• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ta över min pappas hus

J

Josefine

Gäst
Poäng: 0
Hej på er!
Kan någon med bra koll reda ut detta åt mig blir inte klok. Jag kommer att få ta över min pappas hus som han idag har cirka 800.000 i lån på. Nu är inte huset värderat än men om man kollar på liknande villor så skulle jag tro att en värdering skulle hamna på runt 1,5 milj. Så det jag inte förstår nu är hur blir det med lånen flyttas dem bara över? Behöver vi kontantinsats?

Vi ska givetvis prata med banken när det väl blir dags men skulle ändå vilja få någon klarhet i detta så hoppas att någon kan förklara för mig hur det funkar :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Hej på er!
Kan någon med bra koll reda ut detta åt mig blir inte klok. Jag kommer att få ta över min pappas hus som han idag har cirka 800.000 i lån på. Nu är inte huset värderat än men om man kollar på liknande villor så skulle jag tro att en värdering skulle hamna på runt 1,5 milj. Så det jag inte förstår nu är hur blir det med lånen flyttas dem bara över? Behöver vi kontantinsats?

Vi ska givetvis prata med banken när det väl blir dags men skulle ändå vilja få någon klarhet i detta så hoppas att någon kan förklara för mig hur det funkar :)

Banken måste godkänna att lånet tas över av dig dom kollar din ekonomiska möjlighet för att få lånet och gör en kreditprövning.
Vid en överlåtelse av lån på fastighet tillkommer det även en avgift för att söka lagfart på fastigheten eftersom du blir ny ägare och det görs hos lantmäteriet.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Tar du över lånen och inget mer kommer det räknas som gåva är jag ganska säker på. Kan vara bra att tänka på att du kommer få skatta även på pappas vinst när du säljer då
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Exakt som Lasseman skriver, vad huset är värt idag spelar ingen roll, "juridiskt" sett säljer han det till dig för 800.000 så han blir fri från befintligt lån (antar jag).
Men som Lasseman säger, se upp med skatten vid eventuell försäljning efter att du "har tagit över"
 
J

Josefine

Gäst
Poäng: 0
Tar du över lånen och inget mer kommer det räknas som gåva är jag ganska säker på. Kan vara bra att tänka på att du kommer få skatta även på pappas vinst när du säljer då
Okej tack! Men som jag förstått det behövs ingen kontantinsats då om vi skulle ta över lånen alltså?
Tack för tips också angående skatten, ska ta med mig det!
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Exakt som Lasseman skriver, vad huset är värt idag spelar ingen roll, "juridiskt" sett säljer han det till dig för 800.000 så han blir fri från befintligt lån (antar jag).
Men som Lasseman säger, se upp med skatten vid eventuell försäljning efter att du "har tagit över"

Skatt på 22% få man ju alltid betala på vinsten.
Tar du över lånen och inget mer kommer det räknas som gåva är jag ganska säker på. Kan vara bra att tänka på att du kommer få skatta även på pappas vinst när du säljer då


Om T. S är ensamt syskon är det inga problem. Men är det fler syskon och T.S köper huset för underpris räknas det inte då som förskott på arv även fast det är en gåva? Rätta mig om jag har fel?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Skatt på 22% få man ju alltid betala på vinsten.


Om T. S är ensamt syskon är det inga problem. Men är det fler syskon och T.S köper huset för underpris räknas det inte då som förskott på arv även fast det är en gåva? Rätta mig om jag har fel?

Men om det blir ett blandat fång från pappan så han slipper skatten så är den vidare med fastigheten och blir nästan att betala vid försäljning
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Men om det blir ett blandat fång från pappan så han slipper skatten så är den vidare med fastigheten och blir nästan att betala vid försäljning

Så långt är jag med. Tänkte mer på förskott på arv om T. S inte är ensamt syskon?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp