• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Spelmissbruk - skulder - hjälp

NinaN

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Juli 2018
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej

Varning för långt inlägg men jag behöver skriva av mig.

förra året i februari blev jag beviljad ett lån på BN och betalade i princip alla mina skulder. innan dess hade jag fått hjälp av mamma att betala en stor del av min skuld. Jag berättade aldrig för henne exakta beloppet då jag vet att min mamma hjälper endast om hon kan ge en skuldkänslor. Jag var desperat och gick med på vad som helst. Jag slutade spela och mådde bra för första gången på länge. Jag träffade även en person som gjorde mig väldigt glad. I april hade jag ca 25000kr på ett sparkonto och skulle använda pengarna till att betala extra på BN-lånet.

I april-maj började stressen på jobbet, långa jobbiga dagar och massa jobb och jag började spela igen. Stress triggar mitt spelande. Jag spelade bort 25000kr på någon dag och tog sen nya smålån. Jag har hållit allt borta från KF då en del förfrågningar försvinner i oktober och jag kommer troligen få höja mitt lån på BN. Jag kämpar mot spelandet varje dag och vissa dagar går det bra andra inte alls. Jag har dock legat på +/- 0 spelmässigt och väntar ut tiden för att eventuellt kunna höja mitt lån. Jag vill absolut inte be min mamma om hjälp igen då hon hela tiden kallar mig misslyckad och skuldbelägger mig för alla sina egna problem.

Men idag kom ett brev från inkasso som hon öppnade (vi bor ihop, jag har varit sjuk i två långa omgångar och valde att bo med henne) och hon förstår att det rör sig om spel men jag vägrar bekräfta det. För mig innebär det att hon kommer att hålla det emot mig så länge jag lever. Hon har aldrig respekterat gränser och i 99% av de gånger hon dragit slutsatser har de varit så fel att det inte är klokt. Men hon håller fast vid det hon tror och vi har haft otroligt många konflikter.

Jag har totalt förstört min ekonomi. Jag mår skit över detta. Jag är så rädd att min kille kommer att få veta. Jag vet inte hur han kommer att reagera. Jag kan inte gå på möten eftersom folk undrar vart jag tar vägen. Jag vägrar ta hjälp av min familj för att jag inte orkar med deras skuldbeläggning. Jag förstår att jag själv tog beslutet att börja spela, jag gick igenom sjukt mycket skit samtidigt som jag började spela. Det gick åt helvete efter det och jag vet att jag har ett beroende.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer. Jag vill klarar detta själv eftersom jag verkligen inte litar på att jag kommer att få stöd från min familj på det sätt jag skulle ge stöd. Många faktorer i mitt liv har lett till ett nervsammanbrott när jag var 22-23, två långvariga sjukdomsperioder och depression. Jag vet varför jag spelar, det finns tröst i det. Jag kämpar med mig själv varje dag. Håller mig falskt glad och pigg men om inte BN godkänner ett utökat lån så vet jag inte vad jag gör. På allt det vill den här fantastiska killen flytta ihop med mig. Vilket jag också vill men jag har knappt råd till något efter att ha betalat räkningar varje månad.

Alla kloka ord mottages tacksamt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kondi

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
14 Oktober 2017
Meddelanden
76
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
Bra att du har fått insikten om din mor, det är inte många som kan backa och se ett destruktivt beteende om man själv lever i det.

Jag tror du måste bort från henne först och främst hon sänker ditt självförtroende och ju mer du sätter dig själv i ”skiten” desto mer makt får hon över dig.

När du har tagit dig därifrån måste du söka hjälp och ta itu med dig själv och ditt beroende.

Och eventuellt helt ta avstånd från din mor för hon kommer inte ändra sig.
Jag gissar hon även använder sig av offer metoder och tycker synd om sig själv och skuldbelägger dig för allt ont som hänt henne men det är bara en gissning är det så, då är tyvärr allt hon gör ett spel för henne. Läs mer om Narcissism om du inte redan gjort det.

Den ekonomiska biten har jag inte så mycket kunskap om men jag vet att det är mycket i våra liv som leder oss in på olika vägar.

Lycka till
 

Annhha

V.I.P
Poäng: 597
Blev medlem
4 Augusti 2018
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
639
Poäng
597
Det viktiga är att du tar tag i ditt spelberoende för det är kärnan till problemet och jag är ledsen att säga det men du klarar det inte på egen hand. Om andra får veta eller om ditt liv kraschar, vilket är viktigast? Du behöver komma ifrån din mor då hon varken förstår eller kan hjälpa dig på ett vettigt sätt. Hon ger dig skuldkänslor och det behöver du inte just nu. Antar att du har skuldkänslor så det räcker ändå, Kanske får du låta bli att umgås med din mor en tid.

Snälla, gå till föreningen för Spelberoende för du får så mycket stöd och förståelse.
 

NinaN

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Juli 2018
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Tack för era råd.

Jag har ringt till föreningen för spelberoende. har tidigare haft kontakt med dem. Och kommer att ha någon kontakt med dem framöver.

Har varit hemma sjuk i tre dagar och lagt upp en plan på hur jag ska ta mig ur detta. Jag har även aktivt spärrat mig från många spelsidor. Och jag är väl medveten om att jag måste komma ifrån mamma. Det är typiskt vår kultur att föräldrar skuldbelägger barn för mycket. Precis som just nu. Hon har sina för. och nackdelar. Men jag vet att jag skulle må mycket bättre om vi inte bodde ihop.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp