• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ständiga oron?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jo, men med det sagt, så kan man alltså inte lita på den länken som jag hänvisade till och som ja hittade via FK:s sida?!
Min årsinkomst förra året var 450000
Kr.
Min sjukpenninggrundande inkomst blev 336000 kr.
7,5 basprisbelopp på inkomsten är max.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Sgi är sjukpenninggrundande inkomst. Det baseras på nått sätt på hur man har jobbat tidigare.

Hoppsan... de visste ja inte. :( Har haft förmånen att än så länge få vara frisk, men sånt kan man ju inte ta för givet precis...Får kolla upp det! Jag har ju som sagt även en privat sjuk försäkring, men ja undrar till vilken nytta egentligen då de vanligaste åkommorna, som sagt, är exkluderade... :mad:
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Lendo jagade mig och nästan krävde att jag skulle ta låneskydd, jobbigt påstridiga var dom. jag läste villkoren, värdelös "försäkring"

pengar är extremt stressande tyvärr.
jag är inte så orolig för att bli arbetslös, mer orolig att jag inte kommer orka jobba i framtiden eller går in i väggen
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Jag känner också oro, inte för att bli arbetslös men för att bli sjuk. Är tacksam för varje dag och år det inte händer. Jag hoppas så att jag ska kunna hålla det här tempot som jag gör nu i fem år till iaf. Tack vare dig Pala har jag anammat snöbollsmetlden och det har hjälpt! Jag hyr också ut en del av mitt hus för att få balans i ekonomin. Ska jag ta nya lån om något år handlar det om att lägga om dem för att få lägre månadskostnad men annars måste jag fortsätta på den här nya banan och jag får banne mig inte låna mer, någonsin. Detta forum hjälper mig så mycket! Men visst känner jag oro och räknar summor innan jag somnar. Kan dock betala räkningarna än så länge och så måste det förbli.

Kul att kunna hjälpa till! Fortsätt såhär så kommer du fixa det!
Som du säger om man inte trillar ditt med nya lån, missbruk eller andra ekonomiska utgifter blir varje månad bättre än den förgående!

Jag betalar full medlemskap med fack och a-kassa!
Har ca 30 000 kr brutto
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Till TS...
Värt att ta i beaktelse är att vid arbetslöshet, så räcker det inte att enkom vara med i a-kassan... För att få full ersättning måste man även vara med i aktuellt fackförbund... Detta missar många dessvärre...
Via min a-kassa är maxtaket 14.500kr efter skatt per månad! :mad: För att få 80% av min lön, så ”tvingas” jag vara med i fackförbundet oxå... Så är det iallafall för oss anslutna till Unionen.
Inkomstförsäkring kallas det och gäller för månadslön upp till 60.000 kr/månad, sedan kan man teckna en separat tilläggsförsäkring, vilket jag har gjort, vilket förlänger antalet dagar från 150 till 200, samt att man blir försäkrade för upp till 150 tkr/månad. Man vet aldrig vad som kan hända nu när man är äldre. Jag är inte heller en varm anhängare av att vara medlem i facket, men det finns en riktigt bra anledning som jag tycker att facket informerar dåligt om; om du hamnar i tvist med din arbetsgivare så får du advokat genom facket och tvisten tas i AD. Är man inte medlem så får man själv driva sitt fall och betala advokat ur egen ficka, samt att fallet behandlas i vanlig Tingsrätt istället för AD, med långa väntetider = inte en chans att få ut skadestånd eller förhandla fram vettigt avgångsvederlag.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Hoppsan... de visste ja inte. :( Har haft förmånen att än så länge få vara frisk, men sånt kan man ju inte ta för givet precis...Får kolla upp det! Jag har ju som sagt även en privat sjuk försäkring, men ja undrar till vilken nytta egentligen då de vanligaste åkommorna, som sagt, är exkluderade... :mad:
Kolla i fall du har en genom jobbet, det har jag. Den täcker upp så att jag ska få 90% av lönen från och med sjukdag 15. Finns ingen bortre gräns i antalet sjukdagar. Anledningen till att man inte får 100% är att det är lagstiftat så...
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Kolla i fall du har en genom jobbet, det har jag. Den täcker upp så att jag ska få 90% av lönen från och med sjukdag 15. Finns ingen bortre gräns i antalet sjukdagar. Anledningen till att man inte får 100% är att det är lagstiftat så...

Vi har en sjukvårdsförsäkring via arbetet som gör att jag får snabb vård och även ett rehabiliteringsstöd vid behov, men något annat kan jag inte se att vi har... Jag får nog göra en lite större dykning ner i detta... Tack för infon... :)
 
Senast ändrad:

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Vi har en sjukvårdsförsäkring via arbetet som gör att jag får snabb vård och även ett rehabiliteringsstöd vid behov, men något annat kan jag inte se att vi har... Jag får nog göra en lite större dykning ner i detta... Tack för infon... :)
Vi har alla våra försäkringar och tjänstepensioner hos Skandia, det går att logga på med bankid och kolla. Hos Skandia heter försäkringen för inkomstbortfall vid sjukdom, hör och häpna, "Sjukförsäkring". Sjukvårdsförsäkringen "Lifeline Acess". Sedan har vi ytterligare en som heter "Skandia Hälsoförsäkring TPS" där tanken är att man ska kunna ringa och få hjälp för att förebygga en sjukskrivning mm. Tyvärr har ju staten bestämt att man ska förmånsbeskattas för sådan privat sjukvårdsförsäkring, vilket i mitt fall blir ungefär 75 kr/månad i netto, men det kan det vara värt för att få snabb vård :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Vi har alla våra försäkringar och tjänstepensioner hos Skandia, det går att logga på med bankid och kolla. Hos Skandia heter försäkringen för inkomstbortfall vid sjukdom, hör och häpna, "Sjukförsäkring". Sjukvårdsförsäkringen "Lifeline Acess". Sedan har vi ytterligare en som heter "Skandia Hälsoförsäkring TPS" där tanken är att man ska kunna ringa och få hjälp för att förebygga en sjukskrivning mm. Tyvärr har ju staten bestämt att man ska förmånsbeskattas för sådan privat sjukvårdsförsäkring, vilket i mitt fall blir ungefär 75 kr/månad i netto, men det kan det vara värt för att få snabb vård :)

Hoppsan...vi har exakt samma här hos oss... :) Allt ligger hos Skandia och jag förmånsbeskattas oxå månatligen för denna snabbare access till sjukvård... Har inte tänkt på att man kan logga in, men gjorde just det och följande försäkringar har även jag "Lifeline Bas" och Skandia Hälsoförsäkring"... Kunde även se mina tidigare skadeärenden... :) Har använt mig av deras "hotline" vid 2 tillfällen och har fått adekvat vård redan följande dag på någon vårdinrättning anslutna till dom - verkligen guld värt... :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp