Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snart klar med skuldsaneringen – vad göra med pengarna efteråt?

I augusti gör jag min sista betalning på min plan. 4 år sedan inledande och godkänd sanering i december 2022. Känns overkligt och konstigt. Att jag har ett år kvar på min sanering är ju förstås lite jobbigt, men hux flux kommer jag ha 5.000kr över varje månad. De kommer att gå direkt in på sparkontot.

En sak jag har funderat på dock - om jag byter arbete nu och går upp i lön, vad händer då? Ska jag fortfarande ompröva eller ska jag låta det vara med tanke på att min betalplan är avslutad? :)

Stort Grattis! :)

Den där frågan kommer upp lite då och då vad som gäller efter en förkortad betalplan om inkomst ökar. Något vettigt svar verkar det vara brist på.
Avslutas betalplanen Augusti 2026 så får borgenärerna sin sista utbetalning i Oktober 2026. Efter det brukar ärenden skrivas av, skulder tas bort och avslutas.

Samtidigt så är rekommendationen (ej lagstadgad skyldighet) att ompröva under en skuldsanering om betalningsutrymmet ökar med 4000-5000 kr per månad.

Samtidigt om jobbytet sker sent 2026/ eller 2027: Lagen är att man måste begära omprövning senast när skuldsaneringen eller betalplanen är klar. Om du inte har myndighet eller din egna bank som borgenär i skuldsaneringen eller jobbar hos någon som du har skulder till så syns inte inkomsten förrän Juni 2028 vid slutskattebesked (Om du deklarerar i Maj 2028). Dom ser inte ex i April 2027 vad du tjänade Jan-Mars 2027.

Det som ska hända i praktiken är ganska orimligt scenario.

Antingen så att någon borgenär på chans bestämmer sig för att slumpmässigt ompröva under 2027 och chansar att din inkomst stigit och har rätt.

Eller:

1. Borgenärerna får sin sista utbetalning 2026 oktober.
2. borgenären fortsätter bevaka ärendet och har inte skrivit av ärenden/tagit bort skulderna innan slutskattebeskedet juni 2028, trots att betalplanen tagit slut 2026 och dom fått sin utbetalning och skuldsaneringen är över 2027
3. De gör ny kreditupplysning 2028 i Juni (som på något vis fortfarande ska ses som giltigt skäl att ta kreditupplysning) och ser den ökade inkomsten 2027 och kopplar det till din avslutade skuldsanering
4. De lämnar en omprövning Juni 2028, 10 månader efter skuldsaneringen är helt avslutad.
5. Kronofogden tar upp den och anser att den inte är för sent inkommen enligt lagen är att man måste begära omprövning senast när skuldsaneringen eller betalplanen är klar
6. Kronofogden ändrar ett avslutat beslut och en avslutad betalplan 2028 och anser att du ska fortsätta betala
7. Du lämnar in överklagan mot att den var för sent och överklagan avslås

Samtidigt igen så är rekommendationen (ej lagstadgad skyldighet) att ompröva under en skuldsanering om betalningsutrymmet ökar med ca 4000-5000 kr per månad.

Jag hade följt rekommendationerna och omprövat bara för att ha ryggen fri och gjort rätt om mitt betalningsutrymme ökat med mer än 4000-5000 kr. Men mina förväntningar hade varit att omprövan avslås och att man inte återstartar en avslutad betalplan med nya betalningar. Men förutsatt man inte har myndighet, sin lönebank eller jobbar åt borgenär i skuldsanering så är risken väldigt låg i praktiken om man väljer att inte ompröva sista året skulle jag påstå. (min egna uppfattning)

Senast ändrad:
En sak jag har funderat på dock - om jag byter arbete nu och går upp i lön, vad händer då? Ska jag fortfarande ompröva eller ska jag låta det vara med tanke på att min betalplan är avslutad? :)
Du ska ompröva precis som vanligt :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp