• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Spelberoende - är det verkligen ett beroende

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Jag ser på det så här att Ett beroende är ett symtom på något annat, oftast obearbetade trauman, bristande självkänsla, depression, ångest eller vad det nu kan vara. Att inte ha verktyg till att hantera situationer, händelser eller när man inte mår bra i sin tillvaro då blir det att man tar till tex alkohol, droger, mat, träning, nicotin, sex eller tex spel för att fly och för att uppnå en viss tillfredelse, genom detta frigörs dopaminen vilket aktiverar vårt belöningssystem och ju oftare vi tar till det som ger oss ett dopamin påslag desto oftare vill vi ha det, till sist gör vi detta varje dag och får våra kickar och tror inte vi kan leva utan det här dopamin påslaget, tyvärr så går det oftast till överdrift och det blir ett problem, ingenting i vardagen fungerar längre, ekonomin blir påverkad, relationer påverkas och den psykisk ohälsan blir till det sämre, ångest, oro och stress ökar. Vid det här laget har vi blivit beroende men det går att bryta detta och det går att känna sig tillfredsställd med livet igen, hjärnan kan om programmeras. Desto längre tid man är ifrån sin substans desto bättre kan hjärnan återhämta sig, dopaminet som aktiverar belöningssystemet går att få på annat håll, ett exempel är träning vilket även frigör endorfiner och serotonin. Jag menar att problrmrn bottnar i något annat men där beroendet kan ses som ett symtom, precis som feber är vid tex influensan. Det går att ta sig ur det när man hittat roten till problemet och börjar behandla det som egentligen är grundproblemet och på så vis tillfrisknar man från beroendet. Sårbarheten kommer alltid ligga där latent och det är då man också blir en så kallad beroende personlighet, också vanligt att man byter ut det ena beroendet mot ett annat.

Väldigt bra skrivet!
Jag tror att det exakt är så här. Ett beroende kan vara av så skilda slag. Alkohol, shopping, spel...mm...

Det jag tänker på är att alla här på forumet finns här av en anledning. Att inte har kunnat hantera vår livssituation. Oavsett hur den ser ut och av vilken anledning.
Jag är inte spelberoende och när jag började läsa här på forumet för ca 4 år sedan så fanns det aldrig några inlägg om spelproblematiken. Jag har aldrig riktigt förstått att vem som helst kan drabbas. Men efter att ha följt många här så inser jag hur mycket alla beroenden hänger ihop. Bara att det ger sig ut i olika former.
Idag när jag städade lyssnade jag på framgångspodden och avsnittet med en kille som kallar sig Lukas Betting. Man kan relatera till alla missbruk i denna killes berättelse. Lyssna gärna på honom.

https://podcasts.nu/avsnitt/framgangspodden/240-lukas-betting-spelade-bort-15-miljoner-original
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Självkontroll

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
351
Poäng
477
Väldigt bra skrivet!
Jag tror att det exakt är så här. Ett beroende kan vara av så skilda slag. Alkohol, shopping, spel...mm...

Det jag tänker på är att alla här på forumet finns här av en anledning. Att inte har kunnat hantera vår livssituation. Oavsett hur den ser ut och av vilken anledning.
Jag är inte spelberoende och när jag började läsa här på forumet för ca 4 år sedan så fanns det aldrig några inlägg om spelproblematiken. Jag har aldrig riktigt förstått att vem som helst kan drabbas. Men efter att ha följt många här så inser jag hur mycket alla beroenden hänger ihop. Bara att det ger sig ut i olika former.
Idag när jag städade lyssnade jag på framgångspodden och avsnittet med en kille som kallar sig Lukas Betting. Man kan relatera till alla missbruk i denna killes berättelse. Lyssna gärna på honom.

https://podcasts.nu/avsnitt/framgangspodden/240-lukas-betting-spelade-bort-15-miljoner-original
Han skrev en tråd häromdagen, jag har redan lyssnat på den, tidigare idag. Tack föt Tipset iaf :)
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag antar att det ät efter en tids missbruk, att den skadas efter en tid. Du kanske skulle göra ett nytt test, det hade varit intressant om det påvisat något :) om der gjort skada och om din aktivitet blivit nedsatt ?!

Ja, det vore kul. Antagligen tränas inte hjärnan så mycket av att sitta och monotont klicka. Jag tror (hoppas) att hjärnan kan repa sig om det skulle vara så hemskt. Känner mest att jag blivit lite ensamvarg och räddare för att umgås med folk.
 

Annhha

V.I.P
Poäng: 597
Blev medlem
4 Augusti 2018
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
639
Poäng
597
Till en början ger spel en dopaminchock och framkallar känslor av eufori. Hjärnan svarar med att balansera nivån och skruvar ner dopaminreceptorerna, vilket gör att den beroende förlorar känsligheten för naturliga lustupplevelser. Är man beroende av tex spel så är man därför vanligen mindre känslig för naturliga glädjeämnen. Det enda sättet att ta sig ur detta tillstånd är spela mer.
Efter en tid minskar den njutningen och spelandet blir allt mer tvångsmässigt. Vi utvecklar en överkänslighet och får allt svårare att stå emot det. Hjärnan har skapat starka betingade reaktioner som utlöses av någonting man lärt sig att förknippa med spel . Tex kan en spelberoende få ett nästan oemotståndligt tvång att vilja spela mer av att bara se en spelreklam på tv. Det ör också så att stressnivån höjs och många signalsubstanser i hjärnan, förutom dopamin, som också har betydelse för beroendet Så förutom att hjärnan skriker efter en högre dopaminnivå mobiliseras hjärnans stressystem, vilket bidrar till stress och ångest men som jag tidigare nämnde så finns det ett så kallat stoppsystem som kan bromsa impulserna att spela. Stoppsystemet är lokaliserat i pannloben, som är centrum för impulskontroll och förmågan till långsiktig planering. En längre tids missbruk ger förändringar i pannloben, vilket gör det svårare för personen att handla långsiktigt och styra sina impulser. Forskare har faktiskt kunnat konstatera att personer som är beroende ofta har lägre aktivitet i pannloben än normalt.
Jag hoppas detta kan ge dig Annah svar på dina funderingar och tankar! :)
Jag förstår vad du menar men i mitt fall där jag såg mig själv som en misslyckad mor som inte kunde kunde hjälpa min son att få hjälp inom psykiatrin med sig själv. Då blev spelet en flykt som resulterade i att jag gjorde min son illa med mitt spelberoende. Till slut orkade han inte och jag var på väg att förlora honom helt.. Då kunde jag bestämma att nu räcker det...och det har jag hållt. Jämför det med min rökning där jag har slutat så många gånger på grund av abstinens, där klarar jag inte av att bara bestämma mig. Vad är skillnaden?
 

Självkontroll

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
351
Poäng
477
Jag förstår vad du menar men i mitt fall där jag såg mig själv som en misslyckad mor som inte kunde kunde hjälpa min son att få hjälp inom psykiatrin med sig själv. Då blev spelet en flykt som resulterade i att jag gjorde min son illa med mitt spelberoende. Till slut orkade han inte och jag var på väg att förlora honom helt.. Då kunde jag bestämma att nu räcker det...och det har jag hållt. Jämför det med min rökning där jag har slutat så många gånger på grund av abstinens, där klarar jag inte av att bara bestämma mig. Vad är skillnaden?
Jag tror att skillnaden är att du fick större konsekvenser av spelandet vilket tvingade dig till att göra en förändring. Rökningen har kanske inte gett dig lika stor konsekvens. Du förstod att spelandet skulle bara ge dig ännu större problem och det gav dig inte längre en kick ... med rökning är dessutom en substans som du får i dig, det ger dig dessutom en fysisk abstinens vilket inte spelet ger på samma vis, insikten tillsammans med bristande kick och konsekvensen tror jag gjorde så att du slutade spela. Dessutom gjorde du det svårare att tillgodose ditt spelberoende då du gav din man större inblicken i ditt missbruk och du kunde inte finansiera det missbruket längre, du hade inget val längre. Du hade även ett större stöd och du märkte kanske snabbt en förbättring när du avhöll dig från spel. Rökningen är lätt tillgänglig, mer accepterat och du har har inte fått en allvarlig konsekvens av det än. När man försöker sluta känner man sig dessutom sjuk och stödet och motivationen är kanske mindre. Man har ju många gånger hört, när hon eller han fick lungcancer eller kol så slutade personen att röka. Slutar röka för blev sjuk och slutar för att inte bli sämre- Konsekvens och motivation.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp