Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Solidariskt betalningsansvar och skuldsanering

Hej alla!

Jag är ny här på forumet och har en fråga angående solidariskt betalningsansvar och skuldsanering.

Jag har ett banklån/blancolån på 100 000 kr tillsammans med ett gammalt ex. Lånet togs för cirka 12-13 år sedan och varken jag eller exet har någonsin betalat in något på lånet. Lånet är därav förfallet sedan 2011 och ligger idag hos ett inkassobolag. Jag har inte haft någon kontakt med detta ex på många år, men vet att denne gärna håller sig undan myndigheter och delgivningar av olika skäl.

Till min fråga

Om jag skulle ansöka om skuldsanering måste då mitt ex bli delgiven min ansökan då vi båda har solidariskt betalningsansvar för den förfallna skulden?

Hej alla!

Jag är ny här på forumet och har en fråga angående solidariskt betalningsansvar och skuldsanering.

Jag har ett banklån/blancolån på 100 000 kr tillsammans med ett gammalt ex. Lånet togs för cirka 12-13 år sedan och varken jag eller exet har någonsin betalat in något på lånet. Lånet är därav förfallet sedan 2011 och ligger idag hos ett inkassobolag. Jag har inte haft någon kontakt med detta ex på många år, men vet att denne gärna håller sig undan myndigheter och delgivningar av olika skäl.

Till min fråga

Om jag skulle ansöka om skuldsanering måste då mitt ex bli delgiven min ansökan då vi båda har solidariskt betalningsansvar för den förfallna skulden?
Ja han kommer att bli meddelad för han måste ändå betala på det lånet då ni har delat ansvar så han kommer bli meddelad vad som gäller

Kan en skuldsanering bli avslagen då om KF inte kan delge den andra parten som har solidariskt betalningsansvar?

Kan en skuldsanering bli avslagen då om KF inte kan delge den andra parten som har solidariskt betalningsansvar?
Det bör den inte bli, förr eller senare får man kungörelsedelge, räkna dock med något halvår extra minst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp