• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Snöbollseffekt...funderingar...

slarvmaja

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
16 November 2022
Meddelanden
274
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Har läst att det finns nåt som kallas snöbollseffekt som innebär att man betalar av de minsta först.Men om man har flera små är det nog bäst att betala bort baserat på månadskostnad.Dyrast först.Då får man mer över att beta av på de andra.Hur har ni gjort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
592
Mottagna reaktioner
267
Poäng
447
Har läst att det finns nåt som kallas snöbollseffekt som innebär att man betalar av de minsta först.Men om man har flera små är det nog bäst att betala bort baserat på månadskostnad.Dyrast först.Då får man mer över att beta av på de andra.Hur har ni gjort?
Jag föredrar lavinmetoden, dvs. högst ränta för kan sen man lägga det på nästa och frigöra pengar
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Enligt vetenskapen gillar hjärnan belöningar och det är det vi får genom att släcka små skulder. Jag har kört snöbollsmetoden och man blir lite ”pepp” när man släcker skuld efter skuld… OCH man tappar snabbt viljan om det går långt emellan ”belöningarna”
 

slarvmaja

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
16 November 2022
Meddelanden
274
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Enligt vetenskapen gillar hjärnan belöningar och det är det vi får genom att släcka små skulder. Jag har kört snöbollsmetoden och man blir lite ”pepp” när man släcker skuld efter skuld… OCH man tappar snabbt viljan om det går långt emellan ”belöningarna”
Det kan jag tänka mig.Gäller att hitta det som ger "belöning" regelbundet.Jag tänkte börja med den som har högst månadskostnad men ändå går få bort snabbast och sen lägga in det på nästa för då försvinner den minst lika snabbt.När alla små är borta ska jag ge mig på de lite större som har höga avgifter eller höga räntor.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
327
Mottagna reaktioner
146
Poäng
327
Kör snöbollen atm, går sakta men säkert. När ferratum är klart vilket är mitt target nr1 så kommer 2 andra lån vara slutförda samtidigt :) eftersom det mesta går till amortering på dessa. Så länge man inte lånar mer så går minskar allt sakta men säkert.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 706
Mottagna reaktioner
1 477
Poäng
967
Har läst att det finns nåt som kallas snöbollseffekt som innebär att man betalar av de minsta först.Men om man har flera små är det nog bäst att betala bort baserat på månadskostnad.Dyrast först.Då får man mer över att beta av på de andra.Hur har ni gjort?
Snöbollsmetoden innebär alltid att man attackerar det minsta lånet med allt man har.

Planerade betalningsfria månader, sälja saker, betalningsplaner på större lån. Allt för att minimera månadskostnaden varje månad på alla lån utom det minsta. När det minst är betalt så går man vidare på näst minsta osv.

Storlekssortera alla lån inklusive privata och mobil-delbetalningar. Betala alltid varje månad bort så mycket som möjligt på det minsta lånet och så lite som möjligt på allt annat.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp