Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ta ut ips för att betala skulder?

Nästa år skulle jag kunna ta ut mitt Ips på ca 200 000 kr. Som jag har förstått det kan man inte ta ut hela beloppet på en gång utan man väljer en tidsspann under vilken pengarna utbetalas månadsvis. Om jag inte minns fel är 5 år den kortaste tiden man kan välja. Efter skatt blir inte så mkt per månad fördelat på 5 år, ca 2666 kr (räknar med skatt på 25%).

Jag orkar liksom inte tänka på hur livet som pensioner kommer bli, ligger ändå ca 15 år framåt i tiden. Betalar stora belopp varje månad nu till inkasso och lån. De flesta inkassoskulder blir jag av med om ca tre år, en om typ 10 år. Det lånet jag har längst att betala på och som inte ligger hos inkasso är Thorn, 5 år kvar. Andra lån blir jag av med om ca 2-3 år. Kommer nu att släppa Everyday+ till inkasso så det blir väl ca 3 år att betala på den, minst.
Jag funderar om det är en bra eller en dålig idé att begära uttag och med de pengarna släcka skulder helt och blir det pengar över så sätter jag in dem i fonder så de får jobba igen och ge mer pengar.

Ngn som går i liknande tankar?
Det känns lite jobbigt att ta ut Ips men å andra sidan pengar som pengar, måste bara räkna ut vad som är bäst för ekonomin.

Hur tänker ni?

Ips kan tas ut från du fyller 55? Förtida uttag kan du få med dispens av skatteverket, då kan hela summan tas ut om det önskas

Ips kan tas ut från du fyller 55? Förtida uttag kan du få med dispens av skatteverket, då kan hela summan tas ut om det önskas
Yes, men är det fördelaktigt att ta ut för att betala skulder?

Tjänstepensionen kan man också ta ut som 55-åring väl? Över 5 år.

Tjänstepensionen kan man också ta ut som 55-åring väl? Över 5 år.
Den biten har jag inte koll på.
Grejen är den att om vi inte betalade in så stora summor för lån varje månad så hade vi lugnt kunnat spara det jag har sparat i ips på 2-3 år. Men blir ngn av oss sjuk så vill jag inte ens tänka tanken hur vi ska få ihop kalkylen.

Jag har lite tid nu att fundera på det här så hoppas att jag kommer till klarhet om vad som är bäst. Leva som fattig pensioner skrämmer mig inte just nu. Ha stora skulder skrämmer mig!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp