• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Studerande fru vill köpa ut mig (hjälp)

Volym2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Mars 2020
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Hej

min fru och jag ska skiljas.
Hon pluggar på högskola och har 1,5 år kvar på sina studier.

Vi bor i ett rad hus värderat nyligen 2,8 miljoner kronor.
Vi har 1,4 milj i lån.

Min fru vill behålla huset för barnens skull och undrar om hon på något vis exempelvis via borgenär som går in under de 1,5 åren hon har kvar att studera. Kan få behålla huset och köpa ut mig.

vad säger ni om detta?
Tacksam för råd

mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Hon behöver lösa ut 2,1 miljon. 1,4 i underliggande lån samt 700 k till dig för din del av mervärdet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Csn räknas som 0 kr I inkomst i lånekalkyler. Har hon bra inkomst utöver csn så kan det väl gå
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Gå till en jurist och ta hjälp om du är det minsta osäker på hur detta fungerar. Ni får räkna av renoveringar som är gjorda 5 år tillbaka, vinstskatten ska räknas bort, mäklararvode etc etc. Kan hända att ni även kommer behöva en skriftlig värdering på huset också men är inte säkert. Men ta hjälp om du är det mista osäker, det är mitt råd och är väl investerade pengar. Tror det blir svårt för henne att ta över huset om hon pluggar. Det är nog omöjligt tyvärr
 

Volym2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Mars 2020
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Gå till en jurist och ta hjälp om du är det minsta osäker på hur detta fungerar. Ni får räkna av renoveringar som är gjorda 5 år tillbaka, vinstskatten ska räknas bort, mäklararvode etc etc. Kan hända att ni även kommer behöva en skriftlig värdering på huset också men är inte säkert. Men ta hjälp om du är det mista osäker, det är mitt råd och är väl investerade pengar. Tror det blir svårt för henne att ta över huset om hon pluggar. Det är nog omöjligt tyvärr
Jag är helt inne på att ta en expertis.

Ja hon har ju CSN och ingen fast inkomst för tillfället.
hennes tanke är att hon tar in en borgenär med stark ekonomi för att på så vis försöka komma fram till en lösning med banken.
Men det kan ju vara som du skriver, helt kört.

alternativet är att jag håller fast vid huset ca 1,5 år till.
även om jag inte alla är intresserad av detta, ända anledningen är för barnens skull.
Men jag har mycket på min egen planhalva som jag vill lägga rätt fokus på.
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Jag är helt inne på att ta en expertis.

Ja hon har ju CSN och ingen fast inkomst för tillfället.
hennes tanke är att hon tar in en borgenär med stark ekonomi för att på så vis försöka komma fram till en lösning med banken.
Men det kan ju vara som du skriver, helt kört.

alternativet är att jag håller fast vid huset ca 1,5 år till.
även om jag inte alla är intresserad av detta, ända anledningen är för barnens skull.
Men jag har mycket på min egen planhalva som jag vill lägga rätt fokus på.

behåll absolut inte huset tillsammans efter bodelningen, kommer bli problem senare. Kan ingen lösa ut den andre, så sälj
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Och sälja går att göra även om hon inte vill
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
behåll absolut inte huset tillsammans efter bodelningen, kommer bli problem senare. Kan ingen lösa ut den andre, så sälj
Håller helt med i den frågan. När kylen går sönder, vem ska betala den? Eller andra kostnader som kommer. Kommer värdet stiga eller sjunka och till vems fördel/nackdel, enligt vem?
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
201
Poäng
397
Ett hus är trots allt bara ett hus. Att behålla huset och att det sedan blir en grogrund för konflikter gynnar igen. Är det verkligen barnen som vill behålla huset?, kanske mer troligt frun. Barnen kan säkert få det bra även utan huset.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp