• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tillbaka i skuldträsket

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Så snällt av dig @Anam . :tummen: Tur att ni har varandra. På mitt jobb är det helt tvärtom. Har en glad kollega som känner sig lycklig med skuldsaneringen. Hens största misstag var att berätta för nån jävel och nu hela arbetsplatsen är medveten om hens situation. Tycker synd om hen när jag visste tex att nån gnäll kärring snattade kaffe och anklagar hen. Ibland funderar på att ta upp det till chefen men tror inte det hjälper. Hen kommer sluta jobbet säkert om hen vet vad jävlarna snackar om hen.
Fördomar, skitsnacket bakom ryggen och alltid misstänksam när något försvinner. Well, lång historia. Kämpa på ni två <3
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 666
Poäng
1 177
Så snällt av dig @Anam . :tummen: Tur att ni har varandra. På mitt jobb är det helt tvärtom. Har en glad kollega som känner sig lycklig med skuldsaneringen. Hens största misstag var att berätta för nån jävel och nu hela arbetsplatsen är medveten om hens situation. Tycker synd om hen när jag visste tex att nån gnäll kärring snattade kaffe och anklagar hen. Ibland funderar på att ta upp det till chefen men tror inte det hjälper. Hen kommer sluta jobbet säkert om hen vet vad jävlarna snackar om hen.
Fördomar, skitsnacket bakom ryggen och alltid misstänksam när något försvinner. Well, lång historia. Kämpa på ni två <3
Där har du öppningen att bryta stigmat med att berätta att det finns fler i liknande situation.
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
942
Mottagna reaktioner
736
Poäng
657
De här kan säkert låta fel, men jag tror ändå att många av er förstår hur jag menar.

Idag satt jag och pratade med en god vän till mig, som tillslut bryter ihop totalt framför mig. Jag blev helt chockad och visste inte riktigt hur jag skulle reagera för den här sidan har inte min vän visat mig på väldigt länge. Hur som, visade det sig att min vän satt med skulder, massivs med dåliga smslån och avbetalningar, krediter och ja, ni vet ju. Det känns fel att säga, men jag blev otroligt glad. Främst för att jag slipper känna mig "ensam" men också att jag har en hel del kunskap (från många av er här) om hela den här skuldsättningen för att kunna hjälpa min vän. Jag frågade om hen hört talas om snöbollsmetoden, och det hade hen inte gjort och visste inte alls vad det var. Försökt ta nya lån för att betala av gamla lån och ja ni vet ju hur lånekarusellen drar igång.

Hen och jag har bestämt ytterligare träff, jag ska visa våran skuldbok och jag ska hjälpa hen att göra en. Detta är en träff jag ser fram emot, det ska bli kul att få hjälpa min vän <3
Det är precis detta vi behöver göra att hjälpa varandra och inte vara så enormt dömande som vi är och att alla kan hamna fel pga olika saker i livet. Jättefint att ni kan hjälpas åt och att ha någon som förstår är också viktigt. Önskar jag hade det, har en och den har betytt enormt mycket. Vi måste bli bättre på att sluta döma folk hit och dit som vi gör.
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
942
Mottagna reaktioner
736
Poäng
657
Så viktigt ha någon dela resan med för den är inte enkel att göra själv men låter som ni kan peppa och stötta varandra <3 Första steget är ju kartlägga skulderna och därefter agera med vad man kan men så fint du har så mycket erfarenhet att dela med dig utav:)
Ja absolut och önskar jag hade fler att dela denna resa med och det är väldigt viktigt och att folk är mer förstående än dömande
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Jag har idag bokat ett loppisskåp till 30 % rabatt åt min vän! Hon hade massor att sälja av precis som vi, så hon blev enormt tacksam och har börjat rensandet innan incheckning <3 Så glad att jag kan hjälpa med de lilla!!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
5 dagar! kan ni förstå, 5 ynka dagar, herregud! På lördag är den sista anmärkningen borta och jag kan knappt förstå att man ändå klarat 3 år. Fantastisk känsla!
Underbart!
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Uppdatering!
2 dagar kvar, närmar sig verkligen. 19.2 % i betyg fortfarande.
Jag har planerat om i skuldboken, vi har diskuterat här hemma och med tanke på att fairlo kommer rapportera skuld till UC så lär ett samlingslån denna sommar inte vara aktuell. Vi har kommit överrens om att kämpa på, min man har dessutom bytt jobb till högre lön med större möjlighet till övertid, samt att jag slipper ta all vab och förlora 10.000kr på min lön. Vi kan hjälpas åt lite enklare så det underlättar vår vardag.

Inte nog med det fick jag sjukskriva mig från jobbet idag pga migrän, vi har haft ganska mycket annat att rodda i också. Sonen som blir 5 ska nu utredas via bup för ev diagnos. Vi skickade remiss i Januari 2020 via BVC till logoped och andra instanser men vi har fått väntat tills nu, i över 3 år. Det har vart kämpigt och vi har tjatat o tjatat och kämpat och kämpat så vi har gått sönder för att få kriga för barnet. Nu har äntligen stenen lossnat från våra axlar och kroppen gör ut sin rätt. Hoppas på att få bra hjälp framöver <3

Jag har även gjort en skuldbok åt min vän som vi ska träffas och gå igenom, hon har kläckt alla skulder till mig varav 2 st är credifi och Lumify, jag har rekommenderat henne att skicka båda till inkasso. Men så blev jag osäker? Med tanke på alla deras avgifter och ränta kändes det bättre. Hon har dessutom fått hoppat några räkningar som syns på UC pga dessa, så är väl bättre hon skickar detta skit till inkasso och betalar dit. Totala summan ca 17.000kr men betalar över 5000kr i månaden tillsammans. Skiter hon dessutom i dessa 5000kr under perioden man väntar på inkasso så hinner hon släcka 2 krediter / avbetalningar. Förhoppningsvis går inkasso med på en lite mildare plan än 5000kr/mån.

Loppisskåpet checkas in på lördag kl 10. Jag har prissatt grejor över 5000kr nu. Har därför slutat notera prissättningen för jag är nöjd med de jag skrivit ner, har dock mer grejor att prissätta men de gör jag efter lördag då lådorna kommit hemifrån så jag får plats med allt i lägenheten.

Nu låter vi en dag i taget gå, vi kämpar oss framåt och låter tiden göra sitt. Jag kommer prioritera skulder i den ordning jag skrivit ner de i boken, och låta de sista förfrågningar försvinna, både på UC och Bisnode.
I övrigt har jag storhandlat , frysen är full och mat finns för resten av månaden. 7902kr kvar på kontot. Inköp till de sista för kalas ska göras, men i övrigt inget märkvärdig handling.

Fick en glad överraskning dock här om dagen, vi har haft en baby brezza (vällingmaskin) till dottern som tvärdog i förra veckan. Den vägra starta något mer. Garantin hade gått ut då vi köpte den september -21. Men reklamerade den ändå på Elgiganten. De gjorde undersökning och dagen efter fick vi komma tillbaka för ett alternativ då den inte gick att laga. Fick välja en ny maskin eller ett presentkort på 2.995kr. Samma summa vi köpte den för. Tog därför presentkortet som är giltigt i 3 år. Perfekt om man behöver köpa något framöver! Dessutom valuta för pengarna! Nyttjad produkt i nästan 2 år och ”pengarna tillbaka”. Helt perfekt!

Nu ska jag slå på en film och försöka sova bort den här migränen! Hoppas ni andra får en fantastisk dag <3
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp