Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tips hur jag tacklar detta snabbast

Hej!

Skummat igenom tråden och inser att det finns mycket kunskap här. Jag söker hjälp om hur jag kan tackla mina lån snabbast då jag har som målsättning att bli skuldfri och aldrig igen hamna i den sits jag varit och är i. Om ni har några knep eller så för att få ut mer av sin lön kanske? Läst lite om jämkning men aldrig vågat mig på det.

Ung grabb 22-23 år, nettoinkomst på 28500/månad och en ljus karriär med stora löneökningar inom kort

Jag är en av dem som lyssnade på det där dumma tipset "gå all in" så jag gjorde det. Startade eget, tog ut dumma lån, gick extremt bra och blev bättre än bra lagd ekonomiskt tills allt gick åt skogen. Slutade upp med konkurs och eftersläpade dumma lån jag tog ut som blanco. Det gick till kronofogden och jag har betalat in så inkasso drar tillbaks från kronofogden där jag även har betalnings planer nu. Idag ser det ut som nedan med betalningsplaner på lånen:

Intrum: 126.000k 4000kr/mån - 14%
SEB Inkasso: 88.000kr 3000kr/mån - 6.5%
Ghotia: 72000kr 4000kr/mån - 11%

11.000kr varje månad för lånen alltså.

Utgifter
Boende: 7000kr
Bil: 4000kr
Övrigt: 1500kr (abonnemang, gym, försäkring)
Mat: 3500kr

Det som blir över, vilket inte är mycket, går till övrig konsumtion då jag har en hobby inom träning och det mesta spenderas på det.

Samlade på mig betalningsanmärkelser också som löper ut höst 2027. Därav är det svårt att få samlingslån. Har medlåneansökare om det hjälper? Gjorde en förfrågan vilket var dumt, så har 1ff i min UC och har således ganska dåligt UC Score såklart pga allt ovan.

Kan jag bara sitta still i båten och acceptera dessa år tills det är klart? Kan jag jämka? Kan jag förhandla något? Vad gör man? Kommer inte ta ut någon semester och få ut pengarna i lön istället som min arbetsgivare gick med på iallafall.

Extremt okunnig på allt detta och vet inte vad jag kan eller vill gö. Uppskattar all hjälp och tips jag kan få och börjar bli psykiskt jobbigt att jag bara lever månad till månad tills allt är betalat och klart i min "unga" ålder.

Tack!

Saxat från Perplexity Deep Research -

"Sammanfattning av Nyckelstrategier​

Att bli skuldfri kräver en kombination av strukturerad budgetering, strategisk skuldhantering och proaktiva ekonomiska åtgärder. Genom att implementera följande metoder kan du effektivisera din skuldåterbetalning, optimera din inkomst och minimera framtida ekonomiska risker. Nedan följer en detaljerad analys och handlingsplan baserad på aktuell forskning och praktiska verktyg.

1. Skuldkonsolidering och Förhandling med Borgenärer​

Refinansiering av Skulder​

Att samla flera skulder till ett lån med lägre ränta är en beprövad metod för att sänka den totala räntekostnaden. Trots din nuvarande låga kreditvärdighet (p.g.a. betalningsanmärkningar) kan alternativ som medlåntagare eller säkerhetslån (t.ex. pant i bilen) öka dina chanser att få godkänt ett samlingslån. Exempelvis kan en sänkning av den genomsnittliga räntan från 14 % till 8 % minska dina årliga räntekostnader med cirka 18 000 SEK (beräknat på 276 000 SEK total skuld).

Förhandling om Räntor och Avbetalningsplaner​

Kontakta borgenärerna (Intrum, SEB Inkasso, Ghotia) och begär:

1. Räntesänkning: Presentera din nuvarande ekonomiska situation och framhäv din betalningshistorik som bevis på god vilja.
  2. Ackordsuppgörelse: Erbjud en engångsbetalning på 50–70 % av skuldbeloppet i utbyte mot skuldfrihet. Exempelvis kan en skuld på 72 000 SEK hos Ghotia potentiellt avskrivas mot en direktbetalning på 43 200 SEK.
  3. Frysta Räntor: Begär att räntan fryses under en period (t.ex. 12 månader) för att fokusera på amortering.

2. Budgetoptimering och Utgiftskontroll​

Detaljerad Kostnadsanalys​

Din nuvarande månadsbudget (28 500 SEK inkomst – 26 000 SEK utgifter) lämnar endast 2 500 SEK i marginal. För att öka detta:

KategoriNuvarande KostnadMöjlig BesparingNy Kostnad
Bil (lån/försäkring)4 000 SEKSälj bilen0 SEK
Övrig konsumtion1 500 SEKBegränsa hobbies500 SEK
AbonnemangInkluderat i övrigtSäg upp onödiga tjänster300 SEK

Resultat: Ytterligare 4 700 SEK/månad kan frigöras.

Prioritering av Skulder​

Använd lavinmetoden (prioritera högsta räntan först) för att minimera totala räntekostnader:

1. Intrum (14 %): 126 000 SEK → Målamortering: 4 000 SEK + extra 4 700 SEK = 8 700 SEK/månad.
  2. Ghotia (11 %): 72 000 SEK → Betalas av efter Intrum.
  3. SEB Inkasso (6,5 %): 88 000 SEK → Lägst prioritet.
Genom denna metod kan du bli skuldfri inom 24 månader (beräknat med 8 700 SEK/månad mot Intrum).

3. Inkomstmaximering​

Sidoverksamheter och Löneförhandling​

• Extrajobb: 10 timmar/vecka som foodora-bud eller konsult inom ditt yrke kan generera 5 000–8 000 SEK/månad.
  • Löneökning: Förbered en löneförhandling med dokumenterad prestation (exempelvis ökad försäljning med 30 % under 2024). Mål: 32 000 SEK netto/månad inom 6 månader.

Skattejämkning (Jämkning)​

Genom att ansöka om skattejämkning kan du få ut ränteavdraget månadsvis istället för årligen. Exempel:

• Årliga räntekostnader: 126 000 × 14 % + 72 000 × 11 % + 88 000 × 6,5 % = 30 240 SEK/år.
  • Månatligt ränteavdrag: 30 240 × 30 % / 12 = 756 SEK/månad.
    Obs: Kontakta Skatteverket för exakt beräkning baserat på dina uppgifter.

4. Kreditreparation och Framtida Planering​

Återuppbyggnad av Kreditvärdighet​

• Betalningsanmärkningar: Dina anmärkningar försvinner automatiskt hösten 2027. Under tiden, undvik nya lån och se till att alla betalningar sker i tid.
  • Sparande: Efter skuldfrihet, bygg en buffert på 3–6 månadslöner (ca 85 000–170 000 SEK) för att undvika framtida skulder.

Långsiktiga Investeringar​

• Pensionssparande: Börja med 500 SEK/månad i en global indexfond (förväntad avkastning: 7 %/år).
  • Bostadsköp: Efter 2027, utnyttja din förbättrade kreditprofil för att få bolån med bättre villkor.

5. Psykologiskt Stöd och Rådgivning​

Professionell Hjälp​

• Skuldrådgivning: Kommunala budget- och skuldrådgivare erbjuder gratis stöd för att strukturera din ekonomi.
  • Mental Hälsa: Sök terapi eller självhjälpsgrupper för att hantera stress relaterad till skulder.

Slutsats och Nästa Steg​

Genom att kombinera skuldkonsolidering, budgetdisciplin och inkomstmaximering kan du nå skuldfrihet inom 2–3 år. Börja med att:

1. Sälja bilen och använda kollektivtrafik (sparar 4 000 SEK/månad).
  2. Förhandla med borgenärer om räntesänkningar.
  3. Ansök om skattejämkning för att öka din nettolön.
  4. Starta en sidoverksamhet för extra inkomster."

Om du verkligen är mån om att bli skuldfri så kräng iväg bilen. Köp ett årskort på lokaltrafik så har du löst allt transportkostnader för ett år framöver.

Sen betala bort minsta lånet först som är Gothia på 72000, SEB och Intrum betalar du minsta möjliga belopp på tills du bara har dom 2 skulderna kvar.

Sedan betalar du så mycket det bara går på SEB som är näst minsta lånet och så lite som möjligt på Intrum

När det bara är Intrum kvar så amorterar du extra på det tills det är slutbetalt.

När du är skuldfri sparar du till en ny bil istället för att låna. Du kan börja med en billigare bil, 2 år senare kanske en bättre bil, 2 år senare en bättre bil etc. Man behöver inte köpa dyraste bilen direkt om man vill ha bil.
Får du skatteåteräbäring så sprid inte ut pengarna. Lägg allt på minsta lånet.

Om du verkligen är mån om att bli skuldfri så kräng iväg bilen. Köp ett årskort på lokaltrafik så har du löst allt transportkostnader för ett år framöver.

Sen betala bort minsta lånet först som är Gothia på 72000, SEB och Intrum betalar du minsta möjliga belopp på tills du bara har dom 2 skulderna kvar.

Sedan betalar du så mycket det bara går på SEB som är näst minsta lånet och så lite som möjligt på Intrum

När det bara är Intrum kvar så amorterar du extra på det tills det är slutbetalt.

När du är skuldfri sparar du till en ny bil istället för att låna. Du kan börja med en billigare bil, 2 år senare kanske en bättre bil, 2 år senare en bättre bil etc. Man behöver inte köpa dyraste bilen direkt om man vill ha bil.
Får du skatteåteräbäring så sprid inte ut pengarna. Lägg allt på minsta lånet.
Tack för tips!

Håller med. Måste dock erkänna här, bilen är viktig för mig. Jag pluggar 100%, jobbar 100% & spenderar ca 2hr om dagen till träning. Utan den skulle inte mitt schema gå runt alls. 4000kr per månad är ink försäkring, skatt, bränsle & service.

Jag är klar med plugget höst 2026 och där ökar min lön avsevärt. Så om inget annat kan göras, känns det som jag bara måste hålla ut om jag inte har något annat att gå på.

Tänkte vad man kan försöka eller vad man borde förhandla med inkassobolagen i mitt fall och vad som är smartast. Är ett samlingslån ens aktuellt i mitt fall?

MvH

Sen till alla kunniga, jag har ingen aning om detta och varför det är så. Men varför syns inte min inkassoskuld från Intrum på min UC? UCn visar bara de 2 från Gothia och SEB. Så på UCn har jag ca 170.000kr?

Någon? Är detta bra eller dåligt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp