• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Snöbollsmetoden

Hemmes

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Hej! Jag försöker läsa på om snöbollsmetoden. Undrar vad som är mest fördelaktigt? Att betala av små krediter först eller betala de med högst ränta? Tänker på UC betyg om det blir bättre om antalet krediter/lån försvinner eller att summan av allt blir lägre? Undrar också om en kredit, typ avbetalning på Netonnet, försvinner när den blir 0? Ska jag avsluta den helst hos Netonnet eller räcker det att den inte är utnyttjad för bäst uc?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Ta undan småkrediter först
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Har lite samma fråga som jag fått från en bekant som har några avbetalningskrediter (med fordon som säkerhet), något blancolån med hemsk ränta och något med ok ränta. Han väntar pengar tillbaka på skatten som täcker kanske två av fordonslånen eller 2/3 av blancolånet med dålig ränta. Jag vet faktiskt inte alls hur han borde göra! Målet var väl ett samlingslån med bättre ränta längre fram när uc blivit bättre.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Har lite samma fråga som jag fått från en bekant som har några avbetalningskrediter (med fordon som säkerhet), något blancolån med hemsk ränta och något med ok ränta. Han väntar pengar tillbaka på skatten som täcker kanske två av fordonslånen eller 2/3 av blancolånet med dålig ränta. Jag vet faktiskt inte alls hur han borde göra! Målet var väl ett samlingslån med bättre ränta längre fram när uc blivit bättre.

Några? Hur många bilar har hen då?
Betala av blanco skulle jag säga
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Hej! Jag försöker läsa på om snöbollsmetoden. Undrar vad som är mest fördelaktigt? Att betala av små krediter först eller betala de med högst ränta? Tänker på UC betyg om det blir bättre om antalet krediter/lån försvinner eller att summan av allt blir lägre? Undrar också om en kredit, typ avbetalning på Netonnet, försvinner när den blir 0? Ska jag avsluta den helst hos Netonnet eller räcker det att den inte är utnyttjad för bäst uc?
Du måste alltid ansvara själv över att när dina krediter /avbetalningar är slutbetalda är att du ser till att få det bekräftat. Det är nämligen så att ibland sker det automatiskt och ibland inte. Det registrerar heller inte på en gång utan kan ta 1-2 mån innan den står som avslutas på din UC. Slutbetald och avslutad är två olika saker
 

Hemmes

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Du måste alltid ansvara själv över att när dina krediter /avbetalningar är slutbetalda är att du ser till att få det bekräftat. Det är nämligen så att ibland sker det automatiskt och ibland inte. Det registrerar heller inte på en gång utan kan ta 1-2 mån innan den står som avslutas på din UC. Slutbetald och avslutad är två olika saker
Tack för svar! Spelar det någon roll om jag avslutat en kredit eller om den är 0? Har läst att det kan vara fördel för sin uc att ha en kredit men inte använda den. Stämmer det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp