• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Stämmer bankernas kalkyler?

kalinka71

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
12 Augusti 2014
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
34
Poäng
137
Om man har tex 700 000 :- i Blanco och man får lånelöfte. Löser banken dessa i bolånet eller har man dessa också vid sidan av?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Du har en tråd under "Hjälp" som heter Mitt spelmissbruk. Kika där för utförligare info!
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Pratade med banken och fick tyvärr avslag på ansökan om lånelöfte. Uppgav i detalj hur vi kalkylerat våra månadskostnader där vi trots ett påslag på 7 % ränta har en positiv KALP. Bankmänniskan ville dock inte lyssna på det örat utan tyckte våra skulder är för höga för att vi ska beviljas lånelöfte. TROTS att kalkylen alltså går ihop. Jag förstår dock att banken måste använda sig av sund kreditgivning min UC ser ju inget vidare ut. Det är bara att bita i det sura äpplet och fortsätta betala ned skulderna...trist dock då radhuset vi hittade är perfekt för oss.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Det var Nordea?

Vad var det ni hade i lån?
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Blanco på 950K och inkomster på 66K per månad. Vi är givetvis högt belånade så jag har en viss förståelse för att banken nekar. Märkligt dock att kalkylen som faktiskt håller inte är tillräcklig i det här fallet. Trots att jag bevisade för banktanten att vi kan betala för oss och mer än så räckte det inte. Kanske pratade med fel person, vad vet jag.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Ringde och pratade med en annan person hos Nordeas bolåneavdelning. Presenterade alla siffror som visar på plus varje månad, även efter en 7 %-ig ränta men tvärstopp där också. Banken har en egen kalkyl vad gäller månatliga utgifter kring mat etc vilken inte gick ihop med vår som representerar hur det verkligen förhåller sig. Jävla tråkigt att det inte ens gick att resonera med dessa samtidigt som jag förstår att banken inte vill utsätta personer för onödiga kreditrisker.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp