• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsatt pga ett spelberoende?

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 120
Poäng
897
Förstår dig helt o hållet där Torsken!

Hade dock inte velat byta situation, kanske ser bättre på mitt läge nu. Men är fortfarande extremt deprimerad över min ekonomi. Har så mycket lån nu :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Förstår dig helt o hållet där Torsken!

Hade dock inte velat byta situation, kanske ser bättre på mitt läge nu. Men är fortfarande extremt deprimerad över min ekonomi. Har så mycket lån nu :(
Du har juh bra koll på din ekonomi nu och lån, det har juh alla(nästan). Viktigast att du håller dig spelfri. Det gäller dig med Torsken! Kämpa på.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 120
Poäng
897
Jo, har koll just nu. Men mår fruktansvärt dåligt över skulderna när nästan alla andra kan sova gott om nätterna o ha bra med pengar utan lån.
 

scorez

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
6 Juli 2017
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
12
Poäng
37
Hej! Jag har läst lite i den här tråden och det känns som vi alla hamnar i samma situation till slut. Med skulder, ångest, skam. Jag själv la korten på bordet för min familj för 3 veckor sen, för andra gången (har trillat dit en gång tidigare). Skillnaden denna gången är att jag inte längre tror att jag ska kunna spela lite, jag är spelmissbrukare helt enkelt. Det är nolltolerans som gäller, att tro att något annat ska funka är bara rent bullshit. En annan stor skillnad är att jag pratar om det, med familj, vänner. Att dölja skiten är ingen lösning, man mår så mycket bättre av att vara öppen, ärlig och prata om det. Jag är så frutkansvärt glad att jag har tagit det steget. Jag har spärrat mig på livstid på alla spelbolag, låneföretag för att strypa alla vägar till spelet. Vilket känns som en jävla befrielse. Jag fick kontakt med en enhet för missbruk via kommunen där jag var på ett första samtal för ett tag sedan, det var fruktansvärt skönt att prata med någon helt utomstående om sina problem. Jag gick därifrån 10 kg lättare, minst. Ska fortsätta med dom samtalen 1 gång i veckan i 8 veckor. Jag har såklart dragit på mig skulder, vilket såklart inte är roligt. MEN, det går att betala av det. Allt kommer inte ske över en natt, men tids nog så kommer det bli ljusare. Jag längtar t om efter att börja beta av mina skulder och i samband med det så kommer jag få lära mig att leva snålare ett tag, vilket kommer vara extremt nyttigt för mig.. det kommer ge mig helt andra perspektiv på pengar.

Jag har helt enkelt bestämt mig, spel ska inte få vara en del av mitt liv längre, det är varken pengar eller timmar framför datorn som gör mig rik eller lycklig.

Mina bästa tips att ge för att ta sig ur skiten en gång för alla, sluta ljuga för er själva och för dom ni älskar. Var öppen med problemet, prata om det. Jag lovar, man blir så mycket lättare i kroppen av att vara ärlig om problemen. Det finns hjälp att få, men man måste vilja ta tag i problemet själv för det är ingen som kommer göra det åt er.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 120
Poäng
897
Bra steg Scorez. Hoppas du har fortsatt bra ekonomi ändå, förstår att det är 0 men menar att det går runt med marginal. Kan ju inte vara sämre än idag så håller vi bara borta från spelen så kommer vi klara detta!

Har ett bekymmer nu att jag hae grov ångest av mina lån men är helt besatt av ekonomi nu. Köpa billig mat o inga onödiga köp.
Köpte choklad o cola igår och blev så otroligt besviken :(
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Tycker inte du ska vara besviken över att du unnat dig en cola och en choklad oavsett så länge det inte blir varje dag.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
379
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Bra steg Scorez. Hoppas du har fortsatt bra ekonomi ändå, förstår att det är 0 men menar att det går runt med marginal. Kan ju inte vara sämre än idag så håller vi bara borta från spelen så kommer vi klara detta!

Har ett bekymmer nu att jag hae grov ångest av mina lån men är helt besatt av ekonomi nu. Köpa billig mat o inga onödiga köp.
Köpte choklad o cola igår och blev så otroligt besviken :(
Hoppas det löser sig för dig. Det viktiga är att inte älta i det som har varit och tycka synd om sig själv utan att man lär sig av sina misstag och gå vidare. Visst det känns jobbigt när alla vänner har pengar över men förstå samtidigt att det är pga att dom har varit smarta nog att inte ta onödiga lån. Använd det som motivation istället och kämpa och lev snålt och amortera så mycket du bara kan. Sen när du får lite bättre ställt så gör inte som många andra och börja slösa och ta nya lån och innan du vet ordet av så är du i samma situation igen. Börja amortera ännu mer istället och ge dig inte förrän allt är löst! Kan du ett samlingslån på vägen med bättre ränta så skall du naturligtvis göra detta men ha inställning att inte ta en krona mer än du behöver och fortsätt amortera så mycket du bara kan och gör det inte bara för att sänka månadskostnaden så skall du se att du kan vända på det här. Jag förstår att det kan vara jobbigt men med rätt inställning, disciplin och målmedvetenhet så är halva problemet löst. Sen kommer det en framtid där du kan börja spara istället för att amortera, det om nått är väl motivation nog att se fram emot!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 120
Poäng
897
Jo, jag ser det så. Är 29 år och sambo, vill bli pappa också. Egentligen nu men vill vara en bra pappa som har pengar och är spelfri.

Ser lånen som en sjukdom där jag betalar för att bli frisk. Folk har csnlån i samma storlek o samma inkomst som mig (30000).
Försöker se det positivt på något sätt.
Tack för hjälpen, är otroligt taggad för att bli en normal människa igen.
 

Torsken

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
22 Juni 2017
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
18
Poäng
52
Är spelberoende sen ja va 10, Är 40 nu och valde att söka hjälp och lägga korten på bordet i april. Bokade in ett möte
på socialförvaltningen för att iallafall starta någonstans. Har barn som har fått ta mycket av smällen och behövde även
se till att dom också fångades upp i systemet. Blev lite intervjuer och blev tillslut hänvisad till en läkare på beroendeavdelningen
på sjukhuset. Men det mötet var först i juni och jag kunde inte hålla mig borta och drog på mig ännu större skulder.
När jag träffade honom och berättade läget och att jag behöver hjälp typ nu. Då fick jag bara en ny tid 5 veckor senare efter hans
semester och uppmaningen att hålla mig spelfri tills dess. Han tog inte mig på allvar trots att jag berättade hur det såg ut. Han ville börja
utreda mina diagnoser i första hand. Har lite luddiga diagnoser av flera olika läkare. Har hört allt från GAD till bipolaritet, ADHD och OCD.
Själv anser jag att dessa olika spridda diagnoser beror mycket på spelandet. Ja menar är man aktiv spelare och gör ett test för bipolaritet så
är det mängder av frågor om mående och om humöret går upp och ner. Om man ibland känner sig överdrivet upprymd eller ner.
Klart fan man gör som aktiv spelare! Men att diagnoser sätts beroende på om starburst gav elle inte är rätt skev bedömning. För så va det.
Vinna-upprymd förlora-låg. Enkelt.
Spelandet fortsatte i omgångar tills jag träffade honom igen förra veckan. Sa då att jag BEGÄRDE att få hjälp med behandling men att det inte var deras
uppgift att betala utan soc, Dom som skickat mig dit.... Läkaren sa att om jag vill ställa diagnos på mig själv så var det upp till mig och hänvisade mig
att söka behandling själv och betala ur egen ficka. Sa åt honom att ringa upp soc med högtalartelefon och fråga vem som bär ansvar. Han får då till svar att
efter en tidigare dom är det fastställt att sjukvården har ansvaret fram till den nya lagen börjar gälla 1/1-18.
Han blev skitsur och sa att han skulle prata med sina chefer. I går hade jag ännu inte hört något och mailade vafan som händer?? Idag ringer det men jag hinner
inte svara så jag trycker på återuppringning. Då är det han som ringt och frågar varför jag ringer honom på hans privata mobil. haha de va ju han som ringde mig!
Han sa att hans nummer va skyddat och absolut inte var tillåtet att ringa till. Noll koll...... Han svarade även att jag inte fick maila honom och var tvungen att ringa
växeln. Men hans adress ligger på deras hemsida?? Fattar inte riktigt. Han sa iallafall att överläkaren kommer bestrida deras ansvar och att han inte visste när jag
skulle få något besked. Sa att jag behöver hjälp omedelbart och att jag tar vadsomhelst så länge. Ska träffa honom i morgon och han vill sätta in nån medicin. Han ansåg först att jag inte ville ha hans hjälp alls eftersom jag sa att jag vill komma ur mitt missbruk först. Finns ingen annan att vända sig till och nåt måste jag göra. Egentligen tyckte han
att jag skulle åka till psykakuten om det nu var så att jag tappat kontrollen. Varit inne i öppenvården sen 2013 och har gett upp hoppet om den vården. Alla säger olika
men är glada i att skriva ut tabletter. Aldrig samtal eller nåt annat.
I slutet på maj ringde jag även budgetrådgivningen på kommunen. Har tid där 22 aug först.
I veckan satte jag mig ner igen och tog fram ALLA skulder jag har genom att i stort sätt googla "lån" och ringa och maila runt till var och varenda en.
Beställde min egen UC.
Har 34 olika lån och krediter totalt ca 410.000:-
4 Betalningsanmärkningar och verkställande domar att betala fastställt belopp.
95 kreditupplysningar.
Löneutmätning närsomhelst då den första är ifrån Juni och jag har inte en spänn kvar utom till lite mat.
Har en dröjsmålsränta på i snitt 28%
Räknade ut att om jag jobbar fullt skulle det bli kvar ca 5000 till fogden. Det innebär att skulderna kommer VÄXA med 30.000:- första året och bli mer och mer.
Är sjukskriven nu och kan inte annat än hoppas på skuldsanering. Har inte en chans att kunna betala tillbaka även på existensminimum.
Men alla skulder har inte hunnit förfalla och det kommer lätt tillkomma 30.000:- till i avgifter.
Ligger sömnlös och är hungrig i väntan på att få mer brev och förelägganden.
Budgetrådgivaren gav rådet på telefon att släppa allt och vänta på vårt möte. Men vad är budget bra för om ändå fogden sköter sitt och ger mig 4800:- i
månaden liksom. Fast det hade inte spelat nån roll. ven med avbetalningsplaner jag begärt in så är månadskostnaden mångdubblat min lön.
Hur man än vrider och vänder på det.
Alldeles för sent och jag har mig själv att skylla även fast sjukvården och soc ändå har något typ av ansvar. Inte över mina skulder men över att jag inte får hjälp med att
slippa må piss. Det är jag som måste göra jobbet och jag skyller inte ifrån mig. Men lite verktyg att starta med hade inte varit fel. Kontaktat stödlinjen många gånger
och även chattat med andra spelberoende.
Nu är jag spelfri eller snarare pank och inte kreditvärdig. De kan ändras snabbt som alla vet.
Det är väl bara vänta och se eller? Nu kan ja inte göra mer och skulle ha gjort detta för 20 år sen. Är rätt rökt.
Nån här som är på utmätning/sanering? Går det att klara sig runt på pengarna man får behålla? Under förutsättning att man är spelfri såklart?
Känns rätt hopplöst och när jag fick reda på att grabben på 15 år spelat bort massa pengar på att betta skins på CS blev inte saken bättre.
Fy fan vad det känns hopplöst att ha misslyckat så fullständigt.
 

Trubbel

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
5 Augusti 2017
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag själv är i en riktig soppa och känner igen mig mycket i det du skriver Torsken. Jag hade min sista crash i måndags kväll då sambo och familj fick veta efter fjärde återfallet.

Åkte akut på behandling och har nu startat en blogg parallellt för att skriva av mig och hoppas att det kan bli en samlingsplats där vi kan dela varandras tankar, det är bara att skriva i kommentarsfältet om det kommer upp något ni undrar eller vill dela med er av. Dela gärna bloggen till andra spelberoende, anhöriga eller folk i er närhet som ni tror kan behöva känna att dom inte är ensamma om det som har hänt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp