• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Stoppad och kör en bil där skatten ej är betald, vad händer då?

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Efter lite googlande förstår jag det som att dom kan ta skyltarna om du är mer än två månader sen med skatten eller om bilen är oskattad, obesiktigad och oförsäkrad. Bramserud verkar mer sakkunnig så avvakta hans svar, jag är inte helt säker på att mina uppgifter stämmer. Om dom stannar dig borde du i princip kunna betala skatten på plats om du kan skaka fram pengar, sen kan du köra därifrån. Betalningen behöver inte ha registrerats hos transportstyrelsen, det räcker att du kan bevisa att betalningen är gjord.


Min bil är besiktad o försäkrad iaf..är skatten som skulle va betald idag :( kommer inte kunna betala förens den 25...ska man våga köra o hoppas på o inte bli stannad elr riskera en böter..... E ju de om dom tar skyltarna :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Min bil är besiktad o försäkrad iaf..är skatten som skulle va betald idag :( kommer inte kunna betala förens den 25...ska man våga köra o hoppas på o inte bli stannad elr riskera en böter..... E ju de om dom tar skyltarna :(

Det kan helt enkelt inte vara så som du skriver att skatten skall vara betald idag (eller igår). Ordinarie fordonsskatt skall alltid betalas i förskott, och alltid den sista dagen i månaden innan den nya skatteperioden börjar gälla. Så det finns folk som skulle betala skatten senast i torsdags, men ingen som skall betala skatten senast den 4:e...

Såvida inte bilen har varit avställd och du ställde på den för tre veckor sedan, för då skall du betala skatten senast idag, men det verkar inte så genomtänkt att ställa på den om man inte tänker skatta den...
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jaha så dom kan inte ta ens reg skyltar??
Jo det kan dom göra.
Du får köra hem bilen men dom tar regskyltar. Och när skatten är betald får man lösa ut dom hos polisen.
En kollega till mig var med om det.
Hände för många år sedan men säkert lika nu.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Det kan helt enkelt inte vara så som du skriver att skatten skall vara betald idag (eller igår). Ordinarie fordonsskatt skall alltid betalas i förskott, och alltid den sista dagen i månaden innan den nya skatteperioden börjar gälla. Så det finns folk som skulle betala skatten senast i torsdags, men ingen som skall betala skatten senast den 4:e...

Såvida inte bilen har varit avställd och du ställde på den för tre veckor sedan, för då skall du betala skatten senast idag, men det verkar inte så genomtänkt att ställa på den om man inte tänker skatta den...
Skatten brukar ha förfallodatum i början på månaden 1:a eller den 2:a säkert förfallen i helgen. Har väl ingen större betydelse är den obetald så är den ju det o körförbud gäller.
Haka inte upp dig på småsaker o formuleringar. Obetald är obetald ;)
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 172
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Kanske tolkats lite fel bara.. med att "skulle ha varit betald idag" kanske tussan menar att hon redan är försenad, och att den skulle ha betalats redan tidigare.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Kanske tolkats lite fel bara.. med att "skulle ha varit betald idag" kanske tussan menar att hon redan är försenad, och att den skulle ha betalats redan tidigare.
Precis tror jag med. Hur det än är så är den obetald sen exakt datum har mindre betydelse då den redan är försenad.
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Det kan helt enkelt inte vara så som du skriver att skatten skall vara betald idag (eller igår). Ordinarie fordonsskatt skall alltid betalas i förskott, och alltid den sista dagen i månaden innan den nya skatteperioden börjar gälla. Så det finns folk som skulle betala skatten senast i torsdags, men ingen som skall betala skatten senast den 4:e...

Såvida inte bilen har varit avställd och du ställde på den för tre veckor sedan, för då skall du betala skatten senast idag, men det verkar inte så genomtänkt att ställa på den om man inte tänker skatta den...

Bilen blev avställd för ett tag sen o ställde på den för ett tag sen o då fick ja hem brev att senast 4e november skulle skatten va betald...
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Skatten brukar ha förfallodatum i början på månaden 1:a eller den 2:a säkert förfallen i helgen. Har väl ingen större betydelse är den obetald så är den ju det o körförbud gäller.
Haka inte upp dig på småsaker o formuleringar. Obetald är obetald ;)

Det "brukar" den inte alls det. Ordinarie fordonsskatt skall alltid vara betald senast den sista dagen i månaden innan den nya skatteperioden börjar. Annars får du automatiskt brukandeförbud. Men vi kanske kan släppa det nu eftersom detta handlade om en avställd bil som har ställts på, då är det tre veckor från datumet man ställde på den som gäller.

Det enklaste här är väl att ställa av bilen igen och betala skatten för de tre veckor då den var påställd. Då blir det inte så stor skuld att betala. Hon får ju inte köra med den ändå, så den kan lika gärna vara avställd.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Bilen blev avställd för ett tag sen o ställde på den för ett tag sen o då fick ja hem brev att senast 4e november skulle skatten va
Det "brukar" den inte alls det. Ordinarie fordonsskatt skall alltid vara betald senast den sista dagen i månaden innan den nya skatteperioden börjar. Annars får du automatiskt brukandeförbud. Men vi kanske kan släppa det nu eftersom detta handlade om en avställd bil som har ställts på, då är det tre veckor från datumet man ställde på den som gäller.

Det enklaste här är väl att ställa av bilen igen och betala skatten för de tre veckor då den var påställd. Då blir det inte så stor skuld att betala. Hon får ju inte köra med den ändå, så den kan lika gärna vara avställd.
Ja vi kan släppa det.
Min erfarenhet har inte varit så vi har alltid haft dom datumen i alla fall.
Är väl inte så mycket att tjafsa om direkt.
Kan ha varit så att sista varit på en helg och därför har vi haft dom datumen.
Skatten ska då vara betald närmaste vardag det var så jag trodde här.
 
Senast ändrad:

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Min fråga e då vad händer om ja kör med bilen om ja blir stoppad...tar de skyltarna elr blir de böter o skäll?:( Läste nånstans att för dom ska ta skyltarna så måste de gått längre tid man kört oskattad men kan ha fel. Behöver åka o jobba o vet inte alls hur ja ska göra nu..har verkligen inte en krona kvar o ingen ja kan låna av heller tills den 27e :(
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp