Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Statlig inkomstskatt

Hej,

Ni som läst min andra tråd vet att jag har som mål att amortera 230000 kr i år för att i slutet av året ha en skuld på 350.000 kr och söka samlingslån. Poängen är att få ner räntan på 14 %. Detta innebär att jag arbetar mycket (flera arbetsgivare) och kommer att hamna långt över brytpunkten för statlig inkomstskatt. Jag vill få ut så mycket jag kan i månaden så jag kan amortera. Fortsätter jag som jag gör nu, betala tabellskatt på mitt heltidsjobb och 30 % i skatt på resterande så kommer det komma en stor skatteskuld nästa år. Eller så ber jag arbetsgivarna redan nu att dra mer skatt, men då kommer jag inte nå mitt amorteringsmål.

Hur skulle ni ha gjort? Går det att göra på annat sätt? Kan jag fakturera från ett AB för att göra det bättre. Tar gärna emot alla tips jag kan!

Min starkaste rekommendation är att du ber arbetsgivarna dra mer skatt. Det suraste som finns är att åka på en skattesmäll och risken för nya lån och dåliga krediter är att du trillar dit igen i dålig ekonomi. Minns inte orsaken varför du skulle amortera bort så mycket men har du möjlighet att amortera lite mindre? Om det är skulder till statliga instanser är de inte omöjliga med betalplaner, bara man ringer och förklarar . Mvh

Jo det är klart att jag kan amortera mindre. Har 2 blancolån som jag betalar 5000 kr i ränta på varje månad. Det är detta jag vill ha bort. Det är egentligen inte bråttom, inte mer än att jag ger bort 5000 kr i månaden. Tack för din input

Räkna på helheten.
- Hur mkt statlig skatt bedömer du att du ska betala 2021, utifrån egen prognos?
- Jämkar du? Om inte, kommer du ju få tillbaka 30 % av dina räntekostnader. Blir detta större/mindre än den statliga skatten?

Om du på helheten riskerar en stor skattesmäll är det bra att försöka minska den. Om du på helheten bara riskerar en mindre smäll, kör på som nu.

Om du amorterar såpass mycket att du får ner månadskostnaden mycket kanske det inte blir så svårt att lägga undan till skatteskulden som ju inte behöver betalas förrän november 2022. Det är ju mest ekonomiskt att få ner räntekostnaderna så mycket som möjligt och kanske även mest motiverande? Men gör en plan, försök räkna på skatten (man kan göra det på skatteverkets hemsida), tänker ändå att med så höga räntor varje månad så bör kanske inte skatten bli så hög med hänsyn till ränteavdrag? Jag prioriterar i alla fall att betala av skulder, och räknar med att få restskatt 2022

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp