• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Flowerboy69

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
19 Mars 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
13
Poäng
37
Hejsan!

Jag har nu bestämt att jag ska släppa alla lån och inkassokrav jag har till kronofogden.

hur fungerar detta? Jag är nämligen skriven hos mina föräldrar men bor med min sambo och våran dotter där jag betalar 9500 kr i hyra varje månad. Hur kommer kronofogden se på detta jag har aldrig varit i liknande situation innan. Jag förstår ju att dom kommer skicka ut brev gällande mina skulder men kommer dom komma hem till mina föräldrar och ta deras egendom typ bilar och sånt om dom ser att jag inte har något i värde eller hur fungerar hela denna processen? Det sista jag vill är att mina föräldrar ska bli drabbade av detta men är rädd att dom kommer bli det eftersom jag är skriven hemma hdom.
Jag har totalt skulder på 250 tkr.

vissa kanske tycker denna frågan är helt galen men jag har verkligen ingen aning om hur denna process går till, jag är 21 år gammal och har ingen erfarenhet gällande kronofogden.

jag är jätte tacksam för alla svar jag kan få och önskar dig som läser detta en fortsatt fin dag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Varför är du skriven hos dina föräldrar?

Du kommer inte att få behålla en krona till hyran, sålänge du är skriven hos dina föräldrar.

De kan göra hembesök och utmäta det som dina föräldrar inte kan bevisa är deras. Bilar kan utmätas oavsett vem som står som ägare ,om fogden anser att du är brukare. T.ex om du blir stannad i en bil som står på föräldrarna.
 

Flowerboy69

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
19 Mars 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
13
Poäng
37
Varför är du skriven hos dina föräldrar?

Du kommer inte att få behålla en krona till hyran, sålänge du är skriven hos dina föräldrar.

De kan göra hembesök och utmäta det som dina föräldrar inte kan bevisa är deras. Bilar kan utmätas oavsett vem som står som ägare ,om fogden anser att du är brukare. T.ex om du blir stannad i en bil som står på föräldrarna.
Jag har bara inte skrivit om mig hos min sambo för jag inte har behövt gjort det då jag inte får så mycket post osv. Om jag skriver över mig där jag bor just nu med min Sambo tror du jag kommer få behålla pengarna till hyran? Min sambo jobbar 50 procent och tjänar inte så jätte bra runt 6-10 efter skatt
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Med tanke på din sambos inkomst så ja. Hyran är inte orimlig heller. Du kan räkna på det i länken nedan.

 

Flowerboy69

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
19 Mars 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
13
Poäng
37
Med tanke på din sambos inkomst så ja. Hyran är inte orimlig heller. Du kan räkna på det i länken nedan.

Okej, jag ska kika på det. Tack så jätte mycket för svaret
 

Putte I Lingonskogen

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Januari 2021
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
15
Poäng
52
Ha även i åtanke att den numera är straffbart att inte vara skriven där man har sin huvudsakliga nattvila, och ja folk har blivit dömda till böter, så det är inte bara tomt prat längre. Och det är väl onödigt att skaffa sig mer bekymmer än nödvändigt.
 

Flowerboy69

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
19 Mars 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
13
Poäng
37
Ha även i åtanke att den numera är straffbart att inte vara skriven där man har sin huvudsakliga nattvila, och ja folk har blivit dömda till böter, så det är inte bara tomt prat längre. Och det är väl onödigt att skaffa sig mer bekymmer än nödvändigt.
Om jag skriver över mig hos min sambo tror du det kommer vara några problem? Är väl förstås svårt för dig att säga men känns som att det är lika bra att skriva över sig där för dom kan ju inte veta hur länge jag har bott hos min sambo va? Det kan ju vara så att jag flyttade dit för ”2 dagar sen”
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Adressändra direkt på skatteverkets hemsida med bankid. Kostar inget.
 

Inflames

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
934
Mottagna reaktioner
401
Poäng
537
Hejsan!

Jag har nu bestämt att jag ska släppa alla lån och inkassokrav jag har till kronofogden.

hur fungerar detta? Jag är nämligen skriven hos mina föräldrar men bor med min sambo och våran dotter där jag betalar 9500 kr i hyra varje månad. Hur kommer kronofogden se på detta jag har aldrig varit i liknande situation innan. Jag förstår ju att dom kommer skicka ut brev gällande mina skulder men kommer dom komma hem till mina föräldrar och ta deras egendom typ bilar och sånt om dom ser att jag inte har något i värde eller hur fungerar hela denna processen? Det sista jag vill är att mina föräldrar ska bli drabbade av detta men är rädd att dom kommer bli det eftersom jag är skriven hemma hdom.
Jag har totalt skulder på 250 tkr.

vissa kanske tycker denna frågan är helt galen men jag har verkligen ingen aning om hur denna process går till, jag är 21 år gammal och har ingen erfarenhet gällande kronofogden.

jag är jätte tacksam för alla svar jag kan få och önskar dig som läser detta en fortsatt fin dag.
Anmäl dig till Kivra så får du allt digitalt och slipper massa brev i lådan.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
166
Mottagna reaktioner
98
Poäng
257
1) Det är olagligt att inte stå skriven där man bor. Dvs där man har sin huvudsakliga nattvila.
2) Du har 250 000 i skulder. Arbetar du? Isåfall borde du kunna få ett samlingslån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp