• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Svårt få bolån med en fru utan jobb/inkomst?

P

phisaren

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Just nu bor vi i en väldigt dyr hyresrätt ca 8500 kr i hyra. Så jag tycker det är bättre att köpa en bostadsrätt. Jag tänkte att priset får ligga på 1.5 miljoner och kommer att ha kontantinsatsen redo. Efter hyran + 5000-6000 kr på mat och utgifter för mobilabonnemang, bil och annat så sparar jag undan ca 5000 kr. Jag har tills vidare anställning, lön på 35 000. Men är det svårt/omöjligt för mig att ta ett bolån pga att jag är gift och frun inte har jobb/inkomst?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917
Det är det inte. Speciellt om du inte har Blancobelåning.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917
Inte nödvändigtvis. Dessutom kan du ju köpa lägenheten själv.
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Min erfarenhet är att banken ser det som att du ska försörja henne, att du är gift i detta fall påverkar dig negativt utifrån ett bolåneperspektiv
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 866
Mottagna reaktioner
1 860
Poäng
1 277
Blir det inte att bankerna ser henne som en kostnad så låneutrymmet blir mycket lägre?
Gör en kalkyl på SBAB och fyll i att du ska stå själv på lägenheten men är gift så ser du hur stort låneutrymne du har. Din kalkyl kommer att baseras på att du försörjer henne.
 
P

phisaren

Gäst
Poäng: 0
Min erfarenhet är att banken ser det som att du ska försörja henne, att du är gift i detta fall påverkar dig negativt utifrån ett bolåneperspektiv

Jo det var så jag tolkade det. Är det hopplöst att söka bolån förens hon har jobb isåfall?
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Bolån på 1,275milj är inte mycket alls. Kalkylen lär väl gå ihop om du står på bolånet ensam och även ”försörjer” frugan, om du tjänar 35k brutto? Om du har ren UC d.v.s.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917
Bolån på 1,275milj är inte mycket alls. Kalkylen lär väl gå ihop om du står på bolånet ensam och även ”försörjer” frugan, om du tjänar 35k brutto? Om du har ren UC d.v.s.

Det var så jag med resonerade. Jag fick på en lägenhet värd det dubbla med 900k i blanco + barn.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp