• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Släppa till inkasso och KF

Doris

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
6 September 2018
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Nu går det inte längre att trolla så jag måste släppa till inkasso och KF. Har över en miljon i skulder och med över 20 olika långivare.
Hur lång tid tar det om släpper det nu tills det blir en löneutmätning vilket det lutar åt. Jag funderar på att släppa allt för att kanske få slippa ångesten och allt bollande och trollande för att få fram nya slantar. Med en löneutmätning så har jag förmodligen en hundring över varje månad och det var väldigt längesen jag hade det. Ska man bara vänta in inkassobreven eller hur går hela processen till? Blir det många påminnelser och vad händer när KF får det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 114
Poäng
1 367
Nu går det inte längre att trolla så jag måste släppa till inkasso och KF. Har över en miljon i skulder och med över 20 olika långivare.
Hur lång tid tar det om släpper det nu tills det blir en löneutmätning vilket det lutar åt. Jag funderar på att släppa allt för att kanske få slippa ångesten och allt bollande och trollande för att få fram nya slantar. Med en löneutmätning så har jag förmodligen en hundring över varje månad och det var väldigt längesen jag hade det. Ska man bara vänta in inkassobreven eller hur går hela processen till? Blir det många påminnelser och vad händer när KF får det?
Det finns många trådar i forumet med din frågeställning men i korthet kan man säga att från det att du slutar betala så tar det minst tre-fyra månader innan KF börjar med löneutmätning. För mig tog det ca 8 månader.
Det kommer att komma massa brev som påminnelser och från inkasso innan det börjar ramla in från KF med "Föreläggande" där man skriver på ett delgivningskvitto och skickar in t KF. Detta kan komma redan efter en-två månader beroende på hur snabba långivaren/inkasso är.

Kolla igenom forumet under sektionen "Hjälp" så kommer du hitta mycket information.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/löneutmätning-i-vilken-ordning-händer-det.7154/
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Jag skulle säga ca 5-6 månader
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 339
Mottagna reaktioner
375
Poäng
517
För mig tid det ca 6 månader innan kl löneutmättning....det bästa jag gjort att släppa allt till kfm. Slipper ångest över att inte få ihop pengar...nu vet jag vad jag har.
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
För mig tid det ca 6 månader innan kl löneutmättning....det bästa jag gjort att släppa allt till kfm. Slipper ångest över att inte få ihop pengar...nu vet jag vad jag har.
Att släppa allt och invänta löneutmätning måste vara något man själv avgör utifrån hur ens situation ser ut, men i långt ifrån alla "fall" är det en bra idé. Man förlorar nämligen kontrollen totalt. Jag tror bara på den idén om man klarar kraven för att få skuldsanering.

Kronofogden betalar nämligen först de skulder som vanligtvis har lägst ränta:
  1. Underhållsbidrag
  2. Skatter, böter och underhållsstöd.
  3. Övriga skulder som lån, TV-avgift m.m.
CSN skulder har också hög prioritet och betalas före t ex Blancolån.

Tror man sig (och har ambitionen) att kunna betala sina skulder inom en överkomlig framtid är det nog en särledes dålig idé. Så länge man inte har löneutmätning kan man själv lägga upp planer för hur/vilka skulder man ska betala först och man har även möjlighet att förhandla (det utrymmet är helt borta vid löneutmätning), dels om att inkassobolagen ska dra tillbaka skulderna från kronofogden mot en låg återbetalning och dels om räntefritt/bättre ränta osv. Kan man få bort tillräckligt många skulder från kronofogden för att inte riskera löneutmätning är det nog det bästa. På det sättet kan man avsevärt minska tiden man betalar(och kostnaderna för) sina skulder:
T ex: Betalar du 30 000kr på ett blancolån som har 30% i ränta sparar du 9000kr per år. Betalar du 30 000kr på studielånsskulder sparar du 39 kr per år.
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Jag kanske ska tillägga(innan diskussionen blir väldigt arg):
Naturligtvis är det oerhört viktigt att man betalar underhåll för sina barn! Det är inte så att jag förespråkar att man inte ska betala dessa skulder utan bara att man kanske inte ska ta dem först. Det är också viktigt att man tar sitt ansvar för alla sina skulder, självklart! Men när hela livet har rasat så finns det faktiskt inget viktigare än att gå in i "överlevnadsmood" och lägga allt och alla på hyllan och se till att man tar sig upp. Om inte annat så för sina barns skull!!!
 

Doris

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
6 September 2018
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Behöver man kontakta långivarna?
Kommer alla inkassokrav komma per vanlig post?
Kan KF dra pengar innan löneutmätningen börjat?
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 339
Mottagna reaktioner
375
Poäng
517
Behöver man kontakta långivarna?
Kommer alla inkassokrav komma per vanlig post?
Kan KF dra pengar innan löneutmätningen börjat?

KF drar inga pengar innan löneutmättning är klar. Vissa inkassobolag är snabba att skicka till kfm medans vissa är riktigt sega. Vissa ringer och tjatar, skickar brev osv. Jag svarade bara som det var att ville dom ha några pengar fick dom skicka till kfm. Till slut gav dom upp försöken att hota å tjata.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
KF drar inga pengar innan löneutmättning är klar. Vissa inkassobolag är snabba att skicka till kfm medans vissa är riktigt sega. Vissa ringer och tjatar, skickar brev osv. Jag svarade bara som det var att ville dom ha några pengar fick dom skicka till kfm. Till slut gav dom upp försöken att hota å tjata.
KFM kan gå in och kolla banktillgodohavande innan löneutmätningen börjar, det hände mej, men det fanns inga pengar i överskott, så inget blev draget.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 163
Mottagna reaktioner
12 750
Poäng
9 787
KF drar inga pengar innan löneutmättning är klar. Vissa inkassobolag är snabba att skicka till kfm medans vissa är riktigt sega. Vissa ringer och tjatar, skickar brev osv. Jag svarade bara som det var att ville dom ha några pengar fick dom skicka till kfm. Till slut gav dom upp försöken att hota å tjata.

Som regel görs bankkollerna innan löneutmätningsbeslut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp