Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Spärrad av en anhörig?

Fick nyss reda på att en anhörig till mig har spärrat mig från att ta lån från en ganska vanlig kreditgivare. Får de verkligen göra så? Jag har sett hos andra kreditgivare att om man själv inte vill kunna ta fler lån i framtiden så måste man skicka in nån form av personligt brev eller liknande med underskrift och kopia på leg för att kunna spärra sig själv från att ta lån, och sen måste man göra likadant för att häva spärren om man skulle ändra sig i framtiden. Det låter ju mer rimligt än att nån anhörig till en får spärra en hur de vill utan ens samtycke? Och att kreditgivarna godkänner det?

Har nån varit med om något liknande?

Vet inte hur reglerna är men har din anhörige utgett sig för att vara dig eller har h*n sagt som det var?
Jag har läst lite om det då jag funderar på att spärra mig själv från allt och jag har fått uppfattningen att det räcker att maila berörda företag med mobilnummer/personnummer och säga att man vill upp på spärrlistan så har din anhörige skickat ett sådant mail så kan det nog vara så, hur man sen skulle komma bort från denna listan har jag ingen aning om, hoppas i det fallet att man måste skicka in papper med underskrift eller något.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp