• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Spelmissbruk - ett öppet brev till landets politiker

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hej alla!

Med år av spelmissbruk i bagaget som nu renderat i en pågående skuldsanering har jag haft gott om tid att reflektera över min egen situation men även förstå hur många därute som troligtvis är i samma helvete eller ännu värre är på väg dit fast de inte vet om det än. Med en vilja att försöka hjälpa mig själv och andra med ett pågående eller framtida spelmissbruk har jag beslutat mig för sk. pay-it-forward och skriva ett öppet brev till landets politiker.

Syftet med denna tråd är därför att samla upp goda idéer, förslag och åtgärder för att minska andelen svenskar som utvecklar eller har ett aktivt spelmissbruk. Jag kommer därefter sammanställa allt i ett öppet brev med utkast som kommer publiceras i denna tråd. Tanken brevet ska innehålla en problembeskrivning följt av förslag på konkreta åtgärder med förhoppning att frågan blir politiskt uppmärksammad med åtgärder som följd med färre svenskar som utvecklar spelmissbruk som konsekvens. Önskvärt är också att de åtgärder som är med i brevet inte sker på bekostnad på de personer som kan kontrollera sitt spelande, men detta måste givetvis diskuteras vilket är ett av skälen jag skapar detta inlägg i detta forum. Kan även tilläggas att min avsikt är att starta en namnlista via change.org med möjlighet att skriva under anonymt. Denna namnlista utgör bilaga till det öppna brevet för att ge brevet mer legitimitet.

För att inleda tråden har jag en del idéer och här är några som är med fokus kring att förhindra återfall. Ni övriga behöver inte utgå ifrån detta så länge det är inom ramen för trådens syfte.
  • Spelpaus.se - idag är det enbart möjligt att stänga av sig maximalt 1 år på spelpaus. För de som har utvecklat ett fullskaligt spelmissbruk är oftast nolltolerans mot spelande enda lösningen. Att därför inte kunna erbjuda valbar period vare sig det är 6 eller 60 år är enligt mig något som bara skapar mer lidande än något annat för en spelmissbrukare.

  • Ett svensk variation av Gamban (https://gamban.com/) - detta kommersiella alternativ gör det nästintill omöjligt att inom ett par år via installerad enhet att besöka spelsidor. Ett problem med Gamban är att den även bannlyser andra sidor som inte direkt relaterar till just spelmissbruk. En svensk variant borde tas fram som gör det möjligt att innan spärrningstillfället göra det möjligt välja vilka sorters sidor och även tillåta en svart- och vitlista om så efterfrågas av brukaren.

  • Svartlista hemsidor via internetleverantör - något som för mig är märkligt är att som konsument inte kunna aktivt välja vilka sidor jag vill ha åtkomst till. Med en lagändring som ställer krav på att alla svenska internetleverantörer är skyldiga erbjuda en svartlistning skulle det avsevärt försvåra för en spelmissbrukare att försöka nå vissa hemsidor när speldjävulen är på besök. Enligt forskning minskar sannolikheten till återfall ju längre tiden går efter spelande. Att kunna erbjuda detta verktyg är inte bara till nytta för människor med spelmissbruk utan även människor som lider av ex. porrmissbruk.
Här är bara några förslag. Hoppas att tråden blir aktiv och att även om ni inte har några konkreta idéer och förslag kan hålla igång tråden och göra det ni kan; oavsett hur lite eller mycket ni kan tillföra. Spelmissbruk är även ofta ett familjeproblem som inte bara drabbar den som utför spelmissbruket utan även för anhöriga som känner sig hjälplösa. Om vi alla kan hjälpas åt kan vi förhoppningsvis minska risken att någon i vår närhet utvecklar detta missbruk med.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 361
Mottagna reaktioner
799
Poäng
677
Att zimpler skulle tvingas införa möjlighet att spärra sig för evigt enbart på spelsidor som trustly gör. Om jag fattar det rätt står klarna bakom zimpler?!?!
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Insättningsgränser som gäller per person och inte per spelbolag. Som det är nu är dessa gränser i princip verkningslösa eftersom man kan sätta 5000 kr på 20+ sidor exempelvis.

Dessutom borde det inte vara insättning utan förlustgräns. Vinner man 100k ska man inte kunna spela bort dem på en timme.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 624
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Välgenomtankt och mycket bra ståndpunkter.
Jag har själv inte haft ett spelmissbruk men fd sambo hade det och jag vet vilket helvete det är så nya reformer för att motverka spelandet är välkommet.
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Gällande din punkt angående internet-leverantörerna och hur de ska kunna blockera eller icke specifika kategorier så kan jag med insikt inom ämnet säga att det hade varit lite för komplext för att genomföra med dagens teknik, inte att bannlysa sidor som kategoriseras som spel per say, men problemet uppstår i att den absolut mesta internet-kategoriseringen är automatiserad(och det är inte din internet-leverantör som gör detta).
Detta betyder att det likväl kan bli att anti-spel sidor eller sidor som behandlar ämnet i allmänhet, till exempel som behandlar forskning gällande spelberoende etc lika väl kan hamna under kategorin ”Gambling”.
Min poäng är att; Det är inte så lätt som det låter, att få din internetleverantör att göra de åtgärderna. Och sen är det helt ärligt inte deras ansvar heller, även om jag förstår grundtanken.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
158
Poäng
347
Har varit där, och kämpar dagligen med följderna efter mitt missbruk och följande tänk: "jag behöver bara en storvinst så löser allt sig".
Nu spelar jag inte längre, men sitter ju på en del roliga skulder.. Not..

Jag hade gärna sett att alla utländska spelsidor, även omfattas av spelpaus. Eller att man förbjuder spel på sidor som inte har en svensk spellicens.
Jag vet att man får ta ansvar för sina handlingar osv. Och att småspelare, som bara gör det kanske 1-4 ggr per år inte skulle tycka om detta.

Men det skulle rädda så många andra.
 

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Gällande din punkt angående internet-leverantörerna och hur de ska kunna blockera eller icke specifika kategorier så kan jag med insikt inom ämnet säga att det hade varit lite för komplext för att genomföra med dagens teknik, inte att bannlysa sidor som kategoriseras som spel per say, men problemet uppstår i att den absolut mesta internet-kategoriseringen är automatiserad(och det är inte din internet-leverantör som gör detta).
Detta betyder att det likväl kan bli att anti-spel sidor eller sidor som behandlar ämnet i allmänhet, till exempel som behandlar forskning gällande spelberoende etc lika väl kan hamna under kategorin ”Gambling”.
Min poäng är att; Det är inte så lätt som det låter, att få din internetleverantör att göra de åtgärderna. Och sen är det helt ärligt inte deras ansvar heller, även om jag förstår grundtanken.
Databasen för en svartlista behöver inte ajourhållas av internetleverantörerna per se utan är en lista som kan ansvaras av ex. stödlinjen eller socialtjänsten. Spelpaus gäller för svenska sidor med licens. Om du däremot har säg 3-4 sidor som tillåter betting med kryptovaluta skulle en sådan svartlistning hjälpa många att sluta kunna betta då de sidorna som är legitima och som erbjuder betting med krypto är för närvarande få.

Internetleverantörerna skulle däremot (enligt mitt förslag) bli skyldiga enligt lag att implementera detta verktyg som ex. socialtjänsten/spelpaus utvecklar och underhåller (databas). Då skulle det kvitta om du byter internetleverantör i all desperation eller byter mobilabonnemang då alla har enligt lag implementerat verktyget. Eller menar du att även detta vore tekniskt omöjligt?
 
Senast ändrad:

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Har varit där, och kämpar dagligen med följderna efter mitt missbruk och följande tänk: "jag behöver bara en storvinst så löser allt sig".
Nu spelar jag inte längre, men sitter ju på en del roliga skulder.. Not..

Jag hade gärna sett att alla utländska spelsidor, även omfattas av spelpaus. Eller att man förbjuder spel på sidor som inte har en svensk spellicens.
Jag vet att man får ta ansvar för sina handlingar osv. Och att småspelare, som bara gör det kanske 1-4 ggr per år inte skulle tycka om detta.

Men det skulle rädda så många andra.
Att förbjuda spel på sidor som inte har svensk licens skulle ju hindra människor som kan spela ansvarsfullt. Vore det förslagsvis inte bättre att om du ex. då har registrerat dig på spelpaus också har möjlighet att applicera ett IP-filter som diskuterat ovan så det även omfattar alla bettingbolag utan svensk spellicens? Denna svartlista med ip-filter ajourhålls av spelpaus som måste implementeras enligt lag av alla internetleverantörer om en kund har valt att registrera sig på spelpaus eller motsvarande organisation som möjliggör en sådan svartlista?
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 312
Mottagna reaktioner
1 810
Poäng
1 247
Dessa åtgärder kräver ju att missbrukaren själv tar ett aktivt beslut för att få sig spärrad från spelsajter (inget av sätten är vattentätt iom utländska sajter etc). Har man kommit så långt att man har sjukdomsinsikt borde hjälpen ha kommit tidigare. Personligen hade jag lagt mer fokus på att ge anhöriga möjlighet att intervenera samt ställa hårdare krav på spelsajterna att inte låta folk med problematiska tendenser spela, ungefär som att Systembolaget inte får sälja till berusade personer.
 

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Dessa åtgärder kräver ju att missbrukaren själv tar ett aktivt beslut för att få sig spärrad från spelsajter (inget av sätten är vattentätt iom utländska sajter etc). Har man kommit så långt att man har sjukdomsinsikt borde hjälpen ha kommit tidigare. Personligen hade jag lagt mer fokus på att ge anhöriga möjlighet att intervenera samt ställa hårdare krav på spelsajterna att inte låta folk med problematiska tendenser spela, ungefär som att Systembolaget inte får sälja till berusade personer.
Tror definitivt att man bör även resonera kring vilka åtgärder som går att vidta i ett tidigare skede då mina var mer fokus kring att förhindra kring återfall.

Om vi då bryter ner det men låt oss säga att man har en anhörig som visar tendenser för detta men har inte tagit några lån, har god ekonomi men anhöriga är oroliga. Hur ska det vara möjligt att intervenera? Tänker nu här lite som en lagstiftare då detta öppna brevet ska resultera i ett åtgärdsbatteri som kan omvandlas till lagar.

Hårdare krav på spelsajterna skulle nog kunna gå förutsatt att de har svensk spellicens. Här behöver jag undersöka detta mer i detalj men bolag utan svensk spellicens kan nog svenska myndigheter inte göra något åt och de är fria på den öppna marknaden att erbjuda sina tjänster - såvida du inte då inför ett IP-filter mot spelbolag utan svensk spellicens? Knepiga frågor här.

Är det något jag tror skulle hjälpa väldigt många att inte utveckla ett fullskaligt spelmissbruk i ett tidigt skede så är det att ha mycket tydligare lånekrav och att vi har ett nationellt kreditsystem för att ersätta Bisnode, UC etc alternativt att de delar samma databas. I mitt fall hade jag inte haft de skulder jag hade om lånemarknaden var mer strikt och inte kunde tillåta mig att låna så mycket på så kort tid.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp