• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsatt upp över öronen. Hjälp ! Vad kan jag göra ?

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hej !
Jag har efter år av spel byggt upp en skuldberg på ca 1,1 miljoner kroner . Efter att ha arbetat under hösten har jag återgått till mina studier som jag har 1,5 år kvar på. I dagsläget har jag CSN som inkomst samt inkomster av extra jobb varje månad. Mina sammalagda inkomster går upp till ca 21 000 kr per månad. Under sommarmånaderna kommer jag att arbeta heltid då mina studier har uppehåll. Då kommer jag att kunna öka månadsinkomsten till ca 26 000 kr under tre månader.
När jag väl är klar med utbildningen så kommer jag att få en bra ingångslön och bra löneutveckligen men det är långt dit.
Efter ett evigt pusslande med det stora lånen varje månad när jag alternerat att betala på dom så har jag hamnat efter med betalningarna . Jag har från Ica banken den här månanden fått ett uppsägningsbrev där jag behöver betala in 14 200 kr för att lånet inte ska sägas upp .

Jag behöver tips och råd på vad jag kan göra i den här situationen ? Ska jag försöka kämpa på och inte dra på mig betalningsanmärkningar och om ca 1,5 år eventuellt ha möjligheten till ett samlingslån ? Eller ska jag skicka allt till kronofogdemyndigheten och eventuellt få igenom en skuldsanering? Problemet då är att min inkomst inte kommer att utmätas p.g.a CSN som jag har förstått det utan istället bara på extrajobbet. Det kommer leda till att skulderna hos kronofogdemyndigeten kommer att öka enormt i och med att jag inte amorterar någonting och räntan tickar på.
.

Min Uc är : 41.6 %
19 stycken förfrågningar.
inkomst 2021 : 226 000 kr.

Creditsafe betyg : Medel

Bisnode betyg: 1 kredit avrådes.


Mina lån :

Ica banken 334 000 kr , ränta 11.9 % 3900 kr/mån - signerat januari 2022
Swedbank 138200 kr , ränta 9.20% 1800 kr/mån - signerat april 2022
Remember 189 500 kr, ränta 12%, 2600 kr/mån - signerat november 2021.

Lån taget av anhörig till mig för att lösa skulder : 250 000kr, ränta 5%, 4000 kr/mån.

krediter
Northmill 53000 kr 1500 kr/mån
Avida finans 41500 kr 1000 kr/mån
Fairlo 20 000 kr 480 kr/mån
Qliro 6000 kr 400 kr/mån
Telia finance 16200 kr 500 kr/mån
Ferratum 16500 kr 600 kr/mån

Smslån
Happycash 3500 kr 400 kr/mån
Monefit 10 000 kr 1000kr/mån
Brixo 3000 kr 500 kr/mån
Kontantfinans 3000 kr 500 kr/mån
Merax 3000 kr 500 kr/mån
Loanstep 9000 kr 2000 kr/mån
Minfifinans 1500 kr 250 kr/mån
Monara 5000 kr 500kr/mån

Summa utgifter lån månad : 22 430 kr
Hyra & mat,telefon : 6500 kr
Inkomster: ca 21000 kr
sammanlagt : - 7930 kr




Mår väldigt dåligt över situationen jag har satt mig i och både sover och äter dåligt samt har svårt at fokusera på studierna.
Tips och råd tar hjälpsamt i mot på hur jag kan göra situationen bättre :folded:
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Finns det någon möjlighet för dig att prata med din anhörig om paus i betalandet på det privata lånet i ett år? Om det finns det, så skulle jag helt och komma ikapp med ICA och sedan fokusera helt och hållet på dina SMS-lån och få bort dem. En enda amortering till din släkting, t.ex., kan sänka dina månadskostnader med 750. På några månader kan du sänka dina månadskostnader med åtminstone så mycket som du betalar till din släkting. Sen fortsätter du tills alla sms-lån är borta och börjar på krediterna.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Du går back 8000kr/m. Att hitta de pengarna blir svårt. Jag fick ett stort samlingslån från Nordea på 1050000kr och betalar just nu 14000kr/m för det.
Har du pratat med någon skuldrådgivare i din kommun? Det kanske vore bra att börja där.
Du kan oxå läsa på om snöbollsmetoden. Du har ett lån hos Loanstep du skulle kunna lösa snabbt och få minska månadskostnad med 2000kr.
Kan du jobba mera? Hyra ut ett rum? Nöd bryter lag säger man.
 

fe009

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 September 2016
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Du går back 8000kr/m. Att hitta de pengarna blir svårt. Jag fick ett stort samlingslån från Nordea på 1050000kr och betalar just nu 14000kr/m för det.
Har du pratat med någon skuldrådgivare i din kommun? Det kanske vore bra att börja där.
Du kan oxå läsa på om snöbollsmetoden. Du har ett lån hos Loanstep du skulle kunna lösa snabbt och få minska månadskostnad med 2000kr.
Kan du jobba mera? Hyra ut ett rum? Nöd bryter lag säger man.
Hej!
Fick du ett så stort lån för att lösa dina skulder? Hur gick det till? Är nyfiken då jag själv sitter i skiten men har en mycket bra lön.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Om du kunde pausa privata lånet 1,5 år till studier är klara och köra snöbollsmetoden så har du snart minskat dina lånekostnader med 6-7000 i månaden plus de 4000 du betalar på privata skulden.
Du skulle då när studierna är över ha hunnit göra dig av med många av de små skitlånen/krediter och kan återuppta din privata skuld. Kanske får du så bra lön så du faktiskt kan betala mer än de 4000/mån så du ändå är klar med skulden inom tänkta tidsramen.

Tror inte du ska hoppas för mycket på en skuldsanering då du gått från en anställning till studier och då minskat möjligheterna att betala dina skulder.

Har du slutat spela så du inte trillar dit igen?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Hej!
Fick du ett så stort lån för att lösa dina skulder? Hur gick det till? Är nyfiken då jag själv sitter i skiten men har en mycket bra lön.
Vissa förutsättningar skapar tillfällen för bankerna att tjäna pengar och binda personer till längre kommitment till banken. Jag har bolån som jag flyttade till Nordea, samt tjänstepension som jag flyttade till Nordea. Det tillsammans med ett stort samlingslån gör att jag har svårt att byta bank så att säga och Nordea tjänar bra på mig. Viktigt var att inte ha speltransationer 6 månader tillbaka. Att ha bra UC (hade 0,4isch). Och en kalkyl som går ihop. Jag sparar nu både till buffert och fonder. När jag började rätta min ekonomi startade det med att skapa en översikt över alla skulder och blev förskräckt att jag hade 1,44milj i skuld. Som tur var hade jag lite övervärde i huset. Nu 2,5 år senare har jag 965k i blanko. Har man liknande förutsättningar skulle jag rekommendera att boka tid med en bolånehandläggare hos Nordea. Lycka till!
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Om du kunde pausa privata lånet 1,5 år till studier är klara och köra snöbollsmetoden så har du snart minskat dina lånekostnader med 6-7000 i månaden plus de 4000 du betalar på privata skulden.
Du skulle då när studierna är över ha hunnit göra dig av med många av de små skitlånen/krediter och kan återuppta din privata skuld. Kanske får du så bra lön så du faktiskt kan betala mer än de 4000/mån så du ändå är klar med skulden inom tänkta tidsramen.

Tror inte du ska hoppas för mycket på en skuldsanering då du gått från en anställning till studier och då minskat möjligheterna att betala dina skulder.

Har du slutat spela så du inte trillar dit igen?

Hej !
Jag var nog otydlig då privatskulden är ett lån taget av en anhörig så det måste betalas varje månad desvärre.
Du har nog rätt i att jag måste få bort sms lånen först via snöbollsmetoden först . Loanstep och brixo,merax,kontantfinans skulle göra att jag kapar månadskostanden med -3500 kr.
Du tror att en skuldsaneringen skulle vara svår att få igenom trots skuld på över miljonen ?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
På hur många år är det privata lånet upplagt? Tänker att det är bra ränta på det lånet men ändå hög månadskostnad, 4000 kr.
Om ni kan förlänga återbetalningstiden så kommer månadskostnaden bli lägre.
Gör samma med alla lån som går. Prio ett måste vara att inte ligga back. Ligger man back med 1-2 tusen så kan man ändå pussla ihop det varje månad.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Hej !
Jag var nog otydlig då privatskulden är ett lån taget av en anhörig så det måste betalas varje månad desvärre.
Du har nog rätt i att jag måste få bort sms lånen först via snöbollsmetoden först . Loanstep och brixo,merax,kontantfinans skulle göra att jag kapar månadskostanden med -3500 kr.
Du tror att en skuldsaneringen skulle vara svår att få igenom trots skuld på över miljonen ?
Det är inte summan skulder i sej som avgör om man får skuldsanering el inte. Det är många faktorer som spelar in. En sak är att ha gjort allt man kan för att minska sina skulder och tyvärr kan detta med att du gått från anställning till studier anses som "icke skäligt" att beviljas sanering. Då Inkomst fr CSN inte räknas så finns det troligtvis inget de kan räkna med att du kan betala till en ev sanering.
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
På hur många år är det privata lånet upplagt? Tänker att det är bra ränta på det lånet men ändå hög månadskostnad, 4000 kr.
Om ni kan förlänga återbetalningstiden så kommer månadskostnaden bli lägre.
Gör samma med alla lån som går. Prio ett måste vara att inte ligga back. Ligger man back med 1-2 tusen så kan man ändå pussla ihop det varje månad.
Det privata lånet har jag 6 år kvar att betala på. Ska höra om det går att förlänga det . Lånet var 8 år från början.
Det andra lånen har jag en önskan om att förlänga men eftersom jag varit konstant sen med amorteringen av dem så har jag kännt en hopplöshet att lyfta frågan ?
Känns bättre att komma i fas med amorteringarna så blir förhandlingsläget bättre ? Eller vad tror du ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp