Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sparande, söker bra tips

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Meddelanden
10 155
Mottagna reaktioner
6 683
Poäng
4 477
Jag är klar med min skuldsanering i morgon natt.
Att spara har varit lågprioriterat under många år men nu har jag alla möjligheter i världen till det
Tanken är att spara minst 10-15000 kr varje månad och jag tar tacksamt emot tips på bra sparande.

Jag är inne på samma sak, och jag har landat i att jag varje månad kommer att föra över 4-5k till något som kallas Lysa. Det är en fondrobot som följer en global indexfond. Historiskt har det gett car 14% tillväxt per år, men som med allt annat i värdepapper så varierar det ganska mycket från år till år. Huvudsaken är att jag ska slippa tänka på det, och låta fondroboten sköta jobbet. Min ansträngning ska begränsas till att göra en överföring i internetbanken varje månad.

Referenser: https://lysa.se/

Jag är inne på samma sak, och jag har landat i att jag varje månad kommer att föra över 4-5k till något som kallas Lysa. Det är en fondrobot som följer en global indexfond. Historiskt har det gett car 14% tillväxt per år, men som med allt annat i värdepapper så varierar det ganska mycket från år till år. Huvudsaken är att jag ska slippa tänka på det, och låta fondroboten sköta jobbet. Min ansträngning ska begränsas till att göra en överföring i internetbanken varje månad.

Tusen tack för tipset. -:)

Det viktigaste är att inte lägga alla ägg i samma korg. Jag använder fondroboten Opti men försöker även spara regelbundet i nån aktiebox hos Aktieinvest och även en slant in på Avanza. Buffert på ett vanligt sparkonto.

Det viktigaste är att inte lägga alla ägg i samma korg. Jag använder fondroboten Opti men försöker även spara regelbundet i nån aktiebox hos Aktieinvest och även en slant in på Avanza. Buffert på ett vanligt sparkonto.
Nej det tänker jag inte göra är för riskabelt.
Tack för tipsen, ska kolla på dom. -:)

Jag satte som mål att spara ihop 200 000 under min skuldsanering som också är över inom några dagar. I dagsläget har jag
199 700kr på avanza så det målet lär ju nås med tanke på att lönen kommer på måndag! Mot nya mål! Wohoo! :faceheart:

Senast ändrad:
Jag satte som mål att spara ihop 200 000 under min skuldsanering som också är över inom några dagar. I dagsläget har jag
197 700kr på avanza så det målet lär ju nås med tanke på att lönen kommer på måndag! Mot nya mål! Wohoo! :faceheart:
Wow du är fantastisk!
Vad har du sparat i på Avanza ?

Inget dåligt val att välja en global indexfond med låg avgift.

Dock ska man tänka på att globala fonder går sämre om svenska kronan stärks.

Idag skulle jag lägga 50% i en global indexfond och 50% i svensk indexfond tex Avanza med 0% i avgift.

Inget dåligt val att välja en global indexfond med låg avgift.

Dock ska man tänka på att globala fonder går sämre om svenska kronan stärks.

Idag skulle jag lägga 50% i en global indexfond och 50% i svensk indexfond tex Avanza med 0% i avgift.
Tack för tipset. -:)

Jag är klar med min skuldsanering i morgon natt.
Att spara har varit lågprioriterat under många år men nu har jag alla möjligheter i världen till det
Tanken är att spara minst 10-15000 kr varje månad och jag tar tacksamt emot tips på bra sparande.
Grattis I förskott!
Mitt råd är att börja med en buffert och då är fasträntekonto en säker placering med räntor runt 4,2% (3-måndaders).
Skapa en ny med 15000:- varje månad i tre månader. Plocka ut räntorna efter löptiden och återinvestera i isk.
Det blir inte många kronor i ränta i början men ha tålamod (efter fem års skuldsanering är tre månader en baggis).
Nu har du en hyfsat buffert på 45000:- samt lite ränta som trillar in varje månad.
Nästa steg är aktier/fonder och det finns hur mycket goda och dåliga råd som helst.
Lysa är bra, relativt låga avgifter. Där skulle jag sätta in minst en tusenlapp varje månad.
Bestäm exakt hur mycket du kan avvara för ditt sparande varje månad och skriv in det i din budget.
Viktigast av allt, håll dig till det!
Jag kör 40% Global index, 20% räntefonder och 40% aktier. 75% av aktier portföljen är lång.
Kika in på "Rika Tillsammans", där hittar du många kloka investerare och bra tips.

Utan inkomst restriktioner har du nu möjlighet att lägga in en högre växel och kör lite övertid/extrajobb.
Fyll på dina fasträntekonton när löptiden är slut men tänk på räntorna. Utan höjning av styrräntan ser det
ganska stabilt ut men börja de sänka får man kanske ändra till 6-mån bindningstid.
Håll dig skuldfri, inga lån eller krediter (bolån undantag) och fortsätt vara sparsam!
Ett sista råd, bli inte helt besatt av sparandet, det är lätt hänt efter skuldsaneringen kan jag lova.

Grattis I förskott!
Mitt råd är att börja med en buffert och då är fasträntekonto en säker placering med räntor runt 4,2% (3-måndaders).
Skapa en ny med 15000:- varje månad i tre månader. Plocka ut räntorna efter löptiden och återinvestera i isk.
Det blir inte många kronor i ränta i början men ha tålamod (efter fem års skuldsanering är tre månader en baggis).
Nu har du en hyfsat buffert på 45000:- samt lite ränta som trillar in varje månad.
Nästa steg är aktier/fonder och det finns hur mycket goda och dåliga råd som helst.
Lysa är bra, relativt låga avgifter. Där skulle jag sätta in minst en tusenlapp varje månad.
Bestäm exakt hur mycket du kan avvara för ditt sparande varje månad och skriv in det i din budget.
Viktigast av allt, håll dig till det!
Jag kör 40% Global index, 20% räntefonder och 40% aktier. 75% av aktier portföljen är lång.
Kika in på "Rika Tillsammans", där hittar du många kloka investerare och bra tips.

Utan inkomst restriktioner har du nu möjlighet att lägga in en högre växel och kör lite övertid/extrajobb.
Fyll på dina fasträntekonton när löptiden är slut men tänk på räntorna. Utan höjning av styrräntan ser det
ganska stabilt ut men börja de sänka får man kanske ändra till 6-mån bindningstid.
Håll dig skuldfri, inga lån eller krediter (bolån undantag) och fortsätt vara sparsam!
Ett sista råd, bli inte helt besatt av sparandet, det är lätt hänt efter skuldsaneringen kan jag lova.
Tusen tack för tipsen!
Jag har redan en buffert men den ska såklart bli mycket större.
Jag ska inte bli besatt då jag nu vill unna mig lite av livets goda men prio ett är en bil då det är ohållbart att cykla hem på natten.

Jag tycker det viktigaste rådet som jag fått är detta: strunta i alla råd din bank eventuellt ger, eftersom deras roll blir försäljarens snarare än rådgivarens. Som @Varitmedförr föreslår är 3 månaders bunden sparränta en skitbra idé, men akta dig för banker fondförslag. De har ofta hög avgift, och dolda avgifter.

Jag tycker det viktigaste rådet som jag fått är detta: strunta i alla råd din bank eventuellt ger, eftersom deras roll blir försäljarens snarare än rådgivarens. Som @Varitmedförr föreslår är 3 månaders bunden sparränta en skitbra idé, men akta dig för banker fondförslag. De har ofta hög avgift, och dolda avgifter.
Tusen tack för tipset. -:)

199 700kr på avanza så det målet lär ju nås med tanke på att lönen kommer på måndag! Mot nya mål! Wohoo! :faceheart:
Bra jobbat! Upplevde du det som "svårt" att spara ihop den summan under skuldsanering?

@Peach hur mycket har du sparat utan ökning ?
Jag antar att du inte levt på vatten och luft. -:)

@Peach hur mycket har du sparat utan ökning ?
Jag antar att du inte levt på vatten och luft. -:)

Jag har satt in drygt 174 000kr på avanza, har 3500kr på SAVR och har 20 000 i buffert.

Jag har absolut inte levt på luft, jag har levt ganska väl. Men jag har ju prioriterat sparandet över allt annat man kan vilja köpa.

Hur menar du när du säger att det är 25h kvar?

Bra jobbat! Upplevde du det som "svårt" att spara ihop den summan under skuldsanering?

Det är klart att jag har valt bort mycket annat för att kunna spara så mycket som möjligt. Men nej jag skulle inte säga att det varit svårt då jag gjort sparandet till min första prioritering. ;)

Jag har satt in drygt 174 000kr på avanza, har 3500kr på SAVR och har 20 000 i buffert.

Jag har absolut inte levt på luft, jag har levt ganska väl. Men jag har ju prioriterat sparandet över allt annat man kan vilja köpa.

Innan jag är klar och du också väl ?

Rekommenderar också sparkonto till att börja med. Med aktier kan man lätt bli "fast" i ett par år, vilket inte är så optimalt med sin första buffert.

Vilken fantastisk post att läsa en dag som denna. Jag har själv nu tagit beslutet att börja spara så mycket jag kan dem sista 4 åren utav min skuldsanering!

Finns det några konsekvenser av att uppnå en sådan sparsumma? Behöver jag vara orolig för undantag som kan leda till att jag förlorar mina besparingar?

Jag är medveten om att utmätning inte sker under pågående skuldsanering, men finns det några undantag när individer har lyckats spara upp en så pass stor summa?

Jag själv kör sparkonto på sbab. Har bra ränta och snygg app. Också en fördel att spara där man har möjligheter med bolån eller lån med rak amortering.

Hade kört fonder. En globalfond, Sverigefond och någon spets.

Kan rekommendera sparkonto på Resurs Bank, ger nu 4.1% ränta med insättningsgaranti, fria uttag och utan avgifter.

De opponerar sig ingenting att du har runt 200k i spar ? Tänker på borgenärerna

Om inte jag har läst fel så får man göra vad man vill för pengarna under skuldsanering. Men inte under löneutmätning
Man får göra vad man vill med sina pengar under pågående löneutmätning.
Kontanta medel som överstiger förbehållsbeloppet kan dock utmätas, men det har ingenting med löneutmätning att göra.

Man får göra vad man vill med sina pengar under pågående löneutmätning.
Kontanta medel som överstiger förbehållsbeloppet kan dock utmätas, men det har ingenting med löneutmätning att göra.

Säg att man lyckas spara 2000 kr per månad på det? Kan man låta dom växa eller räknas dom med till nästkommande månad?

Rekommenderat brukar vara 2-3 månadslöner på kontot så man inte känner någon stress över hur börsen går på ett tag. Så börja att spara på kontot säg 60.000

Efter det så är det bara börja spara. Kanske 75% i stor fond. 25% i något med högre risk med möjlighet till högre utdelning: vad du känner för, småbolag, bolag med utdelning, områdes specific fond, crypto.

säg att du sparar 13000 varje månad. Sätt 10.000 i en större fond eller index varje månad. Sen 3000 varje månad på vad du vill egentligen.

En bra regel att förhålla sig till med aktier är dock att fördela sig efter marknadsvärde. Säg att du vill ha aktier i elektroniska fordon.

Då kan du sorters dom efter storleksordning:

1. Tesla
2. Li Auto
3. Rivian
4. Nio
5. Xpeng
6. Lucid

Sen sortera innehaven efter det. Så du har mer i Tesla än i Li Auto och mer Li Auto än Rivian. Högre marknadsvärde = Lägre risk och mer likviditet i aktien. Lägre marknadsvärde = högre risk och lägre likviditet, men också högre uppsida om det skulle ta fart.

Samma i crypto: säg att du vill ha bitcoin, ethereum och matic. Då har du mer i bitcoin än ethereum och mer i ethereum än matic.

Men oavsett mest i en väl vald fond. På så sätt - genom att sortera i storleksordning så skyddar man sig alltid lite mot nedsidan men har potential och en hedge för att vara med på uppsidan om en bubbla skulle uppstå.

Sen när det gäller fonder: det är verkligen superviktigt att ha koll på avgifterna, många mindre fondförvaltare rånar man där 20% vinst helt plötsligt bara blir 12% i portföljen och 15% förlust blir 20% förlust.

Sen är vissa aktier också väldigt sässongsbaserade. Vill man exempel ta kortare trades kan man köpa solcellsaktier november - mars och sälja i juli-augusti. Deras rapporter brukar vara horribla på vintern och över förväntan på vår/sommaren. Men även där gäller regeln att största innehavet i största bolaget, mindre innehav i storleksordning på bolag med lägre marknadsvärde

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp