen har personen lyckats samla övriga lån hos en bank. Det lånet är på 500 000 med 9% ränta. Det lånet klarar personen av att betala av själv på sikt.

Vet att det är en stor risk att gå in med pengar nu när det saknas förtroende. Men vet helt ärligt inte hur vi ska göra annars. Om vi inte hjälper till nu så klarar personen inte alls månadskostnaderna och den kommer förlora lägenhet etc. Det kommer bli en så otroligt dålig spiral och är rädd att personen kommer tappa all framtidstro. Förstår att jag låter naiv, men det här känns som det enda alternativet..
Varför skulle personen förlora lägenheten? Om det går till löneutmätning så får personen behålla pengar för hyra.

Förstår att ni vill hjälpa till, vilket är väldigt omtänksamt, men ofta behöver en människa hamna på botten för att verkligen ta tag i sig själv och sina "ovanor".

Varför skulle personen förlora lägenheten? Om det går till löneutmätning så får personen behålla pengar för hyra.

Förstår att ni vill hjälpa till, vilket är väldigt omtänksamt, men ofta behöver en människa hamna på botten för att verkligen ta tag i sig själv och sina "ovanor".

Utmätning av den?

Du har rätt. Det var mina katastroftankar som sprang iväg lite. Det är en hyresrätt.

Men vid löneutmätning så får man en betalningsanmärkning. Det kan skapa problem för personen som är delägare och sitter i styrelsen i ett företag. Företaget har varit en viktig vändning i personens mående och något som jag tror är superviktigt att personen får fortsätta att utveckla. Det kommer vara en viktig livlina för att hålla personen på rätt väg. Om det försvinner är jag orolig om personen kommer fixa att ta sig ur det här.

Fick ni reda på vad som lett fram till alla skulder?

Fick ni reda på vad som lett fram till alla skulder?
Inte helt… det märks att det är extremt ångestladdat att prata om. Många av lånen är flera år gamla och togs under en tid personen mådde dåligt och levde över sina tillgångar för att kompensera. Sen personen gick in i företaget för cirka 1-2 år sedan har den försökt få grepp om ekonomin, men lönen är provisionsbaserad och vissa månader har personen tagit nya lån för att få allt att gå ihop (så dumt, men kanske känns som den enklaste lösningen i stunden).

Ska försöka prata på nytt i veckan och få tydligare svar. Blev lite mycket att gå igenom allt i helgen och öppna upp kring allt för första gången.

Inte helt… det märks att det är extremt ångestladdat att prata om. Många av lånen är flera år gamla och togs under en tid personen mådde dåligt och levde över sina tillgångar för att kompensera. Sen personen gick in i företaget för cirka 1-2 år sedan har den försökt få grepp om ekonomin, men lönen är provisionsbaserad och vissa månader har personen tagit nya lån för att få allt att gå ihop (så dumt, men kanske känns som den enklaste lösningen i stunden).

Ska försöka prata på nytt i veckan och få tydligare svar. Blev lite mycket att gå igenom allt i helgen och öppna upp kring allt för första gången.
Helt förståeligt att det är ångestladdat, vilket iofs är ett gott tecken, då förstår personen allvaret i det. Hade varit värre om hen bara ryckt på axlarna...
Så lätt att hamna i den spiralen att ta nya lån för att täcka upp, helt plötsligt står man där och det gått helt åt helvete.
Fint av er att ni vill hjälpa till <3

Helt förståeligt att det är ångestladdat, vilket iofs är ett gott tecken, då förstår personen allvaret i det. Hade varit värre om hen bara ryckt på axlarna...
Så lätt att hamna i den spiralen att ta nya lån för att täcka upp, helt plötsligt står man där och det gått helt åt helvete.
Fint av er att ni vill hjälpa till <3
Tack! Behövde höra det där. ❤️

Det är bara det att för mig känns den logiken helt obegriplig, dvs att ta nya lån för att betala gamla lån. Det är kanske därför jag känner att jag inte har något förtroende heller, jag förstår liksom inte hur det går till att dra på sig så mycket skulder. Tänker att det måste vara något annat då, typ spel eller droger som ligger bakom för hur annars kommer man ens upp i dom siffrorna. Men samtidigt så tror jag på personen när den säger att det inte finns ett spel eller missbruk. Men så börjar jag tvivla på mig själv, och så snurrar tankarna vidare… kommer inte fram till nåt vettigt.

Tack! Behövde höra det där. ❤️

Det är bara det att för mig känns den logiken helt obegriplig, dvs att ta nya lån för att betala gamla lån. Det är kanske därför jag känner att jag inte har något förtroende heller, jag förstår liksom inte hur det går till att dra på sig så mycket skulder. Tänker att det måste vara något annat då, typ spel eller droger som ligger bakom för hur annars kommer man ens upp i dom siffrorna. Men samtidigt så tror jag på personen när den säger att det inte finns ett spel eller missbruk. Men så börjar jag tvivla på mig själv, och så snurrar tankarna vidare… kommer inte fram till nåt vettigt.
Svårt att svara på hur man hamnar där utan spel/missbruk, har själv hamnat där pga. spel, så kan bara svara på det.
Men, överdriven konsumtion kan ju också vara en form av missbruk..
Att ta lån för att täcka upp dyra krediter/andra lån är nog en ganska vanlig ond spiral, det kan gå snabbt utför.
Kan ni be om att få se kontoutdrag så att ni ser att det inte handlar om spelmissbruk eller suspekta swishbetalningar (tänker drogmissbruk)? Jag själv skulle nog kräva det innan jag lånade ut pengar (om jag nu hade några :facejoy: )

Hur tänker ni er upplägget att "låna" ut 230k till personen i fråga gällande avbetalningsplan osv?
Skulle tro att ett befintligt lån på 500k och 9% ränta är tillräckligt att rodda i flera år framöver, och därefter eller samtidigt betala av 230k till er?
Är det pengar ni har att skjuta till och ni har det gott ställt så möjligtvis att hjälpa när anhörig efter noga övervägande och juridiskt bindande avtal.
Om ni behöver skuldsätta er så är det givetvis en stor insats med risker, då det påverkar kreditvärdighet osv.

Hur tänker ni er upplägget att "låna" ut 230k till personen i fråga gällande avbetalningsplan osv?
Skulle tro att ett befintligt lån på 500k och 9% ränta är tillräckligt att rodda i flera år framöver, och därefter eller samtidigt betala av 230k till er?
Är det pengar ni har att skjuta till och ni har det gott ställt så möjligtvis att hjälpa när anhörig efter noga övervägande och juridiskt bindande avtal.
Om ni behöver skuldsätta er så är det givetvis en stor insats med risker, då det påverkar kreditvärdighet osv.
Upplägget är att personen med sin grundlön kan följa avbetalningsplanen för lånet. Sen kommer personen få ytterligare provision, och så småningom utdelning som går till att betala av skulden till oss.

Som motkrav har vi sagt att personen i slutet av varje månad redovisar kontoutdrag, samt att vi tillsammans lägger upp en budget för nästkommande månad. Detta görs så länge vi anser det nödvändigt. Sen har vi tänkt att han ska spärra sitt personnummer på så många lånesajter som möjligt. Han har också bokat in möte med budget och skuldrådgivare.

Vi behöver inte ta egna lån för att lösa ut skulden, men det blir ju likväl en privat skuld gentemot oss.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp