• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skuldsatt pga ett spelberoende?

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Hemsidan är öppen.
Är mycket kvar att fixa!
En flik på menyn är ganska påfylld angående lån på "jämför"

Ett forum skall även läggas in på hemsidan under veckan!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Tänkte ladda upp texten här så mina ord läggs upp här också. Klockan är mycket så svenskan blev nog bristande. Uppdaterar mer imorn på sidan!

Tips och råd från oss


Problematik tips och hjälp
-Har du kommit i insikt att du spelar så att du utsätter din hälsa?
-Börjar du eller har du tappat kontrollen över hur mycket du spelar?
-Har din ekonomi blivit ansträngd på grund av spel?
-Kanske till och med för lånade pengar?
-Eller påverkas dina relationer negativt?

Då har du kommit en bit på vägen!
La ni märke till bilden på första sidan?
Det kan mycket väl beskriva en person som har tappat kontrollen, fast i början ser man inte ljuset. En lång mörk tunnel som aldrig tar slut. Men kanske kan man se ljuset om man verkligen kommer till insikt? Men lyckas man passera tunneln helt? En person med långvarigt negativt spelbeteende löper stor risk att bära sjukdomen livet ut. Men att bli spelfri och att återta kontrollen över situationen går!

Hur mår man?
Att svara på den frågan kan inte en icke-spelande person svara på. Men kanske kan man föreställa sig? En person som har orsakat problem med beroendebeteende av spel har oftast liknande symtom. Största orsaken är ångest och skuldkänslor. Man kan sammanfatta att hela vardagen påverkas och för många tänker man på spel eller ”nästa spel” vad man än gör. På jobbet, affären, sociala sammanhang och i hemmet. Även sömnsvårigheter, dels att man kanske sitter uppe längre än normalt men även sömnrytmen förstörs. Nästan vad man än gör i vardagen är man frånvarande och inte helt aktiv. Dels kanske man har dragit på sig skulder eller förlorat en stor summa pengar. Då är det inte ovanligt att en dag för en spelberoende enbart handlar om ”att spela” och ”att vinna pengar”. Tankar snurrar i hjärnan och spelbubblan är igång. Det är nästan då det verkliga spelmissbruket gör sig påmind när man jagar förluster. Man gör nästan allt för att få spela eller kunna spela. Att ljuga eller manipulera sin omgivning är inga problem. Men oftast är det ändå anhöriga som märker beteendet först. Då har det antagligen gått en tid tills man upptäcker det själv då spelmissbruk sällan syns på utsidan. Och man är sällan medveten hur många man sårar i sin omgivning. Men det är vanligare än vad tror!

Välj rätt sida
När man läser texten ovanför är det väl ändå ett enkelt val att välja mellan ”spela” eller ”inte spela”. Ha i åtanke att listan kan göras mycket längre hur man känner sig och alla symtom som medför. Men valet är tyvärr inte så enkelt ändå!
Men visst kan man sätta sig ner och skriva en lista?
Skriv på ena pappret:
-Hur mår man när man spelar?
-Vilka konsekvenser har det orsakat?
Sedan på ett annat papper:
-Hur mår du när du inte spelar och hur mådde du före din tid som aktiv spelare?
Vad kom du nu fram till för svar?
Kanske är svaret en bättre ekonomi och även sundare relationer? Du behöver nog inte rätta svaret med facit!
Men ändå finns det fåtal personer som lyckas vinna tillbaka allt genom en storvinst. Men det är oftast en tillfällig lösning – en kick, en rusning i kroppen som man vill uppleva igen. Det är då inte ovanligt att man efter en tid lyckas hamna i sämre situation än förut eller spela bort hela vinsten. För många orsakar ett spelmissbruk av just en större vinst av pengar. Vilket är uträknat av många spelbolag. Det är vi ”spelmissbrukare” som spelbolagen får mestadels av sina intäkter från.

Principen
Det är här du måste ta ett beslut. Att spela lite eller i framtiden vet vi nog alla hur det slutar. Att fortsätta spela bort lönen eller för lånade pengar är oftast en tillfällig lösning. Eller en lösning till personlig konkurs. Där vill ingen hamna, men har vi orsakat stora förluster genom spel och kommit så långt till att låna pengar så är där vi hamnar tillslut. Det gäller att lägga i handbromsen istället för femmans växel eller till och med sexans växel som det finns i vissa bilar. Alla lån skall ju faktiskt betalas tillbaka och lägg till ränta. Har vi ändå gett bort våra pengar till spelbolagen så är det ändå dumt att ge bort onödig ränta till banker också?

Nu har vi väl ändå kommit en bit på vägen? Låt oss gå in på åtgärder som är den viktigaste delen

Bestäm dig
Utan ett 100 % fullständigt beslut från din sida så är det regeln som gäller om man vill vara spelfri. Du skall göra det för din skull, inte för att någon annan säger det till dig. Det sägs att det tar cirka 90 dagar för hjärnan att bryta ett beteende. Men lita inte på att du har kontroll över situationen efter det.
Spärra dig
Börja med att spärra dig från alla sidor. Är du inte medlem på andra eller nya sidor så registrera dig där också och spärra dig. Kom ihåg att dom inte kan neka dig om du berättar att du har spelberoende. För att inte få återfall eller hamna i värre situation i framtiden, spärra dig på livstid.
Berätta för dina nära och kära
Egentligen kanske man skall börja med detta steget. Att berätta för anhöriga kanske är det jobbigaste med allt. Många känner ett misslyckande och detta kanske är en stor anledning från början att man tappade kontrollen över spelandet. För att man skäms och vill sopa rent efter sig. Men att dölja sitt beteende blir oftast en större skada ju längre man väntar. Man har trots allt misskött ett förtroende och inte varit helt ärlig mot sin omgivning. Men oftast känner man en lättnad efteråt och man klarar inte detta på egen hand utan hjälp.
Sök hjälp
Att berätta för någon man litar på är en bra hjälp. Men det finns professionell hjälp att få, anhöriga har oftast inte samma kunskap och det är bra för en med beroendeproblematik att få stöd. Detta via psykolog eller gruppmöten, där man får höra andras berättelser. Vilket kan vara bra för båda att man inte är ensam om problemet.
Se mer på fliken (hjälp i menyn).
För många fungerar också nätet eller forum som en bra rehabilitering.
Begränsa dina spelmöjligheter
Vill man spela så kan man det. Men det gäller att begränsa sig, ge över din ekonomi tillfälligt. Bär inte med dig bankkortet och undvik ställen där du spelade förut eller om du hade ökad risk att få spelsug.
Hade du en vana att spela på mobilen eller på datorn, kan du radera och spärra dig på BankID. Detta gäller även bankkortet, kontakta din bank för mer information.
Finns många metoder för att begränsa sig och förbli spelfri.
Ha inga lättillgängliga pengar på banken, utan för över pengarna på annat konto så inte möjligheten finns.

Ha en plan
För många har spelberoendet skapat ekonomiska problem och depression. Ett annat ord är ångest, ett laddat ord som man får bära med sig efter tiden som spelare. Men det går att hantera det.
Oavsett hur ekonomin ser ut efteråt så kommer det alltid att bli bättre än förut om man förblir spelfri.
Att sysselsätta sig med något annat är en bra idé. Det kan vara motion, intresse eller umgås mer med nära och kära. Vad som fungerar är individuellt.

Resans gång
Är detta sista steget i resan och första dagen i ditt nya liv? Tänk på bilden igen, kanske lämnar man tunneln nu?
Eller så fallar man dit igen, det kanske händer en personlig kris som får dig att börja spela igen. Man kanske börjar spela igen på grund av en orsak som fick dig att spela förut?
Det är vanligt med återfall även om det skulle hända igen så har man förhoppningsvis lärt sig något på resans gång. Summorna kanske är betydligt lägre och fler spelfria dagar än förut. Detta är för många en del av rehabiliteringen. För många känns det ändå som ett stort misslyckande och en större våg av smärta. Men innerst inne vet du hur fel detta beteendet var och hur mycket skada det har skapat.
Du vill väl inte uppleva detta igen?
-Nej, jag tänker väl det!

/Egna ord och värderingar från problematik
 

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
353
Poäng
477
Jag går på spelberoende gruppen :)
Nej hope, har absolut inte betalat av de! Vi har ca 800 000 i blancolån, iofs är ca 500 000 andra saker , till huset. De resterande är spel. Min önskan är att lägga in de mesta i huset för att slippa betala av bara räntor, men de går inte bra.... :(
 

aldrig nöjd

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
5 Februari 2018
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
15
Poäng
47
Va ikväll på mitt första möte i spelberoende grupp. Kändes fantastiskt bra. Var riktigt nervös och väldigt tveksam in i det sista men lyckades ta mig dit och det är jag glad för. Precis som hör för man höra att det jag går igenom gör andra människor också. Verkligen skönt att slippa känna att man är ensam om att ta världens sämsta beslut och sitta i skiten. Längtar redan till nästa möte.
 

Hope777

V.I.P
Poäng: 557
Blev medlem
18 Januari 2018
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
574
Poäng
557
Härligt!!!! Jag önskade vi hade flera kvällar i veckan så jag kunde gå oftare..Men att läsa om dina o alla andras liv hjälper mej oxå..
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Jag önskar er alla som för en kamp mot speldjävulen all lycka till.
jag stöttar er helhjärtat och lider med stunderna ni har gått igenom.
Har gråtit mig igenom halva mitt liv tack var speldjävulen.
 

Stignich

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
20 September 2012
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Jag önskar er alla som för en kamp mot speldjävulen all lycka till.
jag stöttar er helhjärtat och lider med stunderna ni har gått igenom.
Har gråtit mig igenom halva mitt liv tack var speldjävulen.

Jag önskar dig också all lycka! Jag hoppas att du finner en lösning på dina skulder och att du förblir spelfri!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp