Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Profilkredit - 25 000 kr, nu utan UC!
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ta ett billån, eller privatlån?

Diskussion i 'Billån & Privatleasing' startad av Gamblewhore, 22 mars 2020.

1. Gamblewhore

Gamblewhore Kunnig medlem - Trofépoäng: 196

Mottagna gillanden:
    74
    Trofépoäng:
    196
    Från att varit insnöad på privatlån så har jag funderat på köpa bil. Hur skulle ni gjort?

Tanken är att jag ska samla
    Ikano 4.65% 80k
    Collector 12% 200k

Å låta ica 8%. På 245k vara kvar.

Ska jag först göra en ansökan på 280. Å sen relativt fort ett eget billån på 80? Det ä summan jag max tänkt. Eller ska jag söka ett privatlån igen och hoppas inga lösenkrav kommer?

En bil på avbetalning blir väl samma summa ändå på uc? Som ett privat? Tänkte räntan kanske likvärdig också

2. clyro86

clyro86 V.I.P - Trofépoäng: 457

Mottagna gillanden:
    393
    Trofépoäng:
    457
    Oj det där är så individuellt. Men spontana tankar är att billån har lite lägre ränta än blanco. Bilhandlare (många av dom) gör dessutom inte en fullskalig kreditupplysning, har du inga anmärkningar går det nästan garanterat igenom.

det är dock svårt att sälja en maxbelånad bil. Har du billån är skulden kopplad till fordonet. Vid blanco kan du sälja bilen lättare.

allt beror som sagt på vad du tycker är viktigast och vad som funkar för dig

Lånforum.se och Fina gillar detta.
  3. Gamblewhore

Gamblewhore Kunnig medlem - Trofépoäng: 196

Mottagna gillanden:
    74
    Trofépoäng:
    196

Jasså gör dom (vissa) inte ens full? Jag ä väl typ överbelånad om man ser till inkomst vs blanco men har ju bra betyg osv för jag sköter mig.

Sen ä jag väl inte jätteförtjust i att behöva lägga ut kontantinsats så då vore väl ett privatlån "bättre".

Å hur sjutton går man tillväga om man skulle vilja ta billån om man köper privat. Ska eventuella banken ha regnr å belopp å allt klart då.

Last edited: 22 mars 2020
  4. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 3 287 Moderator

Mottagna gillanden:
    4 827
    Trofépoäng:
    3 287
    Det går inte ta billån med säkerhet i bilen vid privatköp vad jag känner till

5. Bramserud

Bramserud V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 577

Mottagna gillanden:
    508
    Trofépoäng:
    577
    Nu får ett billån inte vara på mer än 80 % av bilens värde, och så brukar amorteringstakten någorlunda vara i fas med värdeminskningen, så bilen bör alltid vara mer värd än vad man är skyldig, om man inte har kört sönder den eller så.

Men visst är det enklare att sälja en bil som inte är belånad, i alla fall om man säljer den privat. Byter man in bilen på firma så har det ingen större betydelse då de brukar ha bra koll på hur man löser in skulden.

clyro86 och Lasseman gillar detta.

Dela sidan