- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Skickade in inkomster osv igår kväll, fick redan svar imorse om utmätningen. Otroligt snabbt besked 😳
Esvar hanteras rätt omgående
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Skickade in inkomster osv igår kväll, fick redan svar imorse om utmätningen. Otroligt snabbt besked 😳
Löneutmätning påverkar endast hur en arbetsgivare fördelar pengarna mellan olika parter.Kan man fortfarande swisha och ta ut pengar när man har löneutmätning?
En vän kunde varken ta ut pengar eller swisha. Kanske är något fel med banken också…
Kan man fortfarande swisha och ta ut pengar när man har löneutmätning?
En vän kunde varken ta ut pengar eller swisha. Kanske är något fel med banken också…
Bankkortet får man behålla precis som vanligt. Kronofogden har inget med själva banken eller kortet att göra och de avslutar inte konton, kort eller tjänster. Det enda som sker är löneutmätning, resten fungerar som vanligt hos banken.Hur är det med bankkort? Får man behålla sitt eller får man något annat?
När min väns gamla bankkort gick ut fick hon i stället ett ungdomsbankkort, i stället för ett nytt vanligt bankkort.Bankkortet får man behålla precis som vanligt. Kronofogden har inget med själva banken eller kortet att göra och de avslutar inte konton, kort eller tjänster. Det enda som sker är löneutmätning, resten fungerar som vanligt hos banken.
Ja, annars hade det stått att allt utöver 16704 kr ska betalas in.I mitt beslut om belopp dom ska utmäta blev 11,769:- och jag får behålla 16,704:-.
Sen står de " grundbeslut " längre ner.
Om jag jobbar över typ 10-40h. Får jag behålla dom utöver mina 16,704:-. För företaget betalar ju 11,769:- som de är sagt?
Som typ kallas maxbeslut om jag minns rätt. Antar att man ska vara lite försiktig med jobba över, så de inte blir omprövning.Ja, annars hade det stått att allt utöver 16704 kr ska betalas in.
Gick snabbt för mig också. Många här har beskrivit att det känns som en befrielse när man släppt alla skulder. Jag tyckte det var en större befrielse när det blev beslutat hur mycket jag får behålla varje månad. Då vet jag exakt hur mycket jag har att röra mig med och kan lägga en budget utefter förutsättningarna. Kämpa på, allt går om man vill och kämpar. Om ett antal år kommer det här vara över och då är du fri från skulder.Nu har jag fyllt i inkomst uppgifter mm, så i januari börjar "resan" då..![]()
Håller med! Att få den exakta siffran vad man får behålla och räkna på och inse att det här kan jag klara mig på kändes otroligt skönt! Mot skuldfrihet 💪Jag kände mig helt lättad idag när jag fick beslut om löneutmätning. Hur man än vänder och vrider på det så är man ju på väg mot skuldfrihet. 😊
Omprövning är vid skuldsanering men det kan såklart bli att löneutmätningen ändras.Som typ kallas maxbeslut om jag minns rätt. Antar att man ska vara lite försiktig med jobba över, så de inte blir omprövning.
Släppte tex 70% av lånen " dom stora ". Och fortsatte betala på små lånen.Hur gjorde du när du släppte allt? Sluta betala på alla skulder eller betala några?
Jag kommer behöva släppa för löneutmätning men undrar om jag ska försöka betala några ett tag tills löneutmätning igång eller ej?
Känns ”fel” att få över mycket från lönen tills löneutmätning är igång
Hur gjorde du med pengarna som blev över de månaderna innan löneutmätningen började? Jag kommer ha ca 20k över varje månad tills löneutmätningen. Får även bonus från jobbet nästa månad som boostar lite, ca 10-15k till just den månaden.Jag slutade betala alla på samma gång så skulder hamnade ungefär samtidigt till kronofogden. Släppa allt var det bästa beslutet jag har gjort! Haft löneutmätning i ett år nu och har pengar kvar för mat osv. Visst är det lite "tight" men man mår psykiskt så mycket bättre! Har sökt efter skuldsanering också men känner att även om jag kommer behöva vänta längre för att få det gokänd så mår jag så mycket bättre nu än förr...
Du kan nog räkna med mer än 3 mån. Jag släppte mina skulder i Juli, och utmätning börjar nu i januari.Hur gjorde du med pengarna som blev över de månaderna innan löneutmätningen började? Jag kommer ha ca 20k över varje månad tills löneutmätningen. Får även bonus från jobbet nästa månad som boostar lite, ca 10-15k till just den månaden.
har en del utgifter som tillkommit, bilen paj idag - trolig kostnad 10-15k.
Men om de tar 3 månader innan löneutmätning kommer jag ha ca 50-60k i buffert.
Hur lång tid tog det innan löneutmätningen började från det att du bekräftade delgivningen/delgivingarna?Du kan nog räkna med mer än 3 mån. Jag släppte mina skulder i Juli, och utmätning börjar nu i januari.
5 mån ishHur lång tid tog det innan löneutmätningen började från det att du bekräftade delgivningen/delgivingarna?
Jag släppte allt utom CSN.Hur gjorde du när du släppte allt? Sluta betala på alla skulder eller betala några?
Jag kommer behöva släppa för löneutmätning men undrar om jag ska försöka betala några ett tag tills löneutmätning igång eller ej?
Känns ”fel” att få över mycket från lönen tills löneutmätning är igång
Vad gjorde du med pengarna som blev över de månaderna fram till löneutmätningen startade?Jag släppte allt utom CSN.
Jag tog ut kontanter och sparade dom. Fick inledande skuldsanering före löneutmätning.Vad gjorde du med pengarna som blev över de månaderna fram till löneutmätningen startade?
Jag sparade allt som jag kunde, tog ut pengarna. Det tog ca 5 månader efter jag släppte allt innan utmätningen kördes igång.Hur gjorde du med pengarna som blev över de månaderna innan löneutmätningen började? Jag kommer ha ca 20k över varje månad tills löneutmätningen. Får även bonus från jobbet nästa månad som boostar lite, ca 10-15k till just den månaden.
har en del utgifter som tillkommit, bilen paj idag - trolig kostnad 10-15k.
Men om de tar 3 månader innan löneutmätning kommer jag ha ca 50-60k i buffert.
5 mån ish
Jan klarar du,tror även feb om du har lite tur. Kfm har mkt å göra nu efter ledigheterna.Jag skrev under mina delgivningar förra veckan. Klarar jag januari lönen? Jag har två som är hos inkasso och som inte har kommit till kfm ännu.
När gick du behandling i förhållande till ansökan? Hur nya skulder? Är i samma sits och vet inte om jag ska vänta ett halvår eller söka nu.. spelfri 2 månader och går behandling just nu..Jag sökte skuldsanering via skuldrådgivare och släppte alla lån på samma dag. Sparade det som jag kunde tills löneutmätningen började. Hade även några nära på ansökan fakturor som var obetalda men fick ändå en betalningsplan nyligen som jag godkänt. Så nu hoppas jag att det går hela vägen.❤️ För min del blev tydlig brytpunkt, spelberoendes behandling, stor skuld, har barn samt haft löneutmätningen som punkter som talade för sanering.
Sökte ca 1 månad efter behandlingen blev klar. Sista skulden (obetald faktura) var ca 5mån innan ansökan och sen efter ansökan hamnade även en obetald domän till inkasso som jag helt hade missat, trodde hade stängt den. Skrev också en personlig brev som skickades med och när fick samtal från utredaren så hade dom verkligen läst igenom den noggrant och verkade uppskatta. Med min handledare har jag inte haft kontakt alls tills godkännande av betalningsplan.När gick du behandling i förhållande till ansökan? Hur nya skulder? Är i samma sits och vet inte om jag ska vänta ett halvår eller söka nu.. spelfri 2 månader och går behandling just nu..
Tack... några andra tips?Sökte ca 1 månad efter behandlingen blev klar. Sista skulden (obetalt faktura) var ca 5mån innan ansökan och sen efter ansökan hamnade även en obetald domän till inkasso som jag helt hade missat, trodde hade stängt den. Skrev också en personlig brev som skickades med och när fick samtal från utredaren så hade dom verkligen läst igenom den noggrant och verkade uppskatta. Med min handledare har jag inte haft kontakt alls tills godkännande av betalningsplan.
Håller tummarna att allt går vägen för digSökte ca 1 månad efter behandlingen blev klar. Sista skulden (obetald faktura) var ca 5mån innan ansökan och sen efter ansökan hamnade även en obetald domän till inkasso som jag helt hade missat, trodde hade stängt den. Skrev också en personlig brev som skickades med och när fick samtal från utredaren så hade dom verkligen läst igenom den noggrant och verkade uppskatta. Med min handledare har jag inte haft kontakt alls tills godkännande av betalningsplan.
Tack ❤️Håller tummarna att allt går vägen för dig
Vart ska man skicka det personliga brevet? Det finns ju ingenting sånt i själva ansökan där man kan bifoga, eller finns det en annan hantering för det här?Tack ❤️
Mitt tips är verkligen att skriva ett personligt brev. Jag vet att vissa inte gör det, men min skuldrådgivare sa att det kan hjälpa mycket och för min del kändes det som att det gjorde det. Jag skrev ungefär två sidor.
Jag beskrev hur och när jag hamnade i skulder. Jag skrev också att jag har försökt förhandla om avbetalningsplaner med olika bolag men att det inte gick. Jag skrev även att jag söker efter billigare boende och andra saker jag gör för att försöka förbättra min situation. Alltså flera punkter om vad jag gör för att göra situationen bättre.
Sen tänker jag så här: läser man alla svar i det här forumet (har följt det i flera år) så finns det väldigt olika beslut folk fått. Jag tänkte att jag skickar iväg snabbt – blir det avslag så får det bli det, man har egentligen inget att förlora.
Vissa får godkänt trots nya skulder och andra får avslag trots gamla skulder. Jag tror det beror mycket på vilken handläggare man får, men man kan försöka påverka så mycket det går: avsluta behandling, skriva brev, svara på delgivningar osv. Helt enkelt samarbeta med Kronofogden.
Hoppas det går bra för dig och starkt att du tar tag i ditt spelberoende ❤️
Kan jag skicka med både ett personligt brev och pensionsprognos? Det stod något om det vid ansökan att när man närmade sig 60 så vill de ha med en sån helst?Man kan skicka personligt brev i eftehand när man får diarienummer så man kan posta o lägga till som kompletering.
Skuldrådgivare rekomenderat oss också personligt brev så handläggare sa att hxn fick så bra info så vi fick endast frågor om hyra samt lön.
Hej!Vart ska man skicka det personliga brevet? Det finns ju ingenting sånt i själva ansökan där man kan bifoga, eller finns det en annan hantering för det här?
Ja det kan du göra.Kan jag skicka med både ett personligt brev och pensionsprognos? Det stod något om det vid ansökan att när man närmade sig 60 så vill de ha med en sån helst?