Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tillägslån, hur funkar det med studieavbrott?

Ska börja plugga och skulle gärna vilja ta tillägslån. Men jag är lite förvirrad kring om jag kan.

CSN säger på sin hemsida att:

Du har haft en tillräckligt hög inkomst under kalenderåret (januari-december) innan du börjar studera med studiemedel.

Har du gjort ett uppehåll med dina studiemedel under minst ett kalenderår (januari-december) och ska söka studiemedel på nytt? Då är det inkomsten under kalenderåret före den nya perioden med studiemedel som avgör om du kan få tilläggslån. Om du återupptar dina studier med studiemedel under 2024 ska du haft en inkomst på 237 795 kronor under 2023.

Det jag hänger upp mig på är ordet studieuppehåll.

Saken är den att jag studerade 2015-2018. Åren innan det hade jag defintivt INTE tillräckligt med inkomst för att få tillägslån nu. Sommaren 2018 hoppade jag av (alltså inte studieupphåll, utan studiavbrott) och jobbade i en 6 år.

Nu vill jag börja plugga igen. Om CSN väljer att räkna 2023 har jag definitivt tjänat tillräckligt. Men väljer dom 2014 är det kört.

Så frågan är: vilken kommer dom räkna på? 2014 eller 2023? Gör det någon skillnad om det är studieuppehåll eller studieavbrott?

Har hyfsat med sparade pengar så det löser sig i vilket fall, men vill gärna ta lånet.

Löste det, ringde CSN! Det gick bra, så ifall någon i framtiden har samma fundering: det ska inte vara något problem!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp