Ta över den andres bolån

Hej!
Vi köpte ett hus för 850,000:- för 2år sedan och står 50% var på hus o lån. Jag betalade 220.000 kontant så vi har 630.000 i lån nu. Nu ska vi gå skilda vägar och jag ska bo kvar i huset. Hon vill att jag ska över hennes del av lånet o skriva ut henne ur huset.
Hur går man tillväga? Är et bara att gå på banken och skriva över hennes lån på mej? lr måste man ta ett nytt bolån? Nu är det hårdare krav för amotering lr kan jag ha kvar mitt gamla bolån och baka in hennes lån i det?

Hej!
Vi köpte ett hus för 850,000:- för 2år sedan och står 50% var på hus o lån. Jag betalade 220.000 kontant så vi har 630.000 i lån nu. Nu ska vi gå skilda vägar och jag ska bo kvar i huset. Hon vill att jag ska över hennes del av lånet o skriva ut henne ur huset.
Hur går man tillväga? Är et bara att gå på banken och skriva över hennes lån på mej? lr måste man ta ett nytt bolån? Nu är det hårdare krav för amotering lr kan jag ha kvar mitt gamla bolån och baka in hennes lån i det?
Det bästa du kan göra är nog att bok tid på banken och förklara situationen för dom och be den lägga över lånen på dig och skriva över huset på dig. Det måste väl registreras på nytt att det är du som är ägare ensam av huset hos Lantmäteriet mm

Det bästa du kan göra är nog att bok tid på banken och förklara situationen för dom och be den lägga över lånen på dig och skriva över huset på dig. Det måste väl registreras på nytt att det är du som är ägare ensam av huset hos Lantmäteriet mm
Ja, håller med, sedan kommer nog banken att begära en värdering av huset också.

Hej!

Man gör en kreditprövning på om du klarar av att betala hela lånet själv, funkar det inte så får hon antingen stå kvar på lånet vare sig hon vill eller inte eller så får ni sälja huset. Banken brukar hjälpa till med lagfartsansökan också, dom tar några hundringar för besväret.
Är lånen rörliga eller bundna? Flera banker tog i alla fall för några år sedan betalt för att göra övertagande av lån, typ 500 kr.. Om ni har rörliga lån så finns det nämligen ingen egentlig poäng att överta lånen, då är det bättre att man lägger upp nya lån och löser de gemensamma lånet med det nya lånet, så slipper man avgiften.. är det bundet finns det en poäng med övertagande för att slippa eventuell ränteskillnadersättning

Hej
det är rörligt lån vi har men om man tar ett nytt lån nu är det väll hårdare med amortering?

Stod så här på Swedbanks hemsida:
Alla nya bolån över 50 procents belåningsgrad, det vill säga lån i förhållande till bostadens värde, ska amorteras. På belåningsgrad över 70 procent ska du amortera med minst 2 procent av total skuld varje år...

Det är som jag förstår bankens egna amorteringslinjer inte enligt lagförslaget

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp