• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ta ett billån, eller privatlån?

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Från att varit insnöad på privatlån så har jag funderat på köpa bil. Hur skulle ni gjort?

Tanken är att jag ska samla
Ikano 4.65% 80k
Collector 12% 200k

Å låta ica 8%. På 245k vara kvar.

Ska jag först göra en ansökan på 280. Å sen relativt fort ett eget billån på 80? Det ä summan jag max tänkt. Eller ska jag söka ett privatlån igen och hoppas inga lösenkrav kommer?

En bil på avbetalning blir väl samma summa ändå på uc? Som ett privat? Tänkte räntan kanske likvärdig också
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Oj det där är så individuellt. Men spontana tankar är att billån har lite lägre ränta än blanco. Bilhandlare (många av dom) gör dessutom inte en fullskalig kreditupplysning, har du inga anmärkningar går det nästan garanterat igenom.

det är dock svårt att sälja en maxbelånad bil. Har du billån är skulden kopplad till fordonet. Vid blanco kan du sälja bilen lättare.

allt beror som sagt på vad du tycker är viktigast och vad som funkar för dig
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Oj det där är så individuellt. Men spontana tankar är att billån har lite lägre ränta än blanco. Bilhandlare (många av dom) gör dessutom inte en fullskalig kreditupplysning, har du inga anmärkningar går det nästan garanterat igenom.

det är dock svårt att sälja en maxbelånad bil. Har du billån är skulden kopplad till fordonet. Vid blanco kan du sälja bilen lättare.

allt beror som sagt på vad du tycker är viktigast och vad som funkar för dig


Jasså gör dom (vissa) inte ens full? Jag ä väl typ överbelånad om man ser till inkomst vs blanco men har ju bra betyg osv för jag sköter mig.

Sen ä jag väl inte jätteförtjust i att behöva lägga ut kontantinsats så då vore väl ett privatlån "bättre".

Å hur sjutton går man tillväga om man skulle vilja ta billån om man köper privat. Ska eventuella banken ha regnr å belopp å allt klart då.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Jasså gör dom (vissa) inte ens full? Jag ä väl typ överbelånad om man ser till inkomst vs blanco men har ju bra betyg osv för jag sköter mig.

Sen ä jag väl inte jätteförtjust i att behöva lägga ut kontantinsats så då vore väl ett privatlån "bättre".

Å hur sjutton går man tillväga om man skulle vilja ta billån om man köper privat. Ska eventuella banken ha regnr å belopp å allt klart då.

Det går inte ta billån med säkerhet i bilen vid privatköp vad jag känner till
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
det är dock svårt att sälja en maxbelånad bil. Har du billån är skulden kopplad till fordonet. Vid blanco kan du sälja bilen lättare.

Nu får ett billån inte vara på mer än 80 % av bilens värde, och så brukar amorteringstakten någorlunda vara i fas med värdeminskningen, så bilen bör alltid vara mer värd än vad man är skyldig, om man inte har kört sönder den eller så.

Men visst är det enklare att sälja en bil som inte är belånad, i alla fall om man säljer den privat. Byter man in bilen på firma så har det ingen större betydelse då de brukar ha bra koll på hur man löser in skulden.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Måste skriva av mig lite angående nya funderingar som dykt upp. Jag har varit så inställd på söka samlingslån på ca 280k och ta en del av det till ett bilköp (max 70k).

Nu när inkomstuppgifterna är uppdaterade så blev dock betyget lite sämre pga högre underskott..

Har justerat det men dröjer ju till juni innan det blir åtgärdat.

Såå.. Till min fundering. Ska jag söka ett enkom billån via lendo tex?

För att sen invänta justeringen av nya underskott gällande mitt tänkta samlingslån.

Jag behöver en bil. Så jag vill inte vänta helt å hållet till sommarn.

Just nu ä det 2ff och ett betyg på 1.18%. Ny inkomst 368k. underskott nu 75k. Sen 60k.

Vad tror ni? Hur sjutton ska jag dela upp detta
 

Kalle14

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
10 Augusti 2019
Meddelanden
237
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Går det att köpa en bil utan kontantinsats?
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Det går inte ta billån med säkerhet i bilen vid privatköp vad jag känner till

En till fundering.. Lendo har reklam för såkallat billån på diverse blocketannonser man kikat på. Om man testar en sådan ansökan på säg 70k. Visst borde den ansökan vara lättare å få igenom eftersom dom har bilen som säkerhet? Eftersom jag i övrigt är lite överbelånad. 530k blanco vs 368k inkomst.

Då ä det väl bättre för mig att ta ett sådant. För typ om ett halvår bort försöka samla ihop dom andra lånen. Tanken var ju från början å ta en del av samlingspengarna för att finansiera bil
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
En till fundering.. Lendo har reklam för såkallat billån på diverse blocketannonser man kikat på. Om man testar en sådan ansökan på säg 70k. Visst borde den ansökan vara lättare å få igenom eftersom dom har bilen som säkerhet? Eftersom jag i övrigt är lite överbelånad. 530k blanco vs 368k inkomst.

Då ä det väl bättre för mig att ta ett sådant. För typ om ett halvår bort försöka samla ihop dom andra lånen. Tanken var ju från början å ta en del av samlingspengarna för att finansiera bil


Det är bara en försäljningsgrej. Det är samma ansökan där och ingen bil son säkerhet för lånet
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp