• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ställ en fråga - expert inom lagar & konsumenträtt

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 456
Poäng
8 917
Jag har alltid tyckt att det är lite lustigt att det både finns en preskriptionstid för skulder och ett trivialt sätt att upphäva preskriptionstiden med preskriptionsavbrott, vilket tyder på att lagstiftaren egentligen inte vill ha preskription av skulder. Ändå finns ju lagstiftningen där som medger preskription. Vad är egentligen lagpraxis för preskription av skulder?

Otroligt intressant fråga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Jag har alltid tyckt att det är lite lustigt att det både finns en preskriptionstid för skulder och ett trivialt sätt att upphäva preskriptionstiden med preskriptionsavbrott, vilket tyder på att lagstiftaren egentligen inte vill ha preskription av skulder. Ändå finns ju lagstiftningen där som medger preskription. Vad är egentligen lagpraxis för preskription av skulder?

Svar

Hej! Preskription av skulder är ett viktigt ämne inom konsumenträtt i Sverige. Preskriptionstiden är den tid inom vilken en fordringsägare måste kräva betalning av skulden från gäldenären. Om fordringsägaren inte kräver betalning inom denna tidsperiod förlorar han eller hon rätten att kräva betalning i framtiden. Detta gäller oavsett om skulden är privat eller offentlig.

Enligt svensk lag kan preskriptionstiden variera beroende på skuldens art. Enligt 2 kap. 2 § preskriptionslagen (1981:130) är preskriptionstiden för en fordran normalt tio år. För vissa typer av fordringar gäller kortare preskriptionstider, till exempel tre år för vissa hyresfordringar eller två år för vissa varufordringar. Det finns dock vissa omständigheter där preskriptionstiden kan avbrytas eller upphävas.

Ett preskriptionsavbrott sker när fordringsägaren tar en åtgärd för att kräva betalning från gäldenären. Detta kan vara att skicka en betalningsuppmaning, stämma gäldenären eller förhandla om en betalningsplan. Om preskriptionstiden avbryts börjar den att löpa från början igen. Det innebär att fordringsägaren har ytterligare tio år på sig att kräva betalning.

Preskriptionsavbrott är ett sätt att säkerställa att skulder betalas och undvika att gäldenären undgår ansvar genom att vänta ut preskriptionstiden.

Det kan dock vara frustrerande för gäldenärer som har väntat ut preskriptionstiden och sedan blir tvungna att betala skulden ändå.

Sammanfattningsvis visar lagstiftningen och praxis i Sverige att preskriptionstiden är en viktig aspekt av skuldförhållanden, men att preskriptionsavbrott kan användas för att upphäva preskriptionstiden och försäkra att skulder betalas.


Fråga: Exempel på saker som avbryter tiden?

Ja, det finns flera handlingar som kan avbryta preskriptionstiden för en skuld enligt svensk lag. Nedan följer några exempel på sådana handlingar:
  1. Skriftlig påminnelse eller krav om betalning från fordringsägaren till gäldenären.
  2. Att fordringsägaren tar ut stämning mot gäldenären.
  3. Att gäldenären erkänner skulden eller betalar en del av skulden.
  4. Att det finns skriftlig kommunikation mellan fordringsägaren och gäldenären som visar att fordringsägaren har för avsikt att kräva betalning.
Det är viktigt att påpeka att preskriptionsavbrottet bara gäller för den del av skulden som avbrottet avser. Om till exempel fordringsägaren kräver betalning av en del av skulden och preskriptionstiden avbryts, så gäller preskriptionsavbrottet bara för den delen av skulden och inte för hela skulden.

Det är också värt att notera att det finns vissa tidsfrister för när ett preskriptionsavbrott måste ske. En påminnelse eller krav om betalning måste till exempel skickas inom sex månader från det att preskriptionstiden löpte ut. Om avbrott inte sker inom denna tidsfrist kommer preskriptionen att upphöra och fordringsägaren förlorar rätten att kräva betalning av skulden.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Jag ställde en mot fråga: Varför har man en sådan lag som är så lätt att runda för borgenären?

Svar

Preskriptionsreglerna i svensk lagstiftning är utformade för att upprätthålla rättvisa och balans mellan fordringsägare och gäldenärer. Tanken bakom preskriptionsreglerna är att en fordringsägare inte ska kunna vänta för länge med att kräva betalning, utan att det ska finnas en rimlig tidsfrist inom vilken betalning ska krävas. Om en fordringsägare inte kräver betalning inom preskriptionstiden förlorar han eller hon rätten att kräva betalning av skulden.

Preskriptionsavbrott är en funktion inom preskriptionsreglerna som gör det möjligt för fordringsägaren att avbryta preskriptionstiden genom att vidta en åtgärd för att kräva betalning från gäldenären. Syftet med preskriptionsavbrott är att uppmuntra fordringsägare att agera snabbt för att kräva betalning från gäldenärer.

Att preskriptionsavbrott är relativt enkla att utföra innebär inte nödvändigtvis att lagen är enkel att kringgå för fordringsägare. Tvärtom, det finns strikta tidsfrister för när ett preskriptionsavbrott kan göras och hur det ska genomföras. Om en fordringsägare misslyckas med att utföra ett preskriptionsavbrott inom de angivna tidsfristerna eller på rätt sätt, förlorar han eller hon rätten att kräva betalning.

Det är också viktigt att påpeka att preskriptionsreglerna och preskriptionsavbrottet i sig inte är enkla att använda för att kringgå lagen. Om en fordringsägare försöker kringgå lagen genom att t.ex. skicka en obefogad påminnelse, kan gäldenären vidta rättsliga åtgärder för att skydda sina rättigheter och skydda sig från obefogade påtryckningar.

Sammanfattningsvis är preskriptionsreglerna en viktig del av svensk lagstiftning för att säkerställa att fordringsägare och gäldenärer agerar rättvist gentemot varandra. Preskriptionsavbrottet finns för att uppmuntra fordringsägare att agera snabbt och kräva betalning från gäldenärer, men det finns strikta tidsfrister och krav på hur avbrottet ska utföras, vilket gör det svårt att missbruka systemet.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Det där stämmer helt enkelt inte..
Jag pressade på om beviset, utan att nämna facit så att säga.

Nu nytt svar:

Du har rätt, jag kanske var lite för tydlig när jag nämnde bevis. Om du ansöker om betalningsföreläggande behöver du inte nödvändigtvis ha konkreta bevis. Det räcker att du anger skulden, summan och eventuellt några omständigheter kring lånet. Kronofogden kommer att skicka betalningsföreläggandet till din kompis, och om hen inte bestrider skulden inom den angivna tidsfristen, kommer betalningsföreläggandet att bli en så kallad exekutionstitel. Det innebär att Kronofogden kan påbörja en utmätning för att driva in skulden.

Om din kompis bestrider skulden, kan Kronofogden avsluta ärendet, och du kan då välja att gå vidare till domstol för att lösa tvisten. I sådana fall kan det vara fördelaktigt att ha någon form av bevis som kan styrka att lånet har skett, men det är inte ett absolut krav. Det är upp till domstolen att avgöra om det finns tillräckliga grunder för att döma till din förmån baserat på den information som presenteras.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Jag pressade på om beviset, utan att nämna facit så att säga.

Nu nytt svar:

Du har rätt, jag kanske var lite för tydlig när jag nämnde bevis. Om du ansöker om betalningsföreläggande behöver du inte nödvändigtvis ha konkreta bevis. Det räcker att du anger skulden, summan och eventuellt några omständigheter kring lånet. Kronofogden kommer att skicka betalningsföreläggandet till din kompis, och om hen inte bestrider skulden inom den angivna tidsfristen, kommer betalningsföreläggandet att bli en så kallad exekutionstitel. Det innebär att Kronofogden kan påbörja en utmätning för att driva in skulden.

Om din kompis bestrider skulden, kan Kronofogden avsluta ärendet, och du kan då välja att gå vidare till domstol för att lösa tvisten. I sådana fall kan det vara fördelaktigt att ha någon form av bevis som kan styrka att lånet har skett, men det är inte ett absolut krav. Det är upp till domstolen att avgöra om det finns tillräckliga grunder för att döma till din förmån baserat på den information som presenteras.
Den där ger jag godkänt, det blir ett utslag vilket är en exekutionstitel, finns andra extitlar med, domar tex, men även udda saker som debiteringslängder från samfälligheter
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Kanske ska avslöja hemligheten också.

Det var den där Chat-botten som skrev svaren, GPT 3.5 från OpenAI. Ville ha fördomsfri feedback så därav skrev jag inte ut det i början...

Det kliade lite i programmeringsfingrarna så har programmerat ihop en tjänst för detta: https://faq.lånforum.se

Tanken är att besökare ska kunna kommentera och sätta betyg på varje svar. Vill någon ha redigeringsaccess, hojta till.

Fördelen med denna tjänst jämfört mot OpenAIs öppna tjänst:

- Kommandot jag använder är anpassat specifikt för juridiska frågor samt bättre struktur.
- Använder den bästa modellen, GPT-4 just nu.
- Inget login behövs mm.

Testa gärna runt!
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 276
Poäng
997
Kanske ska avslöja hemligheten också.

Det var den där Chat-botten som skrev svaren, GPT 3.5 från OpenAI. Ville ha fördomsfri feedback så därav skrev jag inte ut det i början...

Det kliade lite i programmeringsfingrarna så har programmerat ihop en tjänst för detta: https://faq.lånforum.se

Tanken är att besökare ska kunna kommentera och sätta betyg på varje svar. Vill någon ha redigeringsaccess, hojta till.

Fördelen med denna tjänst jämfört mot OpenAIs öppna tjänst:
- Kommandot jag använder är anpassat specifikt för juridiska frågor samt bättre struktur.
- Använder den bästa modellen, GPT-4 just nu.
- Inget login behövs mm.

Testa gärna runt!

AI ska lösa allt åt oss nu, t o m Palmemordet…

 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
AI ska lösa allt åt oss nu, t o m Palmemordet…

Den är väldigt bra på att söka och hitta svar i existerande data. Viss logik finns... Men finns inte svaret redan då kan det bli fel har jag märkt. Tex visa frågor som är legalt väldigt osäkert kan den svara på med ett säkert svar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Den är väldigt bra på att söka och hitta svar i existerande data. Viss logik finns... Men finns inte svaret redan då kan det bli fel har jag märkt. Tex visa frågor som är legalt väldigt osäkert kan den svara på med ett säkert svar.

Hur gör den när det finns rakt motsatta svar på en och samma fråga? Händer emellanåt att några användare skriver bergsäkra svar som ofta är precis tvärtom mot det korrekta..
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 799
Poäng
1 247
AI ska lösa allt åt oss nu, t o m Palmemordet…

Svårt att lösa när väsentliga delar som rör Säpo m.m. är hemliga de närmaste 80 åren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp