Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

släppa allt?

Har alltid gjort rätt för mig oavsett vilka skulder jag har, ja inte ens ett inkasso utan allt betalas i slutet av månaden. Vad har vi då kvar att leva på vi tre i familjen? Jo allt från 3 till 4000 kr i månaden. Detta ska då räcka till mat o bensin osv. Nu till min fråga, är ens lönt o leva så. Har hört att vi skulle få behålla mer än det om vi släpper allt.jag har aldrig ens funderat på att släppa till KF men nu undrar jag , hur länge kan vi leva så här....

Man skulle behöva veta mer om skulderna. Hur mycket är "allt" i det här fallet? En tumregel skulle ju kunna vara att om det är för mycket och ohanterligt så bör du släppa det om inga andra sätt finns. Det skulle även myndigheter och liknande råda om du lever under existensminimum för att du betalar för dyra räkningar.

Om det inte är för mycket kan du ju leva så några månader till, men sett till din fråga får man väl anta att det är mer än att kunna återbetalas på kort sikt. Då är att släppa allt ofta det bästa, om än ett tråkigt, beslut.

Det blir ofta bara värre om man lånar om, petar lite här och lite där, startar avbetalningar man inte kan fullfölja osv. Då är det ingen mening. Många som släpper allt inser att dom tjänat på att sluta hålla på och peta och ta nya lån och borde ha gjort detta långt tidigare för att åtminstone stoppa lånekarusellen och alla levande krediter som kräver en hel del att pyssla med, både i kraft och pengar.

Senast ändrad:
Du behöver i alla fall ha en plan. Om du fortsätter leva som idag, finns det någon ljusning längre fram, säg inom ett år? Kommer du kunna förbättra ditt kreditbetyg så att du kan samla skulderna till ett samlingslån eller kommer några lån ha betalats av så att månadskostnaderna sjunker?

Om svaret ovan är nej, då kan det vara en idé att släppa allt, få löneutmätning, och höja levnadsstandarden samtidigt som skulderna betalas av. Det är så klart verkligen inte kul och innebär flera år, även efter att allt är betalt, där man inte kan låna till bostad eller ens skaffa mobilabonnemang, men det är en plan med ett ljus i slutet av tunneln.

Jag fick skuldsaldo hos Kronofogden nyligen på 25 000 kr, det kändes som en lättnad för mig på något sätt. Jag har lånat för att betala lån i flera års tid, och den ångesten som detta innebar varje månad var så otroligt jobbig. Jag funderar nu på att släppa resterande skulder också, jag kan ge detta 2 år, bara för att bli skuldfri. Har inga enorma skulder, men runt 60 000 kr skulle det bli om jag släppte alla sms lån och avbetalningar. Tycker det kan vara värt detta, och stå ut med anmärkningarna, enbart för att kunna må bra igen! Lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp