- Meddelanden
- 8 967
- Mottagna reaktioner
- 5 784
- Poäng
- 3 787
Du skrev generellt i tråden och inte som svar på Mjau.Var det inte "bara" prioriteringar?
Du skrev generellt i tråden och inte som svar på Mjau.Var det inte "bara" prioriteringar?
Oavsett om man väljer minsta skulden eller den med högst ränta så styrs man av att man är motiverad. Vad man väljer är en prioritering.All forskning pekar på att motivation är en viktig faktor för att nå framgång med att bli av med sina skulder.
Yes, så känner jag också men tycker inte att man skulle vara mindre motiverad om man kör på dyraste lånet. Då tar man tag i det jobbigaste först, belöningen väntar när man är klar. Lite som när man har två uppgifter man måste göra, jag brukar försöka göra den tråkigaste/jobbigaste/svåraste först.![]()
Snöbollsmetoden - Weydes
Snöbollsmetoden är en populär metod som man kan använda sig av om man vill bli skuldfri. Metoden är kontroversiell eftersom den inte beaktar hur dyra olika lån är eller vilket det bästa sättet att betala av sina lån är. Snöbollsmetoden fokuserar istället helt på mänsklig psykologi och är...www.weydes.se
Precis såhär upplevde jag det. Mänsklig psykologi.
Menar du att du ska släppa dina lån eller helt enkelt betala på dom ?Jag tror att jag behöver lägga om min plan och dra i bromsen när det gäller snöbollsmetoden.
Vi ligger på tröskeln till en lågkonjunktur men riksbanken har inte lyckats med inflationsmålet och har nu höjt styrräntan kraftigt.
Det råder ovisshet hur den kommande vintern kommer bli, elpriser, matpriser.
Då kan jag tycka att det känns vettigare för min del att försöka lägga undan det vi kan istället för att fortsätta mata snöbollen.
Samma med betalningsfria månader, har bara några få som beviljar så jag kommer nog utnyttja de och lägga undan pengarna på buffertkontot.
Har varit väldigt peppad på snöbollsmetoden men känner nu att det är dumt att fortsätta när marginaler saknas, plus stundande 18 års kalas i familjen samt student till våren.
Man måste anpassa sitt strategi helt enkelt. Tack Gode Gud (och tack mig själv) för bundet bolån. Annars hade det varit ännu värre!
Om du menar med släppa lån släppa till Kf så är det och har aldrig varit ett alternativ jag överväger.Menar du att du ska släppa dina lån eller helt enkelt betala på dom ?
Okej, har du utrymme till det om allt sticker iväg ?Om du menar med släppa lån släppa till Kf så är det och har aldrig varit ett alternativ jag överväger.
Jag betalar på alla mina lån men kommer tillfälligt pausa snöbollen.
tack!Okej, har du utrymme till det om allt sticker iväg ?
Du är en kämpe.
Stackare hoppas att det löser sig.tack!
Nej tyvärr finns inte utrymme och just därför får jag tänka om.