Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Statistik på hur många som får avslag efter inledande skuldsanering?

Någon som vet vilka dom främsta orsakerna är till att folk får avslag till skuldsanering efter dom fått inledande?

Något dyker upp kring skäligheten som man inte berättat, alt att det dyker upp en massa färska skulder

Säger som Lasseman. Nya relevanta uppgifter som inte fanns med i ansökan och dyker upp i senare skede. Eller vid inrapporteringen att många lån är nya, många har inte med datum när lånen är tagna i ansökan så det bedöms man inte oftast på initialt.
Rekommenderar alltid att ha med ungefärliga eller exakta datum i ansökan för när lånen är tagna.

Säger som Lasseman. Nya relevanta uppgifter som inte fanns med i ansökan och dyker upp i senare skede. Eller vid inrapporteringen att många lån är nya, många har inte med datum när lånen är tagna i ansökan så det bedöms man inte oftast på initialt.
Rekommenderar alltid att ha med ungefärliga eller exakta datum i ansökan för när lånen är tagna.
Men är inte alla skulder redan registrerade hos Kronofogden? Och om det skulle tillkomma nya skulder, borde de väl också hamna där?

Det är det jag inte riktigt förstår. Hur kan det dyka upp “nya” eller “färska” skulder när man redan har haft löneutmätning i tre år? Jag trodde att alla skulder som omfattas av utmätningen redan fanns registrerade hos Kronofogden.

Men är inte alla skulder redan registrerade hos Kronofogden? Och om det skulle tillkomma nya skulder, borde de väl också hamna där?

Det är det jag inte riktigt förstår. Hur kan det dyka upp “nya” eller “färska” skulder när man redan har haft löneutmätning i tre år? Jag trodde att alla skulder som omfattas av utmätningen redan fanns registrerade hos Kronofogden.
Står varje sökande fritt att söka verkställighet, likaväl som de kan avstå.

Huruvida alla borgenärer har fastställda skulder återstår också att se.

Nej det behöver inte finnas hos inkasso ens för den delen.
Inte helt sällsynt att det finns skulder till något lokalt "runes bygg" som är ganska mjuk i indrivningen.

Jag hade inte en enda anmärkning eller skuld registrerad hos kronofogden när jag ansökte om skuldsanering.

Har man redan haft löneutmätning så borde väl dom flesta skulder redan vara hos kronofogden när man ansöker men om man inte haft löneutmätning så finns dom ju inte där.

Nej det behöver inte finnas hos inkasso ens för den delen.
Inte helt sällsynt att det finns skulder till något lokalt "runes bygg" som är ganska mjuk i indrivningen.

Tack för svaret.

Jag har haft löneutmätning i tre år och har inte dragit på mig några nya skulder under den tiden. Sedan jag hamnade i den här situationen har jag inte tagit några nya krediter eller skulder. Jag har betalat cirka 17 200 kr i månaden genom löneutmätningen under de senaste tre åren.

Är det bara att avvakta nu och invänta beslutet om skuldsanering?

I brevet från Kronofogden står det att handläggningstiden är cirka 6–7 veckor. Samtidigt står det följande i POIT:

“Var och en som har en fordran mot mig uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran.”

Betyder det att Kronofogden först inväntar den månad som borgenärerna har på sig att anmäla sina fordringar och därefter fattar beslut? Eller kan beslutet komma tidigare ?

I vart fall inte tidigare eftersom dom måste få anmäla fordran inom den tiden.
Efter det kommer ett förslag om skuldsanering, det ska delges alla fordringsägare och det kan dröja. Efter delgivning har dom några veckor på sig att komma med synpunkter på förslaget. Sen kan man besluta.

Innan skulle kanske vara möjligt i teorin men då endast avslag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp