• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Tips efterfrågas: Ha två separata lån eller ett?

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
303
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Jag har idag ett par avbetalningar både i UC och utanför på ca 35 000. Jag kommer även att byta bil inom närmaste tiden och kommer att behöva finansiera en del av den nya bilen.
Jag vill samla de här 35 000 kr för att minska räntekostnaderna och har tänkt söka medlemslån hos banken.
Men vad blir mest fördelaktigt för UC betyget?
1. Att samla de 35 000 kr med medlemslånet ca 6% ränta och teckna billån separat för bilen på ca 7 - 8%? Alltså 2 separata lån eller
2. Att ta ett större medlemslån för 35 tkr + kostnaden för bilen i ett?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

SkuldFriUtmaning

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
18 Mars 2023
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Jobba extra på distans samt ett tredje jobb under helgerna. Så onödigt att ta ett nytt lån för betala ENDAST 35 000 kr. Seriöst ??!!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jag har idag ett par avbetalningar både i UC och utanför på ca 35 000. Jag kommer även att byta bil inom närmaste tiden och kommer att behöva finansiera en del av den nya bilen.
Jag vill samla de här 35 000 kr för att minska räntekostnaderna och har tänkt söka medlemslån hos banken.
Men vad blir mest fördelaktigt för UC betyget?
1. Att samla de 35 000 kr med medlemslånet ca 6% ränta och teckna billån separat för bilen på ca 7 - 8%? Alltså 2 separata lån eller
2. Att ta ett större medlemslån för 35 tkr + kostnaden för bilen i ett?
Tycker det är helt beroende på vilken ränta och återbetalningstid du väljer eller får. Ett billån blir dock registrerat som (avbetalning)kredit på UC. Till exempel, jag har ett stort blankolån med lång återbetalningstid, valde att inte ta med billånet pga jag vill beta av den mycket tidigare. Sedan kunde man få bättre ränta på billånet, då…
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
303
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Tycker det är helt beroende på vilken ränta och återbetalningstid du väljer eller får. Ett billån blir dock registrerat som (avbetalning)kredit på UC. Till exempel, jag har ett stort blankolån med lång återbetalningstid, valde att inte ta med billånet pga jag vill beta av den mycket tidigare. Sedan kunde man få bättre ränta på billånet, då…
Det här är bra information tack doodles. Om billån syns som kredit är det nog mer fördelaktigt att ha ett lån synligt istället eller?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Det här är bra information tack doodles. Om billån syns som kredit är det nog mer fördelaktigt att ha ett lån synligt istället eller?
Det beror på hur bankerna väljer att ta del av informationen. Som du säkert vet bedömer banker olika till exempel när du söker lån via förmedlare. Det kan betyda att vissa tycker det är bra med en avbetalningskredit pga det finns ett värde som täcker lånet. Samtidigt finns det banker som kanske inte tar den hänsynen och tolkar det negativt. Skulle istället rekommendera att se över din ekonomi och räkna vad som är mest fördelaktig långsiktigt. Vilket upplägg kostar dig minst. Totalt räknat. Jag tror på ett lån med bra ränta och kort återbetalningstid.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
303
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Det beror på hur bankerna väljer att ta del av informationen. Som du säkert vet bedömer banker olika till exempel när du söker lån via förmedlare. Det kan betyda att vissa tycker det är bra med en avbetalningskredit pga det finns ett värde som täcker lånet. Samtidigt finns det banker som kanske inte tar den hänsynen och tolkar det negativt. Skulle istället rekommendera att se över din ekonomi och räkna vad som är mest fördelaktig långsiktigt. Vilket upplägg kostar dig minst. Totalt räknat. Jag tror på ett lån med bra ränta och kort återbetalningstid.
ska kolla med banken :tummen:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp