• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Snälla Ni...argumentera för el emot...

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Fina Ni, det rycker nu närmre och närmre då jag inte längre kommer mäkta med mina skulder... Ångesten är påtaglig och kaoset inom mig huserar hej vilt... :(
Imorgon får jag ut 73tkr i lön samt bonus... Jag klarar denna månads betalningar med råge, men vet att i maj kommer jag inte klara det, förvisso bara med någon eller några tusenlappar, men likväl... I förlängningen går det likväl inte !
Hur hade Ni agerat ? Varenda liten kroppsdel skriker i mig att självklart ska jag fortsätta reglera mina återbetalningar, men likväl är det en liten del av mig som frågar ”till vilken nytta?” Det mesta av mina lån/krediter går enkom till ränta, inte mycket till rena avbetalningar på själva skulderna...
Sitter med skulder på över 800tkr - förtvivlan är ett alldeles för milt uttryck...

Nu sliter jag mitt hår - VAD SKULLE NI GÖRA om Ni vandrade runt i mina skor?!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Har du pengar så du kan lösa bort några med hög månadskostnad i morgon ?
 

nyfiken

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
13 Oktober 2011
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
115
Poäng
297
Jag har vandrat i såna skor, med liknande summor, och det gick inte. Allt hamnade hos Kronofogden och mitt liv blev genast enklare och lugnare. Återbetalningarna sköter sig själv och man får ju inte ta minsta lilla lån med så många anmärkningar. Om du tror att du kan leva med anmärkningarna i tre år så är det mitt givna råd - och om du har ditt boende säkrat för kommande år är det faktiskt inga problem. Det hjälper verkligen till att ändra ens beteende. Om du ringer bolagen och förklarar situationen (skuldsatt upp över öronen, allt hos kronofogden) kan det hos vissa dessutom vara möjligt att förhandla ner eller i bästa fall stoppa räntan.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Har du pengar så du kan lösa bort några med hög månadskostnad i morgon ?

Ja, det skulle jag kunna göra...ett par mindre skulle jag helt kunna slutreglera, men det skulle isåfall innebära att jag inte komma kunna betala ALLA mina månatliga återbetalningar...
Kom precis till mitt arbete och ser att jag har fått inkasso listan tillsänt mig (väldigt sent denna månaden) på mina sk. "dåliga betalare"... Nu ska jag sitta här och fastställa hur Colligent ska agera i dessa fall... Känner mig som en ända stor hycklare... .(
 

Tessanki

V.I.P
Poäng: 737
Blev medlem
26 Augusti 2017
Meddelanden
805
Mottagna reaktioner
936
Poäng
737
Hej kimsan 72 ,lugna dig andas. nr 1:Om du inte har några inkassokrav på dig än,så har du tid på dig att ordna avbetalningsplaner.Betala nu bort dom minsta lånen,få ner så många lån som möjligt.Nr 2 Gör upp avbetalningsplaner med inkassobolagen i sista minuten. Nr 3 Betala på avbetalningsplanerna ,men krisar någon skuld och är på väg till kronofogden så betala detta.Jag själv sitter i samma sits som du ,skulder upp till 760000 kr.Får tillbaka på skatten och måste nu nogrannt planera hur jag ska betala in på skulderna.Ska betala bort ett par st skulder helt(har 37 st)Få till mer avbetalningsplaner hos inkasson. Jag måste skaffa mer jobb så att jag får in mer lön i månaden.Ständig ångest med denna kamp att få in bra lön i månaden.Jag försöker att förlänga tiden innan jag hamnar i löneutmätning och att under resan gång hinna betala av så mycket och så många skulder som möjligt.Och kanske jag inte behöver hamn i löneutmätning.Jag kan i dagsläget glömma bort att få samlingslån,då Aasa kredit sabbade det för mig.Jag har nu fått anmärkningar.Jag ska kämpa vidare. Kimsan 72 du fixar detta ,du verkar ha ett bra lön.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Fina Ni, det rycker nu närmre och närmre då jag inte längre kommer mäkta med mina skulder... Ångesten är påtaglig och kaoset inom mig huserar hej vilt... :(
Imorgon får jag ut 73tkr i lön samt bonus... Jag klarar denna månads betalningar med råge, men vet att i maj kommer jag inte klara det, förvisso bara med någon eller några tusenlappar, men likväl... I förlängningen går det likväl inte !
Hur hade Ni agerat ? Varenda liten kroppsdel skriker i mig att självklart ska jag fortsätta reglera mina återbetalningar, men likväl är det en liten del av mig som frågar ”till vilken nytta?” Det mesta av mina lån/krediter går enkom till ränta, inte mycket till rena avbetalningar på själva skulderna...
Sitter med skulder på över 800tkr - förtvivlan är ett alldeles för milt uttryck...

Nu sliter jag mitt hår - VAD SKULLE NI GÖRA om Ni vandrade runt i mina skor?!
Du vet vad jag anser. Du skjuter bara problemet framför dig och med det den medföljande ångesten.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Jag var i samma situation för ca 5 år sedan. Jag fick ut 100 tkr i en bonus. Betalade allt till lånen, försökte tänka enligt snöbollseffekten, men det var bara att köpa sej lite tid, det funkar inte om man har massor av långivare och höga räntor, efter ett tag ligger man efter och skulden bara ökar. Det jag skulle gjort när jag fick dessa pengar var att jag skulle sparat 20 tkr för egen del, därefter betalat så mycket det gått på de minsta lånen och därefter släppt allt för löneutmätning direkt till KFM, då hade jag kanske varit på god väg att vara skuldfri idag. Nu sitter jag här med nästan 1 Mkr i skulder, trots löneutmätning på 25 tkr i månaden så minskar inte skulderna, jag har ändå betalt 600 tkr i löneutmätning de sista åren... så jag har skickat in om skuldsanering, men det är inte alls säkert att jag får. Det är svårt att göra rätt val när man är inne i karusellen och tro att man "fixar" det, bara jag får det där lånet, den där avbetalningsplanen, den där bonusen... tragiskt att jag inte fattade det tidigare, jag som har ett sådant strategiskt tänkande, men man är sämst på att se sin egen "skit".
 

Tessanki

V.I.P
Poäng: 737
Blev medlem
26 Augusti 2017
Meddelanden
805
Mottagna reaktioner
936
Poäng
737
släpptallt ,håller med dig också.Jag kommer förmodligen också få släppa allt till kronofogden men tänker se till att betala in så många skulder som möjligt(har en del med små belopp) så länge som möjligt.Ha så få skulder som möjligt hos kronofogden.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Du vet vad jag anser. Du skjuter bara problemet framför dig och med det den medföljande ångesten.

Jag vet kära Du... jag behöver bara boosta mitt självförtroende, då jag just nu känner mig som ett vrak och ångesten än en gång river i mig... Kände redan i början av april hur snabbt brevlådan fylldes med påminnelser då jag låg efter med mina betalningar pga. att jag inte fick skatteåterbäringen enligt planerat... och att komma hem till en galet fylld brevlåda med påminnelser, sedan inkasso, slutligen KF är kanske mer än vad den kvinna mäktar med... :(
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Jag vet kära Du... jag behöver bara boosta mitt självförtroende, då jag just nu känner mig som ett vrak och ångesten än en gång river i mig... Kände redan i början av april hur snabbt brevlådan fylldes med påminnelser då jag låg efter med mina betalningar pga. att jag inte fick skatteåterbäringen enligt planerat... och att komma hem till en galet fylld brevlåda med påminnelser, sedan inkasso, slutligen KF är kanske mer än vad den kvinna mäktar med... :(
Det är samma farhågor som jag gissar att vi alla brottas med inför att släppa men tro mig, väl det är gjort och du skickat in de första delgivningskvittona till KF så släpper det. Jag tror att många här håller med mig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp